کد خبر: ۴۸۴۵۶
۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۰
تصدیق و پذیرش اینکه گاهی اوقات ممکن است از بدبختی دیگران لذت ببریم دشوار است و این احساس عموما مورد انزجار قرار می‌گیرد. به این احساس در زبان آلمانی شادنفرود گفته می‌شود که تحقیقات روانشناسان این حوزه نشان می‌دهد در اکثر انسان‌ها وجود دارد اما سطوح و شدت آن متفاوت است.

اگرچه بسیاری آن را صریحا نمی‌پذیرند، اما شادنفرود “schadenfreude” می‌تواند منبع مخفی شادی باشد. شادنفرود یک واژه آلمانی است که ریشه‌های لغت‌شناسی این کلمه در زبان آلمانی (schaden) به معنای آسیب و صدمه و (freude) به معنای شادی است که به معنای لذت بردن انسان از واقعه نامطلوب و یا شکست دیگری است. این کلمه در زبان انگلیسی و فارسی ترجمه مستقیمی ندارد اما برخی معادل‌ها مانند دگرغم شادی یا دگرغم‌پسندی برای آن در نظر گرفته شده است. با این که این کلمه در بسیاری از زبان‌ها ترجمه مستقیمی ندارد، پدیده‌ای است که مرزهای زبانی و جغرافیایی را درنوردیده است. اکثر ما ممکن است بعضی اوقات یک احساس لذت از تحقیر و شکست فرد دیگری تجربه کرده باشیم که البته همیشه آن را مخفی نگه می‌داریم. با این حال، روانشناسان اکنون با ایجاد مقیاسی که می‌تواند شدت غم و اندوه ما را اندازه‌گیری کند، این لذت گستاخانه (شادنفرود) را در کانون توجه قرار داده‌اند.

خندیدن به شکست‌های دیگران: طبیعی یا نشانه اختلال؟

دگرغم‌شادی ( شادنفرود) چیست و چه زمانی آن را احساس می‌کنیم؟

تصدیق و پذیرش اینکه گاهی اوقات ممکن است از بدبختی دیگران لذت ببریم دشوار است و این احساس عموما مورد انزجار قرار می‌گیرد. برای تصور این احساس سناریویی که در یک مطالعه در مجله شخصیت و تفاوت‌های فردی (Personality and Individual Differences) منتشر شده است را تجسم کنید:

تصور کنید یک تاجر ثروتمند سوار بر یک خودروی اسپرت گران قیمت در حالی که شما بعد از یک روز کاری طولانی در حال رانندگی به سمت خانه هستید، از عقب ماشین خود را خیلی به شما نزدیک می‌کند و دائم نور بالا می‌زند، سپس به محض اینکه با بی‌احتیاطی از شما سبقت می‌گیرد، پلیس ماشین او را متوقف می‌کنید و به شکل سنگینی جریمه می‌شود

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها