کد خبر: ۴۶۰۱۷
۱۸ آبان ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۰
پس از مدتها پیگیری رسانه ای در ارتباط با وضعیت ناگوار مسجد سید اصفهان، بالاخره شورای فنی استان اصفهان، به ماجرا ورود و پس از بازدید از این مسجد تصمیم گرفته شد این شورا به وضعیت ناگوار نگهداری و مرمت مسجد رسیدگی کند.

 پس از مدتها پیگیری رسانه ای در ارتباط با وضعیت ناگوار مسجد سید اصفهان، بالاخره شورای فنی استان اصفهان، به ماجرا ورود کرد .و تصمیم بر آن شد که این شورا به وضعیت مسجد سید رسیدگی کند.

متاسفانه مسجد تاریخی سید اصفهان که متلعق به دوره قاجار است، طی سالهای گذشته وضعت نامساعدی را تجربه کرده است که طی گزارشهای متعدد به عدم تعمیرات کارشناسی شده صحیح در مسجد به دلیل تقسیم وظایف میان چند نهاد پرداختیم و آخرین گزارش تصویری از این مسجد با عنوان «وضعیت خاص مسجد سید اصفهان/ از کاشی‌های فروریخته تا مرمتهای ناشیانه!» نیز منجر به برخی پیگیری دیگر رسانه ها و واکنش مسئولان شد.

در نهایت پس از چند سال!، پیگیری رسانه ها نتیجه داد و در چهارمین جلسه شورای فنی استان این موضوع مطرح شد و با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان و در جریان شورای فنی استان، نحوه نظارت، بهره‌برداری و نگهداری از اماکن تاریخی استان مورد بررسی قرار گرفت.

مهران زینلیان معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان در این ارتباط اظهار کرد:‌ نظارت، بهره‌برداری و نگهداری اماکن تاریخی استان یکی از موضوعات مهم این جلسه بود که با بررسی نحوه اجرای مصوبات گذشته مورد بررسی قرار گرفت.

میراث فرهنگی ضوابط نگهداری بناهای تاریخی را ابلاغ کند

وی ضمن اشاره به اهمیت حفظ و نگهداری از اماکن تاریخی استان، ادامه داد: در این راستا مقرر شده بود اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان ضوابط نگهداری بناهای تاریخی (به ویژه میراثی که ثبت جهانی هستند) را تدوین و ابلاغ کند.

بازدید شورای فنی اصفهان از «مسجد سید»/بنای عهد «قجر» بودجه مرمت می گیرد؟!

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان افزود: همچنین مقرر شده بود اداره کل میراث فرهنگی استان با استفاده از ظرفیت‌های حقوقی و قانونی موجود، اختلاف میان متولیان را ساماندهی کند، که تمامی این مصوبات در نشست مورد پیگیری قرار گرفت.

وی ادامه داد: از آنجا که ممکن است یک مجموعه چند متولی داشته باشد مقرر شد اداره کل میراث فرهنگی شرح وظایف متولیان را مشخص و از ظرفیت نظام مهندسی و سمن‌های مردمی نیز برای نظارت‌ها استفاده کند.

زینلیان ادامه داد: بخشی از مشکلات به مشاوران و پیمانکاران برمی‌گردد که در این راستا مقرر شد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان ورود و با تخطی‌ها برخورد کند و در خصوص کارفرمایان نیز مقرر شد تخلفات به استانداری معرفی و حسب قانون برای معرفی به واحد تخلفات اداری دستگاه‌ها اقدام شود.د.

در این ارتباط بنا بر خبر منتشر شده در سایت اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان سرپرست میراث فرهنگی اصفهان در ارتباط با وضعیت مسجد سید اصفهان اظهار کرده است: متأسفانه عمده مشکلات ما با بناهایی است که به‌صورت مستقیم در اختیار این اداره‌ کل قرار ندارند، روی همین اصل تلاش داریم تا بر اساس برنامه‌ریزی‌های به‌عمل‌آمده و توان کارشناسی خود این بناهای تاریخی ازجمله مسجد سید اصفهان را هم مورد پایش قرار دهیم.

رفع مشکلات مربوط به هیئت‌ امنای مسجد با کمک سایر نهادها

حمید رضا محققیان بیان کرد: با توجه به بروز مشکلات متعدد در این مسجد تاریخی، از یک‌سو تلاش داریم تا با ایجاد تعامل با سایر دستگاه‌های مرتبط مشکلات مربوط به هیئت‌ امنا این مسجد را حل‌ و فصل کنیم و از سوی دیگر تلاش داریم تا در بودجه سال جاری، رقم اعتباری مناسبی را برای مرمت‌های اضطراری در این بنای تاریخی لحاظ کنیم.

نباید از یاد ببریم که علیرضا ایزدی مدیرکل سابق میراث فرهنگی اصفهان نیز سال گذشته به تخصیص این ردیف اعتباری اشاره کرده بود اما همان طور که پیش بینی می شد تاکنون این تخصیص در حد حرف و مصاحبه باقی مانده است که در گزارش «مرمتی عجیب در مسجد تاریخی سید اصفهان!» به آن پرداختیم.

بنا بر اعلام میراث فرهنگی اصفهان، اختلاف نظرها در تولیت مسجد ریشه بسیاری از این مشکلات بوده است و حل این اختلاف نظرها، وظیفه مرکز رسیدگی به امور مساجد و اداره کل اوقاف و امور خیریه است اما باید به این نکته توجه کنیم که در این میان میراث فرهنگی نیز وظیفه مهمی در ارتباط با تخصیص بودجه و نظارت بر نحوه نگهداری این بنای تاریخی به شکل دوره ای دارد.

گرچه شورای فنی استان اصفهان از وضعیت مسجد سید اصفهان طی روزهای گذشته بازدید کرده است اما با توجه به اظهار نظرهای رسانه ای جداگانه به نظر می رسد اختلاف ها میان سه متولی امور این مسجد ادامه دارد و باید هشدار دهیم که اگر همگرایی در این ارتباط شاهد نباشیم معلوم نیست در وضعیت ناگوار نگهداری و مرمت این مسجد تاریخی تغییری ایجاد شود و در این میان شوری فنی استان نیز باید با جدیت وارد عمل شود.

بازدید شورای فنی اصفهان از «مسجد سید»/بنای عهد «قجر» بودجه مرمت می گیرد؟!

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها