کد خبر: ۴۸۲۴۳
۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۰۷:۱۰
در حالی که قرار بود تا پایان بهار امسال ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو سواری نو وارد کشور شود و با وجود وعده وزیر صمت مبنی بر تعیین تکلیف همه ۳۰ هزار متقاضی خودروهای وارداتی تا آذر ۱۴۰۲، هنوز بسیاری از ثبت‌نام‌کنندگان خودروهای وارداتی در بلاتکلیفی به سر می‌برند.

با توجه به نابسامانی‌هایی که در تولید و عرضه خودرو در کشور وجود داشت،‌ رئیس‌جمهور در نیمه اسفند سال ۱۴۰۰ دستور ۸ ماده‌ای برای «بهبود وضعیت صنعت خودروسازی کشور» به طور رسمی ابلاغ کرد که در بند ۴ این دستورالعمل تاکید شده بود به منظور افزایش رقابت پذیری و رفع شائبه انحصار متناسب‌سازی  قیمت خودرو و جبران کمبود تولید، در صورت عدم اقدام برای انجام تعهدات و رفع نیاز بازار، موانع قانونی و اجرایی واردات خودرو حدکثر ظرف ۳ ماه آینده رفع شود و با افزایش صادرات خودرو و قطعات، نسبت صادرات به واردات در صنعت خودرو افزایش یابد.

بنابراین پیرو تحقق مفاد این دستورالعمل در ۲۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ کلیات واردات خودرو در دولت به تصویب رسید و با این مصوبه بعد از ۴ سال ممنوعیت واردات خودرو؛ فرآیند واردات خودرو از سر گرفته شد.

در ادامه بعد از ۴ ماه از نهایی شدن مصوبه واردات خودرو در ۳ شهریور ماه ۱۴۰۱ آیین نامه واردات خودرو که در ۲۶ مرداد به تصویب هیأت وزیران رسیده بود، توسط معاون اول رئیس جمهور نهایی و به همه سازمان‌ها شامل وزارت صمت، وزارت اقتصاد، وزارت کشور، بانک مرکزی و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد ابلاغ شد.

پیرو آن نیز اقدامات لازم برای واردات خودرو آغاز شد و شرکت‌هایی که شرایط واردات را داشتند برای دریافت مجوز واردات ثبت‌نام کردند و در نهایت‌ ۶ اسفند سال گذشته ثبت‌نام از متقاضیان خودروهای وارداتی با بلوکه شدن مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان به مدت محدودی در حساب متقاضیان خرید، صورت گرفت و مقرر شد تا خودروهای وارداتی در اسرع وقت تحویل مشتریان شود.

* معاون وزیر صمت: ۳۰ هزار نفر در نوبت تحویل خودروی وارداتی قرار گرفتند

به گفته مهدی ضیغمی، ‌معاون وزیر صمت و مدیر طرح واردات خودرو وزارت صمت، در ابتدا ۱۲۰ هزار نفر در سامانه عرضه خودروهای وارداتی برای خرید خودرو ثبت نام کردند اما بعد از پایش های انجام شده ۳۴ هزار نفر شرایط لازم برای خرید خودروهای وارداتی را کسب کردند که در نوبت تحویل خودرو قرار گرفتند که در ادامه از این تعداد ۴ هزار نفر از خرید انصراف دادند و به این ترتیب ۳۰ هزار نفر در نوبت تحویل خودرو قرار گرفتند که فقط تعداد محدودی از این ۳۰ هزار نفر موفق به تحویل خودروهای خود شده‌اند.

* تحویل اولین خودروی وارداتی ۶ ماه بعد از ثبت نام

به گزارش فارس، اولین اطلاعیه تخصیص خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه عرضه خودروهای وارداتی در مورخ ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ منتشر شد و در این دوره از تخصیص خودروهای چانگان CS۳۵Plus تیپ ۲ و ۳ به مشتریان عرضه شد و در نهایت بعد از گذشت ۶ ماه از ثبت نام خودروهای وارداتی، طی مراسمی در نمایشگاه روایت خدمت که در ۶ شهریور برگزار شد با حضور عباس علی آبادی وزیر صمت تحویل اولین خودروی وارداتی انجام شد.

بعد از آن نیز ۴ عرضه در مهر و آبان ماه انجام شده که در این عرضه های انواع خودروهای هیوندا، تویوتا، کیا، زوتی به مشتریان عرضه شده است.

* گمرک: واردات ۳ هزار و ۴۸۸ دستگاه خودرو از ابتدای امسال

اخیرا نیز گمرک جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که در ۸ ماهه ابتدای امسال، ۳ هزار و ۴۸۸ دستگاه خودروی سواری به ارزش ۶۹ میلیون و ۶۱۵ هزار دلار به کشور وارد شده است.

براساس اعلام گمرک در ۸ ماهه سال گذشته تعداد ۱۸۵ دستگاه خودروی سواری به ارزش ۵ میلیون و ۳۱۰ هزار دلار وارد کشور شده است.

* ۱۱۵۰۰ دستگاه سواری وارداتی در گمرکات یا در آستانه ورود به بنادر است‌

مهدی ضیغمی، مدیر طرح واردات خودرو وزارت صمت در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، درباره آخرین وضعیت واردات خودرو به کشور، می‌گوید: تا کنون ۶ هزار و ۴۵۲ دستگاه خودرو سواری وارد گمرکات و بنادر کشور شده است.

معاون وزیر صمت درباره آمار اعلامی از سوی گمرک درباره تعداد واردات خودرو، گفت: آمار اعلامی گمرک صرفا بر اساس خودروهایی است که ترخیص قطعی شده‌اند و خودروهایی که در گمرکات هستند و اظهار نشده‌اند و یا در بنادر هستند را شامل نمی‌شود.

مدیر طرح واردات خودرو وزارت صمت بیان داشت: بیش از ۵ هزار دستگاه خودرو نیز یا روی آب (در حال حمل به ایران) و یا نزدیک بنادر ایران است.

* واردات خودرو سواری‌ کند شد

واردات حدود ۶ هزار و ۴۵۲ دستگاه خودرو از ابتدای امسال تاکنون به بنادر و کشور در حالی است که پیش از این امید قالیباف، سخنگوی وقت وزارت صمت در آذرماه سال گذشته به خبرنگار فارس اعلام کرده بود: براساس برنامه‌ریزی‌ انجام شده در ۶ ماه آینده (۳ ماه پایانی سال ۱۴۰۱ و ۳ ماه ابتدایی ۱۴۰۲)، ۲۰۰ هزار خودرو سواری وارد کشور می‌شود اما این هدف محقق نشد،‌ این در حالی است که به گفته مدیر طرح واردات خودرو وزارت صمت به خبرنگار فارس، هیچ مشکلی در تامین ارز واردات خودرو وجود ندارد.

* بلاتکلیفی ثبت‌نام‌کنندگان خودرو وارداتی با وجود وعده وزیر صمت

پیش از این، مهدی تقدسی مدیر سامانه یکپارچه خودرو اعلام کرد که با توجه به ظرفیت مازاد واردکنندگان خودرو، به‌زودی عرضه خودروهای وارداتی به متقاضیان جدید آغاز می شود.

علی آبادی وزیر صمت پیش از این درباره خودروهای وارداتی و تعیین تکلیف ثبت‌نام‌کننده‌ها، گفته بود: واردات خودروهای نو براساس برنامه پیش می‌رود و تا آذرماه ۱۴۰۲ ‌تکلیف همه کسانی که ثبت نام کرده بودند، روشن و نحوه دریافت خودرو، مشخص می شود.

اما موضوع خودروهای وارداتی هنوز برای بسیاری از این‌ ۳۰ هزار متقاضی تعیین‌تکلیف نشده است.

در حالی که طبق برنامه قرار بود تا پایان بهار امسال ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو سواری نو وارد کشور شود، تاکنون فقط حدود ۶ هزار و ۴۵۲ دستگاه خودرو واردات گمرکات شده و حدود ۵۰۰۰ دستگاه هم در مسیر ورود به بنادر کشور است‌.

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها