کد خبر: ۴۸۱۳۷
۱۰ آذر ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۰
تلسکوپ نقشه‌برداری آسمان چین، دو سیارک نزدیک به زمین را کشف کرد که یکی از این سیارک‌ها به عنوان یک سیارک بالقوه خطرناک طبقه‌بندی شده است.

تلسکوپ میدان وسیع چین (WFST)که قادر به بررسی کل آسمان از نیمکره شمالی است، دو سیارک نزدیک به زمین را کشف کرده است.

این دو جرم آسمانی برای نخستین بار در ۱۸ نوامبر توسط تلسکوپ میدان دید گسترده (WFST) مشاهده شدند که در سپتامبر ۲۰۲۳ در استان چینگهای شمال غربی چین آغاز به کار کرد. یکی از مراکز معتبر زیرنظر اتحادیه بین‌المللی نجوم، متعاقباً این دو کشف تلسکوپ را تأیید کرد و نام دو سیارک ۲۰۲۳ WX۱ و ۲۰۲۳ WB۲ را تعیین کرد.

۲۰۲۳ WX۱ با قطر تخمینی ۱۷۰ متر، به دلیل داشتن "حداقل فاصله تقاطع مدار زمین ۰.۰۴۱۶ واحد نجومی" به عنوان یک سیارک بالقوه خطرناک طبقه‌بندی می‌شود.

WFST با قطر ۲.۵ متر به طور مشترک توسط دانشگاه علم و صنعت چین و رصدخانه کوه بنفش آکادمی علوم چین ساخته شده است. این تلسکوپ دارای یک آینه ۲٫۵ متری و یک دوربین با میدان دید وسیع است. هدف اصلی تلسکوپ مذکور، کاوش و نظارت بر رویدادهای نجومی پویا و انجام تحقیقات رصد نجومی است همچنین یکی از اهداف اصلی این تلسکوپ بررسی اجرام منظومه شمسی است.

کشف یک سیارک خطرناک در نزدیکی زمین توسط تلسکوپ پیشرفته چین/ عکس

این تلسکوپ در پایگاه رصد نجومی لِنگ‌خو در استان چینگ‌خَی در شمال غربی چین قرار دارد. پایگاه لِنگ‌خو با ارتفاع متوسط چهارهزار متر، با دارابودن ویژگی‌هایی چون پوشش کم گیاهی، بارندگی و آلودگی نوری ناچیز، یکی از بهترین مکان‌های رصدخانه‌ای در منطقه اوراسیا است.

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها