کد خبر: ۴۸۴۸۲
۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت اقدامات یکجانبه در دریای خزر بدون توجه به حقوق سایر کشورهای ساحلی موجب تضییع حقوق و منافع دیگران می‌شود.

 «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران بر ضرورت شتاب گرفتن روند همکاری‌های پنج جانبه کشورهای ساحلی خزز تاکید کرد.

امیرعبداللهیان در نشست وزرای امور خارجه کشورهای ساحلی حوزه خزر در مسکو گفت: دریای خزر میراث مشترک و کانون دوستی میان ما و منشا خیر و برکت برای بیش از ۲۷۰ میلیون جمعیت کشورهای حاشیه این دریاست.

نشست سالانه وزرای امور خارجه کشورهای ساحلی دریای خزر شامل ایران، روسیه، ترکمنستان، قزاقستان و جمهوری آذربایجان امروز (سه‌شنبه) در مسکو آغاز شده و آن‌طور که وزیر امور خارجه ایران گفته این نشست «بر موضوعاتی که تقویت‌کننده همکارهای اقتصادی و تجاری بین کشورهای ساحلی خزر باشد» متمرکز خواهد بود. 

امیرعبداللهیان با تاکید براین که باید تلاش کنیم که این میراث با ارزش الهی را برای نسل‌های آینده حفاظت کنیم، گفت: منطقه دریای خزر، منطقه‌ای استراتژیک و حلقه وصل کریدورهای شمال-جنوب و شرق-غرب است.

این دیپلمات عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران با بیان این‌که امنیت در دریای خزر تفکیک ناپذیر است و همه ما نسبت به حفظ ثبات، امنیت و توسعه پایدار امنیت در دریای خزر مسئولیت داریم، اظهار کرد: بیش از یک سال از برگزاری شانزدهمین اجلاس سران کشورهای ساحلی خزر در عشق آباد ترکمنستان می‌گذرد و تصمیمات مهمی در آن اجلاس گرفته شد و اقدامات خوبی در قالب گروه کاری مقامات عالی‌رتبه انجام شد.

امیرعبداللهیان در پایان تاکید کرد: ضرورت دارد روند همکاری‌های پنج‌جانبه در دریای خرز شتاب بیشتری گیرد. اقدامات یکجانبه در دریای خزر بدون توجه به حقوق سایر کشورهای ساحلی موجب تضییع حقوق و منافع دیگران می‌شود.

 

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها