کد خبر: ۴۷۰۱۰
۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۰۳:۰۰
اگر کره زمین زمانی در تاریخ خود را با جاندارانی همچون دایناسورها گذرانده باشد، دور از انتطار نیست که یک مطالعه جدید استدلال کند، یک «دنیای ژوراسیک» واقعی در حال حاضر می‌تواند در سیاره دیگری وجود داشته باشد.

بر اساس مطالعه جدید منتشر شده، سیارات دورتر از زمین می‌توانند پناهگاه گونه‌هایی باشند که شبیه دایناسورهای زمین هستند و انسان‌ها ممکن است در حال حاضر توانایی پیدا کردن آنها را داشته باشند.

لیزا کالتنگر، نویسنده این مطالعه، در بیانیه‌ای گفت:«اثر انگشت سبک زمین مدرن، الگوی ما برای شناسایی سیارات بالقوه قابل سکونت بوده است، اما زمانی بود که این اثرانگشت بارزتر بود و در نشان دادن نشانه‌های حیات بهتر بود».

بر اساس این مطالعه، محققان روی زمین می‌توانند چنین حیاتی را با جستجوی ترکیباتی که در حال حاضر در سیاره ما وجود ندارند، اما در دوران دایناسورها وجود داشته‌اند، شناسایی کنند. این به این دلیل است که زمین در زمان دایناسورها دارای حدود ۳۰ درصد سطوح بالاتری از اکسیژن بود، که به موجودات پیچیده اجازه رشد می‌داد. امروزه سطح اکسیژن زمین به ۲۱ درصد رسیده است.

دایناسورها در سیاره‌ای دیگر هنوز زنده‌اند!

محققان استدلال می‌کنند که این سطوح بالای اکسیژن می‌تواند سرنخی از نوع حیاتی باشد که در سیاره‌ای دور وجود دارد و اشاره می‌کند که می‌توان از تلسکوپ‌های ویژه برای شناسایی شرایط مشابه با آنچه دایناسورها میلیون‌ها سال پیش با آن مواجه شدند، استفاده کرد.

یکی از سرنخ‌هایی که دانشمندان می‌توانند برای آن جستجو کنند این است که آیا یک سیاره در مرحله فانوزوئیک قرار دارد، که به آن سیاره اجازه می‌دهد تا میزبان اشکال حیاتی بزرگ و پیچیده باشد.

ربکا پین، دانشمند دانشگاه کرنل، گفت:«فانروزوییک زمانی است که تنها ۱۲ درصد از تاریخ زمین را در بر می‌گیرد، اما تقریباً تمام زمانی را در بر می‌گیرد که در آن زندگی پیچیده‌تر از میکروب‌ها و اسفنج‌ها بوده است. این به ما امیدواری می‌دهد که یافتن نشانه‌های حیات، حتی زندگی بزرگ و پیچیده در جای دیگری در کیهان کمی آسان‌تر است.»

به گفته کالتنگر، جستجوی سیاراتی با سطوح بالاتر اکسیژن می‌تواند منجر به کشف اشکال حیات جالب شود و در عین حال جستجو را آسان‌تر کند. کالتنگر گفت: «امیدواریم در حال حاضر سیاراتی را پیدا کنیم که اتفاقاً اکسیژن بیشتری نسبت به زمین دارند، زیرا این امر جستجوی حیات را کمی آسان‌تر می‌کند.» و چه کسی می‌داند، شاید دایناسورهای دیگری در انتظار ما باشند.

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها