کد خبر: ۴۴۴۰۸
۰۲ آبان ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۰
دنباله‌دار موسوم به «دنباله‌دار شیطان» در فروردین ۱۴۰۳ از کنار زمین خواهد گذشت و در مسیر خود به دور خورشید منفجر خواهد شد.

طبق صحبت‌های محققان، این دنباله‌دار بزرگ و غیرعادی، با نام تهدیدآمیزش (که به شاخ‌های ظاهری آن اشاره دارد) از کنار زمین عبور خواهد کرد.

این دنباله‌دار با نام علمی «۱۲P/Pons-Brooks» آخرین‌بار بیش از ۷۰ سال پیش در آسمان زمین پدیدار شد. براساس درخشندگی آن، اخترشناسان تخمین زده‌اند که اندازه بخش جامد این دنباله‌دار (هسته آن)، حدود ۲۰ کیلومتر، تقریباً دو برابر اندازه قله اورست است. با توجه به اینکه معمولاً اندازه دنباله‌دارها بین ۱ تا ۲.۹ کیلومتر است، دنباله‌دار شیطان اندازه بسیار بزرگی دارد.

 

براساس گزارش بیزینس اینسایدر، احتمالاً دنباله‌دار شیطان در بهار آینده بیشتر قابل رؤیت باشد. البته این نزدیکی به این معنی نیست که زمین به سمت انقراض پیش می‌رود. طبق صحبت اخترشناسان، این دنباله‌دار در نزدیک‌ترین حالت، همچنان حدود یک و نیم واحد نجومی با زمین فاصله خواهد داشت (حتی دورتر از مسافت زمین تا خورشید). این دنباله‌دار وقتی که به زمین نزدیک شود، با چشم غیرمسلح یا با دوربین‌های چشمی نیز قابل مشاهده خواهد بود. علت آن بیشتر به نورانی‌بودن این دنباله‌دار مربوط می‌شود تا به میزان نزدیکی‌اش.

اهمیت دنباله‌دار شیطان برای دانشمندان

این دنباله‌دار هم درخشان و هم بسیار غیرعادی است. «شاخ‌های» آن در واقع دم‌هایی از گاز و غبار هستند که در اثر یک سری انفجارهای عجیب به وجود آمده‌اند که دانشمندان هنوز آن را درک نکرده‌اند. این دنباله‌دار در سال جاری میلادی، دچار دو «طغیان» شده است. طغیان به پدیده‌ای گفته می‌شود که در اثر آن دنباله‌دارها ناگهان بسیار فعال‌تر می‌شوند و چندین تن گاز و غبار را در مدت زمان کوتاهی به بیرون پرتاب می‌کنند. وقتی که طغیان رخ می‌دهد دنباله‌دار به سرعت درخشان می‌شود و پس از آن به روشنایی قبلی خود برمی‌گردد. در دنباله‌دار شیطان به علت طغیان‌های بزرگ شدت این نور بسیار زیاد است. این اتفاق همان چیزی است که این دنباله‌دار را برای دانشمندان جالب می‌کند.

دنباله‌دار غول‌پیکر شیطان به سمت زمین می‌آید/ عکس

طبق یک نظریه، این طغیان‌ها به دلیل وجود اشکال یخی در دنباله‌دارها است و وقتی که در معرض گرمای خورشید قرار می گیرند، باعث وقوع انفجارهای بزرگ می‌شود. بااین‌حال، دنباله‌دار شیطان اغلب در حال انفجار است و به‌طور گیج‌کننده‌ای، دور از خورشید است. این دنباله‌دار درحال‌حاضر دورتر از مریخ قرار دارد، جایی که دمای بالایی هم ندارد. این پدید باعث طرح سؤال‌هایی شده است، مثلاً: «کدام انرژی موجب این نوع طغیان‌های بزرگ می‌شود؟»

انتظار می‌رود دنباله‌دار شیطان در اواسط آوریل ۲۰۲۴ (فروردین ۱۴۰۳) به اوج درخشندگی خود برسد و به سفر ۷۱.۲ ساله خود به دور خورشید ادامه دهد. ستاره‌شناسان، حرفه‌ای یا غیرحرفه‌ای، مشتاقانه منتظر سررسیدن این دنباله‌دار هستند.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها