کد خبر: ۴۱۳۴۷
۳۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۰
پتانسیل موشک‌های مافوق صوت برای متحول کردن جنگ بسیار عمیق است. برای همین دارپا رهگیر موشک‌های مافوق را توسعه می‌دهد.

سازمان پروژه‌های پژوهشی پیشرفته‌ی دفاعی داریا، قراردادی با شرکت بوئینگ تنظیم کرده است. هدف این قرارداد توسعه و آزمایش فناوری موردنیاز برای ساخت نمونه اولیه رهگیر موشک‌های مافوق صوت خواهد بود. این کار بخشی از برنامه چهار ساله گلاید بریکر این آژانس محسوب می‌شود.

نکته ثابت در فناوری نظامی این است که یک مسابقه تسلیحاتی دائمی بین حمله و دفاع وجود دارد. هربار که یک فناوری تهاجمی جدید اختراع می‌شود، یک فناوری دفاعی برای شکست آن توسعه می‌‌یابد و بالعکس.

همین امر در مورد میدان نوظهور موشک‌های مافوق صوت نیز صادق است. توانایی پرواز با پنج برابر سرعت صوت، پتانسیل آنها را برای متحول کردن جنگ بسیار عمیق می‌کند. با چنین سرعتی، آنها می‌توانند قبل از شناسایی، به پدافندهای هوایی نفوذ کنند و از اکثر موشک‌های ضد حملات هوایی پیشی بگیرند.

رهگیر موشک‌های مافوق

به همین دلیل، دارپا و آژانس‌های دیگر در سراسر جهان به دنبال راه‌هایی برای رهگیری سلاح‌های مافوق صوت هستند.

در این‌مورد، برنامه گلاید بریکر وظیفه توسعه فناوری برای شناسایی و رهگیری موشک‌های مافوق صوت در مرحله سر خوردن آسیب‌پذیر آنها را دارد. این مرحله زمانی رخ می‌دهد که برخی از انواع خودروهای مافوق صوت با پرواز به ارتفاعات بالا و سپس شتاب‌گیری با کمک گرانش به حداکثر سرعت می‌رسند.

برای قرارداد فعلی، بوئینگ دینامیک سیالات محاسباتی کار را تجزیه و تحلیل، و اثرات تعامل جت آیرودینامیکی در طول پرواز را ارزیابی خواهد کرد. این آزمایشات برای توسعه رهگیرهای عملیاتی در فاز سر خوردن استفاده می‌شوند.

گیل گریفین، مدیر اجرایی تسلیحات پیشرفته بوئینگ گفت:

«وسایل نقلیه مافوق صوت از جمله خطرناک‌ترین چالش‌هایی هستند که امنیت ملی را تهدید می‌کند. ما بر درک تکنولوژیکی مورد‌نیاز برای توسعه بیشتر قابلیت‌های ضد مافوق صوت کشورمان و دفاع در برابر تهدیدات آینده تمرکز می‌کنیم.»

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها