کد خبر: ۴۴۴۶۹
۰۳ آبان ۱۴۰۲ - ۰۲:۰۰
دانشمندان غبار سیاه بیرون محفظه سیارکی را جمع آوری کردند، اما بخش عمده‌ای از نمونه داخل محفظه گیر کرده‌است.

حدود یک ماه پیش، نمونه‌های بکر از یک سیارک در حالی که در یک کپسول محصور شده بودند، روی زمین فرود آمدند. محفظه نمونه برای ایمن نگه داشتن تکه اصلی سیارک در طول سفرش در فضا طراحی شده بود، اما اکنون تیم‌های مرکز فضایی جانسون ناسا (JSC) در تلاش برای باز کردن آن برای رسیدن به صخره‌های فضایی هستند.

در هفته گذشته، تیم سرپرستی ماموریت «OSIRIS-REx» برای باز کردن سر «TAGSAM»، با مشکل مواجه شدند. سر «TAGSAM» جایی است که بخش عمده‌ای از نمونه سیارک در آن قرار دارد و بنابراین اعضای تیم با دقت از طریق یک جعبه تخصصی تحت جریان نیتروژن برای جلوگیری از آلودگی آن را کنترل می‌کنند.

در محفظه سیارکی ناسا باز نمی‌شود!/ عکس

ناسا در یک پست وبلاگی در روز جمعه نوشت:«پس از تلاش‌های متعدد، تیم متوجه شد که دو تا از ۳۵ بست روی سر TAGSAM را نمی‌توان با ابزارهای فعلی تأیید شده برای استفاده در جعبه OSIRIS-REx جدا کرد.» این تیم در حال توسعه و اجرای رویکردهای جدید برای استخراج مواد داخل سر است.

هنگامی که درب آلومینیومی محفظه نمونه برای اولین بار برداشته شد، گرد و غبار سیاه و زباله روی عرشه اویونیک قوطی پیدا شد. در ۱۱ اکتبر، ناسا اولین نگاه را به نمونه‌های جمع‌آوری‌شده از بیرون سر «TAGSAM» انداخت و افزود که هنوز محفظه نمونه را باز نکرده است.

فرانسیس مک‌کوبین، متصدی JSC ناسا، گفت: «تنها مشکل این است که ما نمونه‌های بسیار بیشتری از آنچه پیش‌بینی می‌کردیم، حتی قبل از ورود به TAGSAM پیدا کرده‌ایم».

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها