کد خبر: ۴۲۶۵۱
۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۰
عفو بین الملل خواهان لغو طرح پاکستان برای‌ اخراج پناهجویان افغانستانی شد و هشدار داد: بازگشت اجباری به افغانستان می تواند پناهجویان این کشور را در معرض خطر جدی قرار دهد.

معاون منطقه‌ای سازمان عفو بین الملل در جنوب آسیا طی بیانیه‌ای اعلام کرد: افغان ها در پاکستان از آزار و شکنجه طالبان می گریزند. آنها در شرایطی که برای ثبت نام به عنوان پناهنده در پاکستان باید فرآیندهای سختی را پشت سر بگذارند، زندگی بسیار پرمخاطره ای دارند. یا در فرآیندهای طولانی در انتظار انتقال به کشور دیگر گیر کرده اند لذا بازگشت اجباری آنان به افغانستان می تواند آنها را در معرض خطر جدی قرار دهد.

عفو بین‌الملل از دولت پاکستان خواست تا به حمایت تاریخی خود از پناهجویان افغان ادامه داده و آنها را قادر سازد تا با عزت و رهایی از ترس اخراج به افغانستان، زندگی کنند.

سازمان عفو بین‌الملل همچنین از آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد خواست تا روند ثبت نام و بررسی درخواست‌های افغان‌هایی که به دنبال حمایت بین‌المللی در پاکستان هستند، تسریع کند.

همچنین از دولت پاکستان مطالبه شد که جلوی سرکوب، دستگیری و آزار و اذیت پناهجویان افغانستانی را بگیرد و کشورهای ثالث نیز صدور روادید برای افغانستانی هایی که در انتظار اسکان در به خارج از کشور هستند، را سرعت ببخشند.

کمیسیون حقوق بشر پاکستان نیز در واکنش به تصمیم اخیر دولت این کشور برای اخراج پناهجویان غیرقانونی از آن کشور، خواست تا طرح اخراج پناهجویان از جمله اتباع افغانستانی لغو شود.

روز گذشته سخنگوی طالبان افغانستان نیز با انتقاد از برخورد دولت پاکستان در قبال پناهجویان افغانستانی، از اسلام‌آباد مطالبه کرد تا در سیاست جدید خود برای اخراج پناهندگان تجدید نظر کند.

«سرفراز بُگتی» وزیر کشور پاکستان روز سه‌شنبه گذشته پس از جلسه مشترک رهبران سیاسی و نظامی گشور طی کنفرانس مطبوعاتی در اسلام‌آباد با اعلام اولتیماتوم دولت به پناهجویان غیرقانونی، گفت: آن دسته از پناهجویانی که ثبت رسمی دولت پاکستان نیستند و بدون مدارک معتبر در کشور مقیم هستند باید تا ۳۱ ماه اکتبر (۹ آبان) پاکستان را ترک کنند.

وی هشدار داد ‌که در صورت عدم خروج پناهجویان غیرقانونی از پاکستان، دولت و مسوولان انتظامی این افراد را شناسایی و آنان را به کشورهای متبوع خود استرداد خواهند کرد.

وزیر کشور پاکستان با تعیین ضرب الاجل برای پناهجویان غیرقانونی که بیشتر آنان را اتباع افغانستانی تشکیل می‌دهند، افزود از تاریخ ۱ نوامبر ۲۰۲۳ (۱۰ آبان) به بعد با پناهجویان غیرقانونی هیچ مماشاتی نخواهد شد و ضمن اخراج آنان دارایی‌های این افراد نیز ضبط و مصادره می‌شود.

اخراج پناهجویان غیرقانونی افغانستانی از سوی پاکستان در شرایطی صورت می‌گیرد که تنش‌ها بین دو همسایه بر سر تروریسم از جمله معضل گروه تروریستی تحریک طالبان پاکستان در حال افزایش است.

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها