کد خبر: ۴۵۹۵۹
۱۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۰
آیرودینامیک نقش مهمی در صنعت خودرو دارد و اهمیت آن در عصر خودروهای برقی برجسته‌تر می‌شود. به تازگی یکی از خودروسازان چینی به نام چری، با رونمایی از کانسپت برقی خود یعنی Aero، ادعا کرده که آیرودینامیک‌ترین خودروی جهان را معرفی کرده است

آیرودینامیک کارآمد به چند دلیل بسیار مهم است؛ اول و مهم‌تر از همه، تاثیر فوق‌العاده آن روی بهره‌وری انرژی است که برای خودروهای برقی بسیار مهم است. به گفتار واضح‌تر، طراحی ساده، کشش را کاهش می‌دهد و به خودروهای باتری‌دار اجازه می‌دهد به راحتی بر مقاومت هوا غلبه کنند و با یک بار شارژ، بیشتر حرکت کنند.

این موضوع ما را به ماشینی که در اینجا می‌بینید هدایت می‌کند. این خودرو جدیدترین کانسپت الکتریکی چری است که ظاهراً دارای ضریب درگ ۰.۱۶۸ است. نمونه اولیه Aero با استفاده از شبیه‌سازی‌های هوش مصنوعی توسعه داده شده و چری ادعا می‌کند که این خودرو بهینه‌ترین آیرودینامیک را در سطح جهان دارد. اما حداقل می‌توان گفت که این ادعا کاملاً نادرست است.

ادعای خودروساز چینی دروغ از آب درآمد! /عکس

جزئیات موجود در مورد این کانسپت آنچنان زیاد نیست. این خودروساز چینی توضیح می‌دهد که برای زبان طراحی از ماهی تن الهام گرفته و بیش از ۲۰۰۰ مورد مختلف بهینه‌سازی را با دنبال کردن خطوط آیرودینامیکی کامل انجام داده است. چری در طی آزمایشات خود در تونل باد در آگوست سال جاری، ضریب ۰.۱۶۸ را به ثبت رساند که ادعا می‌کند بهترین دستاورد در صنعت خودروسازی است. با این حال، نتیجه حتی به طور مستقل تأیید نشده است.
اگر این عدد واقعی باشد، مطمئنا چشمگیر خواهد بود. با این حال، این یکی از کمترین ضریب‌های درگی است که صنعت خودرو به خود دیده است. در مقایسه آن با سایر دستاوردهای قابل توجه در بخش آیرودینامیک، فولکس واگن ARVW مفهومی در دهه ۱۹۷۰ به ضریب ۰.۱۵ دست یافت. در همین حال، کانسپت فورد پروب V از سال ۱۹۸۵ دارای مقاومت باد ۰.۱۳۷ و فیات توربینا از سال ۱۹۵۴، دارای ضریب ۰.۱۴ بود. اینها همه اعدادی هستند که به راحتی کانسپت جدید چری را شکست می‌دهند. بنابراین چری هنوز آیرودینامیک‌ترین خودروی جهان را ندارد.

 

ادعای خودروساز چینی دروغ از آب درآمد! /عکس

Lightyear ۰، خودرویی بسیار مدرن‌تر، دارای ضریب درگ ۰.۱۷۵ بود. این استارت آپ زیاد دوام نیاورد و تنها دو خودرو مونتاژ کرد. Aptera Motors در حال انجام کارهای نهایی بر روی یک خودروی سه چرخ برقی خورشیدی است که گفته می‌شود ضریب درگ آن بین ۰.۱۳ تا ۰.۱۵ خواهد بود. اگرچه این اعداد هنوز رسمی و عمومی نیستند.

با گذشت زمان، چری تعهد خود را به نوآوری و با تأکید زیادی بر تحقیق و توسعه نشان داده است. یکی از جنبه‌های قابل توجه گسترش جهانی آن، ورود آن به بازار خودروهای الکتریکی بوده است. ردپای بین المللی چری با مشارکت و ایجاد کارخانه‌های مونتاژ در چندین کشور از جمله برزیل، روسیه و ایران به طور پیوسته رشد کرده است.

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها