کد خبر: ۴۶۵۱۶
۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۰
رئیس مرکز پیش‌بینی و مخاطرات جوی اداره کل هواشناسی استان اصفهان از ورود موج ناپایدار بارش‌زا به مناطق غرب استان از عصر چهارشنبه خبر داد که اندکی از آلودگی هوای اصفهان کم خواهد کرد؛‌پیش از این بارشهای بسیار خوب برای پاییز اصفهان پیش بینی شده بود اما به گفته کارشناسان آلودگی های صنعتی مانع بارشهای مناسب است.

دو هفته است که استان اصفهان از آلودگی هوا رنج می برد و از روز یک شنبه تاکنون مدارس و دانشگاه ها تعطیل شده اند اما این تعطیلی نیز چاره ای برای رفع آلودگی هوای اصفهان نشده است چراکه نه تنها ترددها کاهش نیافته است، بلکه شاهد حضور شبانه روزی ماشین های سنگین در اتوبان های اصفهان بودیم به نوعی که ترافیک اتوبان خرازی و چمران در طول ساعاتی از روز به وضعیت کلافه کننده و بی نظیر طی ماه های اخیر رسید.

این در حالی است که طبق مصوبه کارگروه کاهش آلودگی هوا و مصوبات جلسات مدیریت بحران در طول روزهای آلوده، ماشین های سنگین حق تردد در شهر را ندارند ضمن اینکه به طور کلی عبور و مرور این ماشین ها در طول روز در اتوبان نیز ممنوع است ضمن اینکه گزارشات مردمی نشان می دهد فعالیت کارخانه های اصفهان نیز در طول این روزهای آلوده کاهش نیافته است.

آلودگی هوای اصفهان مانعی برای بارندگی

این موضوعات در کنار عدم کاهش آلودگی هوای اصفهان و افزایش بی رویه آن تا رسیدن به شاخص کل بیش از ۲۵۰، نشان می دهد، مصوبات این کارگروه تنها روی کاغذ بیان می شود اما به گفته کارشناسان ممکن است تنها بازگشایی زاینده رود و معجزه بارندگی ممکن است بتواند همانند سالهای گذشته بار دیگر به داد اصفهان برسد؛ البته به گفته کارشناسان مطابق پژوهشهای جهانی، آلودگی هوا به تنهایی می تواند مانع بارندگی شود و با توجه به اینکه از ماه ها پیش بارندگی مناسب و حتی سیل آسا برای پاییز نصف جهان پیش بینی شده است اما ممکن است این پیش بینی ها به تحقق نپیوندد.

در ارتباط با وضعیت جوی اصفهان رئیس مرکز پیش‌بینی و مخاطرات جوی اداره کل هواشناسی استان اصفهان لیلا امینی از سکون جوی در استان اصفهان تا اوایل فردا چهارشنبه خبر داد و اظهار کرد: طی این مدت هوای مناطق مرکزی استان غبار آلود است، کیفیت هوا به دلیل انباشت غلظت آلاینده‌ها در مناطق مرکزی و صنعتی به ویژه کلان‌شهر اصفهان تا اواسط روز چهارشنبه در برخی ساعات در حد ناسالم برای عموم پیش بینی می‌شود.

کاهش اندک آلودکی از وضعیت ناسالم برای عموم به گروه های حساس

وی افزود: از بعد از ظهر فردا چهارشنبه با ورود موج ناپایداری از غرب استان، کاهش غلظت آلاینده‌ها در مناطق مرکزی و صنعتی استان را انتظار داریم.

بنا بر اعلام اداره کل هواشناسی استان اصفهان از عصر فردا و روز پنجشنبه بارش رگباری در مناطق غرب استان پیش‌بینی می‌شود، فعالیت بارشی این موج ناپایدار در غرب استان نیز ضعیف است و در کلان‌شهر اصفهان سبب کاهش شدت آلودگی هوا از حد ناسالم برای عموم شهروندان به وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس می‌شود.

در طول سالیان اخیر اصفهان بیشترین آمار بیماری های قلبی ریوی را در کنار بیماری های مرتبط با اعصاب به ویژه ام.اس به خود اختصاص داده است که ریشه در آلودگی هوای اصفهان دارد.

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها