کد خبر: ۴۴۲۹۵
۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۰
پیش از این تصور می‌شد که این منطقه در دوران ماقبل تاریخ فاقد سکنه بوده است اما کشف اخیر این دیدگاه را دگرگون کرده است.

بر اساس پست فیس‌بوکی که ۱۳ اکتبر از سوی موسسه حفاظت از بناهای استان لوبلین لهستان منتشر شد، اخیرا کشاورزی به نام یاروسلاو لیپیک (Jarosław Lipiec) پس از شخم زدن مزرعۀ خود به طور تصادفی قطعه‌ای از یک تبر سنگی و یک سر نیزه سنگی را کشف کرده است. این آثار در پوتوک گورنه کشف شدند؛ روستایی در حدود ۱۴۰ مایلی جنوب شرقی ورشو. 

به گفتۀ باستان‌شناسانی که این یافته‌ها را بررسی کرده‌اند، قطعۀ سنگی خاکستری‌رنگ زمانی یک تبر چهار وجهی بوده که احتمالاً توسط مردمان عصر نوسنگی حدود 4 هزار سال پیش ساخته شده است. این قطعه حدود ۴.۳ اینچ طول، ۱.۶ اینچ ضخامت و ۲.۴ اینچ عرض دارد. 

ax _fitted

این قطعه تبر مربوط به حدود 2 هزار سال قبل از میلاد است 

نوک نیزه سنگی یافت شده در این مکان کاملاً سالم است. این دست سازه که رنگ قهوه‌ای شکلاتی دارد، زمانی بخشی از یک نیزه بوده و دست کم ۳۵۰۰ سال پیش از آن استفاده می‌شده است. 

spearhead _fitted

سرنیزۀ سنگی در طول 35 قرن تقریبا شکل اولیۀ خود را حفظ کرده است

کارشناسان حفاظت از بناهای تاریخی لوبلین باور دارند که تیغه بلند ۴.۷ اینچی بین سال ۱۹۰۰ و ۱۵۰۰ قبل از میلاد ساخته شده است، به این معنی که یا توسط فرهنگ Mierzanowice یا فرهنگ Trzciniecساخته شده است. تجزیه و تحلیل‌ها نشان میدهد که این تیغه به عنوان سلاح کاربرد داشته است. 

پیش از این گمان میرفت منطقه‌ای که سلاح‌ها در آن پیدا شدند، فاقد هرگونه سکونتگاه ماقبل تاریخی است، اما این کشف نشان داد که این منطقه سکونتگاه مردمان باستانی بوده است. مقامات در حال برنامه ریزی برای تحقیقات بیشتر در این منطقه و جستجوی هر گونه آثار باستانی دیگر  هستند.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها