کد خبر: ۴۶۹۱۸
۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۰
مریخ به زودی در مدار گردش خود به دور خورشید در موقعیتی قرار خواهد گرفت که از دید ناظر زمینی تا مدتی در دیدرس نخواهد بود. این مقارنه خورشیدی ارتباط ناسا با ابزارهای مریخ‌اش را نیز مختل خواهد کرد.

مریخ از امشب (دوشنبه ۲۷ آبان) ظاهر توسط خورشید بلعیده می‌شود و جایی در آسمان زمین نخواهد داشت.

این پدیده که در نجوم «مقارنه خورشیدی» نامیده شده است در نتیجه حرکت مریخ به آن سوی خورشید از دید ناظر زمینی است. در مقارنه خورشیدی خورشید میان زمین و مریخ قرار می‌گیرد. به این ترتیب سیاره سرخ برای مدتی از ناپدید خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

مدار گردش زمین و مریخ به دور خورشید به گونه‌ای است که هر دو سال یکبار باعث پدیده مقارنه خورشیدی می‌شود. در طول مقارنه خورشیدی فاصله میان زمین و مریخ به حدود ۳۷۵ میلیون کیلومتر می‌رسد.

خداحافظی با مریخ/ سیاره سرخ از آسمان ناپدید شد/ عکس

در طول مقارنه خورشیدی فقط منجمان آماتور و دوستداران آسمان شب از غیبت سیاره سرخ دلتنگ نمی‌شوند و این پدیده زیان‌های بسیار بیشتری دارد.

همه می‌دانیم که ناسا ابزارهای گوناگونی را طی دهه‌های گذشته به مریخ فرستاده است و این ابزارها از هلی‌کوپتر نبوغ گرفته تا مریخ‌نوردهای کنجکاوی و استقامت با زمین در ارتباط هستند. اما در طول مقارنه خورشیدی این ارتباط مختل خواهد شد و خورشید راه ارتباط را سد خواهد کرد.

ناسا پیش از این اعلام کرده بود که به مدت دو هفته ارسال پیام به ناوگان مریخی خود را متوقف خواهد کرد تا از هر گونه اتفاق پیش‌بینی نشده‌ای جلوگیری کند.

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها