کد خبر: ۴۶۰۴۰
۱۹ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۰
هرچند هنوز سال به پایان نرسیده است، اما تاکنون در بازار ایالات متحده 2.7 میلیارد دلار در این زمینه سرمایه‌گذاری شده است.

در سال 2021 و زمانی که اکثر بازارها به دلیل بیماری همه‌گیر کرونا تحت فشار قرار گرفته بودند، استارتاپ‌های حوزه رباتیک در حال پیشرفت بودند، زیرا علاقه به اتوماسیون در بالاترین حد خود قرار داشت و شرکت‌ها تلاش می‌کردند مشکلات زنجیره تامین و کمبود مداوم نیروی خود را با آن برطرف کنند. در سال 2022 اما شاهد کاهش سرمایه‌گذاری روی این حوزه بودیم و آمار ارائه‌شده برای سال 2023 نیز چنین موضوعی را نشان می‌دهد.

براساس آمار ارائه‌شده توسط Crunchbase سرمایه‌گذاری‌های سالانه حوزه رباتیک در سال 2023 دوباره کاهش یافته است. هرچند هنوز سال به پایان نرسیده است، اما تاکنون در بازار ایالات متحده 2.7 میلیارد دلار در این زمینه سرمایه‌گذاری شده است که از 5 میلیارد دلار سال گذشته، 9.1 میلیارد دلار سال 2021 و حتی 3.4 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری انجام‌شده در سال 2020 نیز کمتر است.

البته چند نکته وجود دارد که باید به آن‌ها اشاره داشت. نکته اول اینکه کاهش هیجان اولیه مربوط به این فناوری کاملاً طبیعی است و اکنون مردم سراسر جهان به حالت عادی بازگشته‌اند و با کاهش برخی فشارها، توجهات به اتوماسیون نیز کمتر شده است. نکته دوم اینکه روندهای کلان دیگری نیز وجود دارد که باید با آن‌ها مبارزه کرد.

البته باید اشاره کرد که حفظ میزان علاقه و اشتیاق نسبت به هوش مصنوعی (و تمام مواردی که به آن مرتبط هستند) باعث‌شده تا همچنان توجه بسیار خوبی به این دسته‌بندی از فناوری وجود داشته باشد.

همچنین در طول چند سال گذشته شرکت‌های حوزه رباتیک این فرصت را داشته‌اند تا کارایی محصولات خود را در دنیایی واقعی آزمایش و اثبات کنند. در همین رابطه، اخیراً آمازون از ربات Sequoia خود برای انبارها رونمایی کرده بود که 75 درصد سریع‌تر از انسان‌ها می‌تواند کارهای خود را انجام دهد. چین نیز این هفته گفته بود که می‌خواهد تا سال 2025 ربات‌های انسان‌نمای پیشرفته بسازد.

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها