کد خبر: ۴۴۷۴۹
۰۵ آبان ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۰
تیم ملی هندبال کشورمان از رویای حضور در المپیک حذف شد اما نشان داد مسیر درخشش در سال‌های آینده از اکنون آغاز شده است.

تیم ملی هندبال پس از حذف از بازی‌های آسیای هانگژو مورد انتقاد قرار گرفت اما این نتیجه درحالی کسب شد که تیم ملی هندبال سه لژیونر را در اختیار نداشت و ترکیب تیم ملی با جوانگرایی همراه شده بود طوری که به گفته پاکدل ۱۳ بازیکن این تیم برای نخستین بار بازی‌های آسیایی را تجربه می‌کردند.

پروسه‌ای که وسلین وویوویچ سرمربی تیم ملی هندبال درباره آن به ایرنا گفت: تغییر نسل بسیار خوب است و من به آن اعتقاد دارم ولی وقتی از تغییر نسل صحبت می‌کنید باید صبور باشید و دنبال نتیجه‌گرایی نباشید. مثل تیم ژاپن، بحرین یا سایر تیم‌های آسیایی که راهبرد تغییر نسل داشتند و سال‌ها بدون مدال بودند ولی الان می‌بینید که چه نتایج درخشانی دارند. به من ۴ سال فرصت بدهید و توقع مدال و سکو و ...نداشته باشید من قول می‌دهم می‌توانم تیمی تحویل بدهم که در آسیا به روی سکو برد.

از زمانی که علیرضا پاکدل ریاست فدراسیون هندبال را برعهده گرفت شاهد درخشش زنان و مردان هندبال ایران در رده‌های مختلف بودیم. در واقع کسب عناوین قهرمانی آسیا و یا نایب قهرمانی در بخش دختران و پسران و به دست آوردن سهمیه رقابت‌های جهانی در رده‌های مختلف سنی نتیجه مدیریت درست و سرمایه‌گذاری این فدراسیون بود.

کسب عناوین قهرمانی یا نایب قهرمانی در آسیا و سهمیه جهانی آن هم در بخش دختران در رشته‌های توپی دیگر چون والیبال و بسکتبال تاکنون رخ نداده است و این اتفاق نشان‌دهنده استعدادیابی درست در تمامی رده‌ها است.

استراتژی فدراسیون هندبال در زمینه استعدادیابی آنچنان درست و درخشان بود که این فدراسیون برای دو سال پیاپی برترین فدراسیون در المپیاد استعدادهای برتر ورزش کشور شناخته شد و انتخاب فدراسیون هندبال به عنوان برترین فدراسیون ورزشی در سال ۱۴۰۱ موید این نکته است که راهبرد پاکدل و همکارانش در هندبال در مسیر درستی قرار دارد و ثمره این راهبرد در این چند سال نمود داشته و میوه‌های دیگر آن در سال‌های آینده به بار می‌نشیند.

ثمره این راهبرد همانطور که گفته شد کسب مدال های رنگارنگ در بخش بانوان و آقایان است. نباید فراموش کنیم کسب نخستین مدال جهانی در هندبال ساحلی نوجوانان، طلای هندبال ساحلی نوجوانان و بزرگسالان آسیا در یک میزبانی چشم‌نواز در نوروز تهران، کسب طلا و نقره آسیایی نوجوانان دختر و پسر و نقره جوانان دختر و راهیابی به مسابقات جهانی و ... تنها گوشه‌ای از عملکرد فدراسیون هندبال در رده‌های پایه است و اهتمام ویژه و پیشرفت چمشگیر این فدراسیون ورزشی را در این بخش نشان می‌دهد.

این امر نشان می‌دهد نسل طلایی دیگری در راه است اما باید برای رسیدن این نسل که بتواند روی سکوی مسابقات بزرگسالان آسیا برود و افتخارآفرینی کند اندکی صبر کرد.

حال تیم ملی هندبال مردان ایران در انتخابی المپیک به مصاف رقبایی رفته است که از قدرت‌های آسیا هستند و سال‌ها در مسابقات جهانی بازی کرده‌اند. در این بین با تشخیص کادرفنی، تیم ملی چهره عوض کرد و با دعوت از بازیکنانی جوانی نظیر رضا عزتی، علی حیدریان، علی دادوند، امیرعباس سلطانی، بهشاد فاتحی‌زاده و فواد فرهادی میانگین سنی خود را نسبت به بازی‌های آسیایی هانگژو یکسال کاهش داد و با نیروی جوانی و تجربه پا به دوحه گذاشت.

وسلین در این زمینه نیز گفت: در انتخابی المپیک در گروه سختی قرار داریم ولی من به بازیکنانم گفتم من مربی بازنده نیستم باید بجنگید و تلاش کنید. قطعا این مسابقات برای بازیکنان جوانی که به ترکیب‌مان اضافه خواهیم کرد یک فرصت مناسب خواهد بود که با بازیکنان بزرگ و تیم‌های قدرتمند مبارزه کنند. کار سخت است ولی تا آخرین لحظه خواهیم جنگید.

در این بین آن چه که نباید از یاد برد حضور یکی از بزرگ‌ترین سرمربیان دنیا در تیم ملی هندبال ایران است. حضورچون وسلین وویوویچ نشان‌دهنده انتخاب درست فدراسیون برای هدایت بازیکنان ایران و کسب تجربه در رده‌های جهانی و آسیایی است.

در نهایت لازم است بارها گفته شود باید به جوانان و سرمربی مونته‌نگرویی در تیم ملی مهلت داده شود تا بتوانند با حضور در میادین بزرگ تجارب بزرگی کسب کنند و برای موفقیت و آینده هندبال ایران گام های محکمی بردارند. کما اینکه این گام‌ها با وجود مشکلات مالی که گریبانگیر فدراسیون‌ها از جمله هندبال است، سخت تر است اما ارزیابی درست از شرایط و برنامه‌ریزی فدراسیون بیش از گذشته می‌تواند به درخشش هندبالیست‌های ایرانی در عرصه جهانی و آسیایی کمک کند.

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها