کد خبر: ۴۱۰۴۲
۲۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۰
تأخیر در اعلام نتایج نهایی آزمون استخدام آموزگار و دبیر آن هم چند روز مانده به آغاز سال تحصیلی جدید، نگرانی بابت کلاس‌های درس بدون معلم را جدی‌تر کرده است.

تنها چند روز به اول مهر و آغاز سال تحصیلی جدید برای ۱۶ میلیون دانش‌آموز باقی مانده است و در این میان یکی از مشکلات اساسی وزارت آموزش و پرورش، اعلام نشدن نتایج آزمون استخدام دبیر و آموزگار است.

امسال وزارت آموزش و پرورش در آزمون استخدام آموزگار که اردیبهشت برگزار شد به جذب ۲۸ هزار معلم دوره ابتدایی اقدام کرد که البته به دلیل خالی ماندن ۱۱ هزار ظرفیت، ۱۸ هزار نفر جذب شدند.

سال تحصیلی جدید کلاس اولی‌ها نیز روز چهارشنبه ۲۹ شهریور آغاز می‌شود و در حالیکه پیش از این وزارت آموزش و پرورش در اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود که نتایج نهایی آزمون استخدام آموزگار در ابتدای هفته جاری اعلام می‌شود اما فعلاً خبری از اعلام نتایج نیست و سازمان سنجش اعلام کرده است: نتایج مرحله ارزیابی و مصاحبه آزمون استخدام آموزگاری در روز جمعه ۲۴ شهریور ماه دریافت شد و همکاران سازمان سنجش در تلاش هستند تا آخر این هفته نتایج نهایی آزمون آموزگاری را اعلام کنند.

از سوی دیگر در آزمون استخدام دبیر و هنرآموز که ۱۲ مرداد امسال برگزار شد، قرار بود ۲۲ هزار و ۱۵۴ نفر جذب شوند که تعداد ۱۸ هزار و ۸۸۷ نفر در ۱۲ رشته دبیری و ۳ هزار و ۳۹۷ نفر در ۱۷ رشته هنرآموزی استخدام شوند؛ طبق اعلام وزارت آموزش و پرورش، ارزیابی تکمیلی پذیرفته‌شدگان در این آزمون تا پایان شهریور به اتمام می‌رسد و پس از آن نتایج به سازمان سنجش ارسال خواهد شد اما هنوز زمان دقیق اعلام نتایج نهایی مشخص نیست.

رضا مرادصحرایی؛ وزیر آموزش و پرورش نیز به تازگی گفته است: آموزش و پرورش در حالی سال‌ تحصیلی جدید را آغاز می‌کند که بیش از ۲۰۰ هزار کمبود معلم دارد و این کسری ناگهان ایجاد نشده است.

اگر چه آموزش و پرورش، روش‌های مختلفی را برای جبران کمبود معلم به کار گرفته است از جمله استفاده از معلمان بازنشسته یا حق‌التدریس معلمان شاغل و افزایش جمعیت کلاس‌های درس اما تأخیر در اعلام نتایج نهایی آزمون‌های استخدامی و به تبع آن طولانی‌تر شدن روند ساماندهی پذیرفته‌شدگان نهایی در مناطق آموزش و پرورش (این پروسه حداقل تا نیمه‌های مهر به طول می‌انجامد) نگرانی بابت کلاس‌های درس بدون معلم در سال تحصیلی جدید را جدی‌تر می‌کند.

در سال تحصیلی گذشته نیز، تأخیر در اعلام نتایج آزمون استخدامی منجر به آن شد تا نتایج گزینش آزمون استخدامی، آبان اعلام شود به همین دلیل پذیرفته شدگان بدون گزینش وارد مدارس شدند و یک ماه پس از شروع به کار و تدریس در کلاس درس به برخی از افراد اعلام شد که در گزینش رد شده‌اند.

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها