کد خبر: ۴۱۶۸۴
۰۴ مهر ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۰
بدون شک هیچ منظره‌ای زیباتر از طلوع ماه کامل در طبیعت وجود ندارد که این هفته بر آسمان شب تسلط دارد و دیدن ستارگان را سخت‌تر می‌کند.

یکی از معروف ترین ماه‌های کامل سال، "ماه برداشت" نیز امسال "ابر ماه" نامیده می‌شود، که یک اصطلاح نجومی است.

در تاریخ سه شنبه، ۲۶ سپتامبر و یا ۴ مهر ماه، پس از تاریکی به آسمان نگاه کنید و یک قمر ۹۱ درصدی را خواهید دید که حدود ۳ درجه زیر سیاره حلقه دار زحل قرار دارد. چه زمان شگفت انگیزی برای بیرون آوردن تلسکوپ قدیمی غبار آلود خود!

اگر به طور مستقیم به زیر ماه نگاه کنید یک ستاره درخشان خواهید دید. این Fomalhaut، درخشان‌ترین ستاره صورت فلکی Piscis Austrinus، "ماهی جنوبی" است که تنها ۲۵ سال نوری از منظومه شمسی فاصله دارد. Fomalhaut توسط ستاره شناسان باستانی به عنوان "نگهبان جنوب" شناخته می شد و یکی از "ستارگان سلطنتی" بود.

امشب شبی است برای تماشای طلوع ماه کامل. اگرچه از نظر فنی ماه فردا کامل می‌شود، اما همین امشب است که درست پس از غروب خورشید در شرق طلوع می‌کند که بهترین زمان برای دیدن آن در هر ماه است. اگر متوجه شدید که بسیار درخشان است، به این دلیل است که این یک "ابر ماه" است، یک ماه کامل که اتفاقاً زمانی رخ می دهد که ماه در نزدیکترین فاصله به زمین (حومه آن) در مدار بیضی شکل خود قرار دارد.

زمان دقیق طلوع ماه را برای مکان خود بررسی کنید و در آن زمان بیرون بروید. صبور باشید و اگر می توانید دوربین دوچشمی را برای نمای نزدیک بیاورید.

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها