کد خبر: ۴۲۰۶۱
۰۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۰
همزمان با سفر رئیس‌جمهور به استان اصفهان، مرحله دوم پروژه انتقال آب دریای عمان به این استان شروع شد، درحالی‌که مسئولان معتقدند با این پروژه مشکلات آب اصهان برطرف خواهد شد اما برخی از کارشناسان معتقدند با اجرای این طرح مشکلات اصفهان بیشتر خواهد شد.

ابراهیم رئیسی امروز به اصفهان سفر کرد، رئیس جمهور در بازدید از مرحله اول انتقال آب از دریای عمان به اصفهان گفت: دولت با تامین اعتبار به اجرای هر چه سریعتر طرح انتقال آب از دریای عمان به اصفهان کمک می‌کند.

او با دستور آغاز اجرای مرحله دوم این طرح با قدردانی از زحمات شبانه‌روزی تمامی عوامل این طرح بیان کرد: «با رسیدن آب به استان اصفهان شیرینی کار چشیده می‌شود. با توجه به گزارش‌های استاندار اصفهان و مدیر طرح، طرحی که قرار بود در سه ساله به سرانجام می‌رسید اجرای آن به یک سوم کاهش پیدا کرده و این طرح در مدت یک سال به ثمر می‌رسد.»

چرا مشکل اصفهان با انتقال آب، بیشتر خواهد شد؟/ «مواظب رگ‌های حیات ایران‌بانو باشیم»

چرا مشکل اصفهان با انتقال آب، بیشتر خواهد شد؟

برخلاف این‌که مسئولان معتقدند پروژه انتقال آب از دریای عمان به اصفهان مشکلات آب در این استان را رفع می‌کند، کارشناسان معتقدند به مشکلات این شهر اضافه می‌شود.

قبل‌تر و همزمان با شروع مرحله اول این پروژه محمد درویش، کارشناس محیط زیست، با انتشار متنی در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر) این سوال را مطرح کرد، ‏«چرا مشکل اصفهان با انتقال آب، بیشتر خواهد شد؟»

او نوشت: «اصفهان هم‌اکنون یکی از آلوده‌ترین شهرهای ایران و جهان است، دلیل این آلودگی انباشت و تراکم بی‌سابقه واحدهای صنعتی آلاینده و آب‌بر در سطح این استان، به ویژه در حوضه آبخیز زاینده‌رود است. تامل‌برانگیزتر آنکه وقتی به اهداف و برنامه‌های آینده اغلب این ابر واحدهای صنعتی می‌نگریم، جملگی در پی گسترش فعالیت خود و افزایش سطح موثر برای واحدهای جدید و ایجاد شاخه‌های تازه‌تاسیس بیشتر هستند و تنها دلیلی که شتاب رشد آنها کند است محدودیت منابع است! به عبارت ساده‌تر، چنانچه آب از دریای عمان، سد خرسان، بهشت‌آباد، خلیج فارس و یا تصفیه فاضلاب‌های شهری در اختیارشان قرار گیرد، به سرعت به سمت توسعه و گسترش کسب و کار ویرانگرشان اقدام می‌کنند.»

‏درویش نوشت: «بنابراین، نباید اجازه دهیم هزاران میلیارد تومان خرج آوردنِ آبی شود که سبب تشنگی، آلودگی و فروپاشی شتابان‌تر دیار زنده‌رود را فراهم می‌آورد. حقیقت تلخ آن است که نظام تدبیر در کشور از بلوغ لازم برای درک شرایط ادافیکی و زیست‌اقلیمی فلات ایران برخوردار نیست و تاسف‌آورتر آنکه علاقه‌ای به شنیدن و اصلاح خود هم ندارد و پیوسته منتقدین را طرد یا فراری می‌دهد. بنابراین همانگونه که دادن چاقویی تیز به یک کودک پنج‌ساله نه‌تنها برایش ارزشی ندارد، بلکه ممکن است سبب جراحت خود یا دیگران را هم فراهم کند، به چنین تفکری که اصفهان، یزد و بخش‌هایی از کرمان، سمنان، البرز، تهران، خراسان، اصفهان، بوشهر، فارس، مرکزی، خوزستان، آذربایجان شرقی، گلستان و همدان را نابود کرده، نباید چاقو یا شمش طلا پیشکش کرد.

این کارشناس محیط زیست توضیح داد: «نگاه کنید که نتیجه اجرای طرح‌های انتقال آب، چگونه به افزایش مهاجرت از استان‌های زاگرس‌نشین که با شدیدترین نرخ بیکاری روبرو هستند به اصفهان و یزد همراه شده و حتی نسبت جنسیتی را به شدت تغییر داده، به نحوی که هم‌اکنون در یزد به استناد پژوهش‌های اردشیر گراوند و همکارانش، در ازای هر یکصد زن، ۱۱۰ مرد وجود دارد در حالیکه حالت طبیعی آن وجود ۱۰۳ مرد برای هر ۱۰۰ زن است، رخدادی که به بی‌بندوباری اجتماعی و افزایش ناهنجاری‌های اجتماعی در یکی از امن‌ترین و آرام‌ترین استان‌های ایران - یزد - منجر شده است. راه سعادت ایران در تغییر چیدمان توسعه و معرفی اقتصادی است که آب‌محور نباشد. آب یک کالای زیستی و برای بسترسازی تداوم حیات در این سرزمین ضروری است، او را چون یک کالای اقتصادی به حراج ننهاده و مواظب رگ‌های حیات ایران‌بانو باشیم. همین و تمام.»

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها