کد خبر: ۴۵۶۹۴
۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۰
سایپا اعلام کرد: به استناد تست‌های سختگیرانه مرتبط با ایمنی سرنشین و عابر پیاده خودروهای تولیدی ساینا کاملاً ایمن بوده است.

جوابیه سایپا به این شرح است: پیرو انتشار مطلبی با عنوان "ببینید/ کیفیت فاجعه‌بار بدنه خودروی ساینا سایپا؛ گیر کردن کاپوت و خم شدن با یک انگشت!

طراحی خودرو ساینا، در مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا بر اساس استانداردهای روز بین‌المللی انجام شده و خودرو مذکور در هنگام اخذ تأییدیه ورود به بازار از سازمان‌های نظارتی کشور، پاسخگوی تست‌های مهم و مرتبط با ایمنی سرنشین و عابر پیاده بوده است که از آن جمله می‌توان به تست‌های برخورد از روبرو، برخورد جانبی و برخورد عابر پیاده اشاره کرد.

بدیهی است پس از شروع تولید انبوه یک خودرو، کنترل و نظارت با هدف حصول اطمینان از تطابق بر مواد، قطعات، فرآیندهای تولید انجام می‌شود و علاوه بر آن تست‌های مهم و مرتبط با ایمنی سرنشین به صورت دوره‌ای تکرار می‌شود که برای خودرو مذکور از ابتدای سال ۱۴۰۲ تاکنون ۳ مرحله تست برخورد از روبرو و برخورد جانبی در مرکز تست معتبر اروپایی با حضور نماینده مستقل سازمان نظارتی انجام شده و این خودرو از تمام تست‌ها با موفقیت عبور کرده است. همچنین علاوه بر کنترل‌های داخلی کیفیت ورق توسط این شرکت، سازمان‌های نظارتی نیز ورق‌های مصرفی را نمونه‌برداری کرده و تحت نظارت خود تست می‌کنند؛‌ نتایج تمام آزمون‌ها موفقیت‌آمیز بوده و مستندات آن موجود است.

امکان مقایسه تست یک فرد با دست که بیشتر تمایل به تبلیغات سایت و کسب و کار خود دارد با تجهیزات تست معتبر جهانی که هزینه‌های سنگین برای آنها شده، وجود ندارد. لذا تاکید می‌شود اینگونه مطالب،‌ رویکرد تبلیغاتی دارد و به هیچ عنوان معتبر نیست؛‌ موارد اینچنینی تله تبلیغاتی برای نگران کردن خریداران خودرو صفر کیلومتر و با هدف کسب درآمد است.

لازم به ذکر است که در طراحی خودروها به دلیل اضافه‌شدن استانداردهای سختگیرانه برای سلامت عابر پیاده، ‌اجازه استفاده از قطعات سخت و لبه‌های برجسته در رویه خودرو داده نمی‌شود؛ استحکام خودرو بر عهده ساختار بدنه که به عنوان اسکلت سازه شناخته می‌شود در سرشاسی‌ها، ریل‌های طولی و آسترهای ستون‌های جلو، میانی و عقب و ضربه‌گیرهای داخلی درهای جانبی متمرکز شده است.

در خصوص استحکام بدنه خودروی ساینا و تمامی محصولات تولید جاری گروه سایپا به استناد تمامی تست‌های کنترلی منطبق با استانداردهای ملی ایران که با ابزارهای کنترلی دقیق در داخل و خارج از کشور زیر نظر نمایندگان سازمان‌های نظارتی انجام شده، اطمینان کامل را به مشتریان محترم محصولات گروه سایپا می‌دهیم که تمام محصولات با ارائه شناسنامه کیفی منطبق بر استاندارد تولید شده‌اند و جای هیچگونه نگرانی نیست. این گزارش‌ها برای تمامی متخصصان، ناظران و مشتریان محترم قابل دسترسی است و تاکید می‌شود که گروه سایپا، سیاست شفافیت در تمامی حوزه‌ها به خصوص حوزه ارتباط با مشتریان و کیفیت را سرلوحه برنامه‌های خود قرار داده است.

در خصوص ادعای اشکال کیفی صدای لولای خودرو، به استناد تصاویر در اختیار این معاونت به نظر می‌رسد درب موتور خودرو بیش از نیاز به نصب میله نگهدارنده باز می شود و با توجه به ترمزی که در لولا تعبیه شده صدای شنیده شده احتمالاً برخورد با ترمز تعبیه شده بر روی لولا است (تصویر نحوه بازکردن استاندارد در موتور به پیوست است) لذا از مشتری محترم دعوت می‌شود که به معاونت کیفیت گروه سایپا مراجعه کند تا موضوع گزارش شده با دقت و در اسرع زمان مورد بررسی قرار گیرد.

روزانه بیش از ۵۰۰ دستگاه خودروی ساینا در شرکت سایپاسیتروئن، تولید می‌شود و این مورد تاکنون از سوی مشتریان محترم اعلام نشده است.

لذا به مشتریان گروه خودروسازی سایپا اطمینان داده می‌شود به استناد تست‌های سختگیرانه مرتبط با ایمنی سرنشین و عابر پیاده خودروهای تولیدی ساینا کاملاً ایمن بوده و اظهارات فرد توضیح دهنده در زمینه کیفیت ورق خودرو به دلیل عدم استفاده از ابزار تخصصی و استاندارد، قابل استناد نیست. انتشار چنین فیلم‌ها و موضع گیری‌های غیراصولی و اشتباه،‌ باعث تشویش اذهان عمومی می‌شود و همچنین جلب نظر خریداران خودروی صفر کیلومتر برای پرداخت هزینه کارشناسی از سوی این قبیل کسب و کارها است.

 

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها