کد خبر: ۴۳۶۲۴
۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۰
محققان گونه‌ جدیدی از زنبور را کشف کرده‌اند که داخل بدن قربانیانش را می‌خورد و همان‌جا تخم‌گذاری می‌کند.

زنبور انگلی با سر غول‌پیکرش گونه جدیدی است که در آمازون کشف شده و محققان را شگفت‌زده کرده است. این زنبور، بدن قربانیانش را از درون به سمت بیرون می‌خورد و سپس در بدن قربانیان خود تخم می‌گذارد. این گونه جدید که «Capitojoppa amazonica» نام دارد، دارای سری بسیار بزرگ و بدن زرد روشن است. شاید مهم‌ترین ویژگی این زنبور انگل، نیش عجیب بزرگش باشد که مثل خنجری، بدن طعمه را می‌شکافد تا بتواند محتوای آن را بمکد.

این گونه جدید توسط براندون کلاریج، کاندیدای دکتری زیست‌شناسی در دانشگاه ایالتی یوتا و همکارانش کشف شد. این زنبور که می‌تواند تا حدود ۲ سانتی‌متر رشد کند، با عنوان «اندوپارازیتوئید منفرد» طبقه‌بندی می‌شود. یعنی می‌تواند یک عدد تخم درون بدن طعمه‌اش بگذارد، که این طعمه می‌تواند عنکبوت یا کرم ابریشم باشد.

کلاریج گفت: «وقتی میزبان پیدا شد، زنبور ماده بر آن سوار می‌شود و با ضربات متعدد شاخک‌هایش طعمه را بررسی می‌کند. اگر به نظر مناسب برسد، بدن آن را سوراخ می‌کند و بعد با اندام لوله‌مانندی مخصوص تخم‌گذاری، تخم خود را درون بدن میزبان می‌گذارد. لارو این حشره پس از چند روز از تخم خارج می‌شود و بدن میزبانش را از داخل به خارج می‌خورد.»

ترسناک‌ترین زنبور جهان طعمه‌اش را از درون می‌خورد/ عکس

در نهایت، لارو پس از تبدیل شدن به زنبور بالغ، بدن میزبان را ترک می‌کند. در برخی از گونه‌ها، زنبورهای ماده‌ حتی میزبان را با اندام تخم‌گذار می‌شکافند و بدون اینکه تخم بگذارند، از بدن شکارشان تغذیه می‌کنند تا بتوانند برای تخم‌گذاری آماده شوند.

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها