کد خبر: ۴۰۹۴۳
۲۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۰
نشریه پلیتیکو گزارش داده که براساس اظهارنامه مالیاتی که رئیس‌جمهور ایالات‌متحده و همسرش منتشر کرده‌اند، ۲۰۱۸۰ دلار به ۲۰ مؤسسه خیریه مختلف اهدا کرده‌اند.

بر همین اساس بزرگترین هدیه آنها ۵۰۰۰ دلار به بنیاد بو بایدن بود؛ سازمانی حامی کودکان در برابر سوءاستفاده که به نام پسر متوفی بایدن نامگذاری شده است.

کاخ سفید اظهارنامه مالیاتی خانواده بایدن را در روز مالیات برای شفافیت امور مالی رئیس‌جمهور منتشر کرده بود. پلیتیکو می‌نویسد که دونالد ترامپ در زمان ریاست‌جمهوری و در جریان مبارزات انتخاباتی ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ از انجام این کار خودداری کرده بود اما به گفته کاخ سفید، بایدن با انتشار مالیات‌های سال ۲۰۲۲، اظهارنامه‌های مالیاتی ۲۵ساله‌اش را منتشر کرده است. اعلام دارایی مسئولان در دنیا به صورت شفاف و از طریق رسمی صورت می‌گیرد. با این اقدام اولاً جلوی فساد احتمالی آنها در قبض و ضبط دارایی‌های عمومی شکل می‌گیرد و ثانیاً، از طریق مالیاتی که از آنها اخذ می‌شود، برای کشور تامین مالی انجام می‌شود. در این گزارش فهرست بسیار خلاصه‌ای از دارایی‌های چند مقام اروپایی و آمریکایی را بررسی و به میزان درآمدهای احتمالی آنها اشاره کرده‌ایم. بدیهی است این فهرست و اسامی آن می‌توانست بسیار طولانی‌تر از این دو صفحه روزنامه باشد.

 

جو بایدن

به گزارش هوم‌اندگاردن، جو بایدن صاحب خانه‌ای به مساحت ۶۹۰۰ فوت مربع در ویلمینگتون دلاور است، در این خانه جو و بانوی اول جیل بایدن آخر هفته‌ها و تعطیلات تابستانی را با هم می‌گذرانند. این رسانه گزارش داد بایدن‌ یک کلبه در نزدیکی خانه دارد که آن را با مبلغ ۲۲۰۰ دلار در ماه به سرویس مخفی اجاره می‌دهد.

هفته‌نامه نیوزویک هم در سال ۲۰۲۱ در گزارشی از دارایی‌های جو بایدن نوشت که او خانه‌های متعددی در ایالت زادگاهش دلاور و نیز سراسر ایالات متحده دارد. به نوشته این هفته‌نامه، بایدن دو خانه در دلاور دارد. او خانه دیگری هم دارد که پس از مرگ همسر اولش، نیلیا، و دخترش، نائومی، خریده بود. نیوزویک می‌نویسد که بایدن اولین خانه خود را در گرین‌ویل در سال ۱۹۷۴ و به قیمت ۱۸۵هزار دلار خرید؛ خانه‌ای که در سال ۱۹۹۶ به قیمت ۲/۱میلیون دلار فروخته شد. هرچند شرکت املاک و مستغلات ردفین تخمین می‌زند که این خانه اکنون بیش از ۶/۱ میلیون دلار ارزش دارد.

طبق گزارش مجله تاون‌اندکانتری، همان سالی که خانه آنها فروخته شد، بایدن‌ها خانه جدیدی در ویلمینگتون دلاور خریدند و طبق گزارش سایت املاک زیلو، آنها خانه خود را به قیمت ۳۵۰هزار دلار خریدند اما اکنون ارزش این خانه تقریبا ۴/۱ میلیون دلار برآورد شده است. بایدن قصد داشت این خانه را به‌خاطر پسرش، بو، که به سرطان مغز مبتلا شد، بفروشد اما آنطور که در سال ۲۰۱۶ اوباما در مصاحبه با سی‌ان‌ان گفته، این رئیس‌جمهور اسبق آمریکا مانع از فروش خانه بایدن شد و خودش به او پول قرض داد.

براساس گزارش فاکس‌نیوز، در سال ۲۰۱۷، بایدن خانه‌ای به مساحت ۴۸۰۰ فوت مربع در ساحل رهوبوت در دلاور، به قیمت ۷/۲میلیون دلار خریداری کرد. این خانه سه‌طبقه دارای شش اتاق خواب رو به ساحل و شش حمام است. بایدن در بیانیه‌ای که در نشریه کیپ‌گازت منتشر شد، خرید این خانه را یکی از رویاهای زندگی خود و جیل اعلام کرده بود.

در همان سالی که خانه دوم آنها خریداری شد، بایدن‌ها یک ملک پنج‌اتاقه در مک‌لین ویرجینیا، اجاره کردند و براساس گزارش وال‌استریت ژورنال، اجاره این ملک در سال ۲۰۲۰ به اتمام رسید.

 

نیویورک‌پست هم بایدن را شیفته املاک و مستغلات می‌داند و گزارش کاملی دارد از چهار خانه بایدن در رهوبوت دلاور، واشنگتن دی‌سی و مک‌لین ویرجینیا. فوربز درحالی‌که هزینه استخر ساخته‌شده در خانه بایدن در سال ۲۰۱۷ را نیز گزارش کرده، می‌نویسد در سال ۲۰۲۰ از دارایی بایدن ۷ میلیون دلار صرف مالیات، ۳/۱میلیون دلار صرف امور خیریه، ۱۸۰ هزار دلار برای کارکنان خانه و با تخمین ۸۰هزار دلار هم صرف رهن خانه‌ها می‌شود. براساس همین گزارش بایدن به لطف چند سال پردرآمد در حوزه کتاب و سخنرانی، ۸ میلیون دلار ثروت به دست آورد. در سال ۲۰۱۷ بایدن‌ها براساس اظهارنامه مالیاتی خود، ۸۶۰۰ دلار برای کارگران خانگی خود پرداخت کردند. تا سال ۲۰۲۰ این رقم به ۹۵۲۵۰ دلار افزایش یافت. جدیدترین گزارش‌های مالی حاکی از ارزش ۲/۱ و ۹/۲میلیون دلاری حساب‌های نقدی و بازنشستگی بایدن است. در گزارش آوریل امسال کاخ سفید هم آمده است که رئیس‌جمهور و بانوی اول اظهارنامه مالیات بردرآمد خود را به‌طور مشترک ارسال کردند و درآمد ناخالص تعدیل‌شده فدرال را ۵۷۹۵۱۴ دلار گزارش کردند. این دو ۱۶۹۸۲۰ دلار مالیات بر درآمد ترکیبی فدرال، دلاور و ویرجینیا را پرداخت کرده و نرخ مؤثر مالیات بر درآمد فدرال در سال ۲۰۲۲ آنها ۸/۲۳ درصد است.

کاملا هریس

کاملا هریس مثل بقیه اسلافش، از زمان رسیدن به مقام معاون رئیس‌جمهور، به همراه همسرش در اقامتگاهی ساکن است که مخصوص معاونین رئیس‌جمهوران در محوطه رصدخانه نیروی دریایی ایالات متحده، در نظر گرفته شده است. آرشیتکچرال دایجست می‌نویسد که هریس صاحب سه خانه است که همسرش داگ امهوف، یکی از آنها را قبل از ازدواج‌شان خریده بود. او قبل از ازدواجش در سال ۲۰۱۴، صاحب یک عمارت ۵ میلیون دلاری در برنتوود کالیفرنیا بود که در سال ۲۰۱۲ خریده بود. خانه او در سانفرانسیسکو در سال ۲۰۰۴ به قیمت ۴۸۹ هزار دلار خریداری شده است. براساس گزارش وال‌استریت‌ژورنال، خانه هریس ۱۰۰۰فوت مربع مساحت و در حال حاضر ۸۹۰ هزار دلار قیمت دارد. اما لوکس‌ترین خانه هریس همان خانه‌ دوخوابه‌ای است که در واشنگتن‌دی‌سی دارد. ۱۷۰۰فوت مربع مساحت به ارزش ۹۸/۱ میلیون دلار با استخر شنا در پشت‌بام و دیوار سبز از گیاهان زنده. هریس این خانه را در سال ۲۰۱۷ به قیمت ۷۷۵/۱ میلیون دلار خرید. فوربز ثروت تخمینی هریس را ۷ میلیون دلار برآورد کرده است. یک مستمری یک میلیون دلاری از ایالت کالیفرنیا و یک حساب ۲/۱ میلیون دلاری بازنشستگی هم جزو ثروت این زن و شوهر است. براساس گزارش سی‌بی‌اس، در سال ۲۰۲۲، هریس و امهوف درآمدی معادل ۴۵۷۷۶۰ دلار داشتند، درحالی‌که در مجموع ۱۲۰۸۷۰ دلار مالیات فدرال، واشنگتن‌دی‌سی و کالیفرنیا پرداخت کردند.

آنتونی بلینکن

تخمین زده می‌شود وزیر امورخارجه ایالات متحده ۱۰ میلیون دلار ثروت داشته باشد. بلینکن بعد از دولت اوباما و تا ورود به جمع وزرای بایدن، یک کسب‌وکار مشاوره‌ای در واشنگتن‌دی‌سی تاسیس کرد. او نزدیک به ۲۵ سال در مشاغل دولتی کار کرد و به سمت معاون وزیر امور خارجه در دولت اوباما رسید. فوربز می‌نویسد که وقتی بلینکن سرانجام در سال ۲۰۱۷ از سمت معاون وزیر کنار رفت، نزدیکی به قدرت منجر به ایجاد فرصت‌های زیادی برای او شد. تا حدی به لطف این فرصت‌ها، این وزیر اکنون حدود ۱۰ میلیون دلار ثروت دارد. او مؤسس شرکت وست‌اکسس ادوایزر است که از مشهورترین مشتریان این شرکت، شرکت مشهور اوبر است. اگر ثروت سه وزیر امور خارجه ایالات متحده در سال‌های اخیر را بررسی کنیم، رکس تیلرسون، وزیر اسبق دولت ترامپ، ۲۳۵ میلیون دلار ثروت دارد، آنتونی بلینکن ۱۰ میلیون دلار و البته مایک پمپئو، از این دو فقیرتر بوده و فقط ۸/۰میلیون دلار ثروت دارد! بلینکن البته تا سال ۲۰۲۰ حدود ۱۳۴هزار دلار درآمد هم از یک صندوق سرمایه‌گذاری در پاریس داشته است. بلینکن از ۲۰۱۷ به عنوان تحلیلگر امور جهانی در CNN مشغول به کار شد و تنها در شش ماه کار در سال ۲۰۱۹، چیزی حدود ۲۲هزار دلار درآمد از این محل داشت. او در سال ۲۰۱۸ خانه‌ای را در حومه واشنگتن‌دی‌سی به قیمت ۳/۴ میلیون دلار خرید و علاوه بر آن به همراه همسرش سهام‌هایی هم در آلفابت مادر گوگل (۱۹۵هزار دلار)، برکشایر هاتاوی (۱۳۹هزار دلار)، اپل (۱۲۰هزار دلار) و فیسبوک (۸۰هزار دلار) دارند.

برنی سندرز

براساس گزارش وال‌استریت‌ژورنال، برنی سندرز، دو خانه در ایالت ورمونت و یک خانه در واشنگتن‌دی‌سی دارد. او در سال ۲۰۱۶ یک خانه دیگر در کنار دریاچه‌ای خریداری کرد که انتقادات بسیاری را برانگیخت، چون او خود را یک سوسیالیست‌دموکرات می‌داند. براساس این گزارش سندرز و همسرش، در سال ۲۰۰۹ خانه اصلی خود را در برلینگتون به قیمت ۴۰۵هزار دلار خریدند و ۳۲۴هزار دلار وام مسکن از اتحادیه اعتباری FCU کنگره، دریافت کردند. سایت زیلو ارزش فعلی این ملک را ۴۳۹ هزار دلار می‌داند. سندرز در واشنگتن‌دی‌سی هم ملکی به مساحت ۹۰۰فوت مربع دارد که قدمت آن به اواخر دهه ۱۸۰۰ می‌رسد و در سال ۲۰۰۷ به قیمت ۴۸۹هزار دلار خریداری شده است. زیلو ارزش این خانه را ۶۸۵هزار دلار برآورد کرده است. در سال ۲۰۱۶، اندکی قبل از انتشار کتاب پرفروش سندرز به نام «انقلاب ما»، این زوج ملکی در جزیره شمالی نورث‌هیرو، به قیمت ۵۷۵۰۰۰ دلار خریدند. براساس گزارش VOX، سندرز و همسرش جین سندرز ۱۴۵۸۴۰ دلار مالیات پرداخت کردند و ۴/۳درصد از درآمد ناخالص تعدیل‌شده خود را در سال گذشته به امور خیریه اهدا کردند.

الیزابت وارن

وال‌استریت ژورنال در زمان انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده، نوشته بود که الیزابت وارن خانه‌اش را در گوگل‌مپ تار کرده است. به نوشته این نشریه سناتور وارن و همسرش، در سال ۱۹۹۵ مانسارد ویکتوریایی آبی متمایز خود را در کمبریج، ماساچوست، با مساحتی نزدیک به ۴۰۰۰ فوت مربع به قیمت ۴۴۷۰۰۰ دلار خریداری کردند. از آن زمان تا به حال قیمت‌ املاک در این محله افزایش یافته است. سایت زیلو ارزش این ملک را ۱۴/۳میلیون دلار تخمین می‌زند، اما تا ۴میلیون دلار هم قیمت گذاشته شده است. یکی از مدیران شرکت املاک بین‌المللی گیبسون ساتبی می‌گوید: «این خانه‌ای است که مردم دیوانه‌اش می‌شوند». این سناتور و همسرش صاحب یک آپارتمان دوخوابه در واشنگتن دی‌سی هم هستند که در سال ۲۰۱۳ به قیمت ۷۴۰هزار دلار خریدند. زیلو ارزش فعلی این آپارتمان را حدود ۹۱۵هزار دلار تخمین زده است. مارکت‌لیست گزارش داده که براساس اظهارنامه مالیاتی وارن در سال ۲۰۱۸ او و همسرش بیش از ۲۰۰هزار دلار مالیات پرداخت کردند.

دونالد ترامپ

دونالد ترامپ قبل از رسیدن به مقام ریاست‌جمهوری در حرفه املاک و مستغلات فعال بود. دارایی‌های او متعلق به سازمان ترامپ است. ترامپ شش اقامتگاه دارد و سازمان ترامپ بیش از ۵۰۰ کسب‌وکار و دارایی دارد که بخشی از آنها تفرجگاه مار-آ-لاگو در فلوریدا، مشهور به «کاخ زمستانی»، برج ترامپ در نیویورک، باشگاه گلف ملی ترامپ در نیوجرسی، سه زمین گلف و نیز هتل و اقامتگاه ترامپ ترنبری در اسکاتلند و یک کارخانه شراب‌سازی در ویرجینیاست. برخی گزارش‌ها دارایی او را بیش از ۳ میلیارد دلار تخمین زده‌اند.

او قبل از ریاست‌جمهوری در یک پنت‌هاوس تریپلکس بر فراز برج ترامپ در خیابان پنجم نیویورک زندگی می‌کرد که با الماس، طلا و مرمر تزئین شده و سقف‌های آن نقاشی‌های دیواری ایتالیایی دارد. براساس گزارش شرکت املاک استریت‌ایزی، آپارتمان‌هایی با اندازه مشابه در شهر نیویورک تا ۱۰۰ میلیون دلار قیمت دارند. در فهرست املاک ترامپ یک ملک ۲۱۳ هکتاری در خارج از بدفورد وستچستر معروف به سون اسپرینگز وجود دارد. این ملک یک عمارت ۱۳خوابه است. ترامپ این خانه را در سال ۱۹۹۵ به قیمت ۵/۷ میلیون دلار خرید. او به معمر قذافی، دیکتاتور وقت لیبی اجازه داده بود تا زمانی که برای سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل در این شهر بود، چادری به سبک بادیه‌نشینی در این ملک برپا کند.

ترامپ تعدادی واحد در خیابان ترامپ پارک هم اجاره کرده و نیز چند خانه خصوصی در نزدیکی کلوپ روستایی مارآلاگو دارد. ترامپ در دهه ۱۹۸۰ تقریباً ۱۰ میلیون دلار برای مارآلاگو و تمام وسایل آن پرداخت کرد که بخش کوچکی از هزینه ساخت این ملک است. ملکی هم در شارلوتسویل، ویرجینیا، که زمانی محل زندگی میلیاردر رسانه‌ای جان کلوگ بود و ترامپ حدود یک دهه پیش آن را خریداری کرد، اکنون به‌عنوان یک هتل توسط سازمان ترامپ اداره می‌شود.

آوریل امسال فوربز گزارش داد که ثروت رئیس‌جمهور سابق از ۲/۳ میلیارد دلار در پاییز گذشته به ۵/۲ میلیارد دلار کاهش یافت. دلیل این امر هم سقوط کسب‌وکار او در رسانه‌های اجتماعی عنوان شده است. طبق آخرین آمار فوربز که در مارس ۲۰۲۳ انجام شد، از ۵/۲ میلیارد دلار ثروت ترامپ، ۷۲۰ میلیون دلار مربوط به املاک و مستغلات نیویورکی، ۲۴۰ میلیون دلار برند ترامپ و رسانه‌های اجتماعی، ۲۳۰ میلیون دلار املاک و مستغلات غیرنیویورکی، ۶۱۰ میلیون دلار پول نقد و دارایی‌های شخصی و بیش از ۷۰۰ میلیون دلار هم مربوط به باشگاه‌های گلف و استراحتگاه‌های ترامپ است. ماجراهای ترامپ با اظهارنامه‌های مالیاتی‌اش بسیار است، در سال ۲۰۱۷ تایمز گزارش داد که ترامپ با وجودی که میلیاردر بود، تنها ۷۵۰ دلار مالیات بر درآمد به دولت فدرال پرداخت کرد. بلومبرگ هم نوشته که بالاترین نرخ مؤثر مالیاتی که ترامپ بر درآمد خود پرداخت کرده ۹۹۹۴۶۶ دلار در سال ۲۰۱۸ بود.

باراک اوباما

مجله هِلو نوشته است که باراک و میشل اوباما یک سبد دارایی ۲۰ میلیون دلاری دارند که از دو خانه تشکیل شده است. محل سکونت اصلی اوباماها یک خانه ۱/۸ میلیون دلاری در واشنگتن‌دی‌سی است که پس از ریاست‌جمهوری باراک اوباما در آنجا ساکن شدند. این نشریه گزارش داد که خانه ۹ خوابه است و ۷۹۰ مترمربع مساحت دارد. خانواده اوباما یک خانه مخصوص ایام تعطیلات ۷۵/۱۱ میلیون دلاری هم دارند که در ملکی به مساحت ۱۱۷۳۸۹ مترمربع در مارتاز وین‌یارد در ماساچوست قرار دارد. این ملک ساحل خصوصی و قایق‌خانه دارد. فوربز درآمد خالص اوباما را ۴۰۰ هزار دلار در سال عنوان کرده است. طبق قانون سال ۱۹۵۸ رئیس‌جمهور سابق، اوباما تا پایان عمر حقوق یک وزیر کابینه را دریافت می‌کند. این مبلغ ۲۰۵۷۰۰ دلار مستمری سالانه اوست. او از سال ۲۰۱۸ با پلتفرم تولید محتوی نت‌فلیکس هم قراردادهایی برای ساخت فیلم‌های مستند دارد. اوباما دستمزدهای گزافی هم برای سخنرانی‌های خود می‌گیرد.

در سال ۲۰۱۷ نیویورک‌تایمز گزارش داد که او در یک کنفرانس برای شرکت کانتور فیتز جرالد، دستمزدی برابر با ۴۰۰هزار دلار دریافت کرد که تقریبا برابر با حقوق سالانه رئیس‌جمهور بود. براساس آخرین گزارش مالیاتی، باراک و میشل اوباما به‌طور مشترک با نرخ مالیاتی ۷/۱۸درصدی، ۸۱۴۷۲ دلار مالیات پرداخت کردند. این دو در مجموع ۶۴۰۶۶ دلار به بیش از ۳۰ مؤسسه خیریه اهدا کردند.

آنگلا مرکل

براساس گزارش اینوِستوپدیا، دارایی خالص مرکل حدود ۵/۱۱ میلیون دلار تخمین زده شده است. حقوق او به‌عنوان صدراعظم حدود ۲۴۰هزار دلار در سال بود که تقریبا برای رهبران اروپایی حقوق متوسطی است، اما بسیار کمتر از حقوق تقریبا ۴۰۰هزار دلاری است که به رئیس‌جمهور ایالات متحده پرداخت می‌شد. براساس گزارش انجمن مالیات‌دهندگان آلمان، مرکل پس از ترک پست حقوق بازنشستگی ماهانه حدود ۱۵هزار یورو (۱۵هزار و ۹۹۱ دلار) دریافت می‌کند. این حقوق بازنشستگی برای سال‌ها عضویت او در بوندستاگ و همچنین دورانی‌ است که مرکل به‌عنوان وزیر و صدراعظم فدرال فعالیت می‌کرد. مرکل در آخرین روزهای فعالیت خود به عنوان صدراعظم ماهانه چیزی بیش از ۳۵هزار یورو (۳۷هزار و ۳۱۳ دلار) درآمد داشت.

اولاف شولتز

شولتز یکی از سیاستمداران ثروتمند دنیاست. در ابتدای سال ۲۰۲۳ دارایی خالص شولتز ۶ میلیون دلار برآورد شده بود. درآمد سالیانه شولتز تقریبا برابر با ۳۶۲۲۷۱ یورو معادل ۳۸۶۲۱۴ دلار آمریکاست.

امانوئل مکرون

ثروت تقریبی امانوئل مکرون برابر با یک میلیون دلار است و حقوق سالانه این رئیس‌جمهور هم ۱۹۲ هزار دلار است. او قبل از ورود به عرصه سیاست، بانکدار بود و گرچه گاه ثروت مکرون ۷۶ میلیون دلار هم اعلام شده، اما مارکت‌ریل‌لیست می‌نویسد که این احتمالا نادرست است؛ باید تصویری بسیار معقول‌تر با دستمزدی تقریبا نصف رئیس‌جمهور ایالات‌متحده اعلام شود. طبق گزارش بلومبرگ، مکرون پس از نزدیک به پنج سال ریاست‌جمهوری فرانسه، مجموع درآمدی معادل ۰۷/۱ میلیون یورو (۲/۱ میلیون دلار) به ثبت رساند. همچنین مکرون حدود ۶۰۰۰ یورو سود سالانه هم کسب کرده بود. او از کتاب «انقلاب» خود که در سال ۲۰۱۶ منتشر شد، درآمد داشته است. بلومبرگ می‌نویسد که مکرون تا دسامبر ۲۰۲۱ هیچ‌گونه املاک یا وسیله نقلیه موتوری به نام خود نداشت، اما چند حساب پس‌انداز داشت.

ریشی سوناک

طبق فهرست ثروتمندان ساندی تایمز، دارایی خالص سوناک حدود ۷۳۰ میلیون پوند حدوداً برابر با ۸۲۵ میلیون دلار است. می‌توان این دارایی را با دارایی ملکه الیزابت دوم مقایسه کرد که در زمان مرگ حدود ۵۳۰ میلیون دلار دارایی خالص داشت. سوناک با آکشاتا مورتی، دختر نارایانا مورتی که یکی از بنیانگذاران غول فناوری اطلاعات هند Infosys است، ازدواج کرده است. ارزش بازار این شرکت کمی بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار است. آکشاتا ۹۳/۰درصد از سهام این شرکت را در اختیار دارد که در حال حاضر تقریبا یک میلیارد دلار ارزش دارد. این بدان معناست که او از اکثر اعضای خانواده سلطنتی ثروتمندتر است. با این حال از آنجایی که Infosys به‌رغم جنگ اوکراین به تجارت با روسیه ادامه می‌دهد با انتقادات بسیار در بریتانیا مواجه بوده است. اخیراً این شرکت اعلام کرد که فعالیت خود را در روسیه تعطیل خواهد کرد. سوناک به‌عنوان نخست‌وزیر، حقوقی برابر با ۱۸۵۵۰۰ دلار دریافت می‌کند که در برابر دارایی‌های شخصی خود و همسرش، قطره‌ای است در برابر دریا. تلگراف در گزارشی که در ماه مارس منتشر کرده، نوشته است که سوناک در سه سال نزدیک به ۵ میلیون پوند درآمد داشت، اما فقط ۲۲ درصد مالیات پرداخت کرد.

ولودیمیر زلنسکی

در آوریل ۲۰۲۲، رویترز گزارشی منتشر کرد مبنی بر میلیاردر بودن زلنسکی. اما بررسی دارایی‌های او نشان داد زلنسکی میلیاردر نیست، اما «به احتمال زیاد میلیونر است.» امروز ثروت زلنسکی ۲۵ میلیون دلار تخمین زده می‌شود که بسیار کمتر از رقیب او، ولادیمیر پوتین است که دارایی خالص تخمینی ۷۰ میلیارد دلاری دارد. براساس گزارش سلبریتی نت‌ورث، زلنسکی سالانه ۱۱۲۰۰ دلار درآمد دارد. او یک بنز کلاس سی با قیمت ۳۷۰هزار دلار و یک تسلا مدل اس به قیمت ۱۰۰هزار دلار دارد.

ولادیمیر پوتین

در سال ۲۰۲۱ از ایلان ماسک پرسیده شد ثروتمندترین فرد روی زمین بودن چه احساسی دارد؟ ماسک جواب داد: «من فکر می‌کنم پوتین به‌طور قابل‌توجهی از من ثروتمندتر است.» یکی از مهارت‌های پوتین پنهان کردن هر آنچه که به او مربوط می‌شود است، از جمله ثروتش. کرملین می‌گوید حقوق پوتین فقط ۱۴۰ هزار دلار است و دارایی‌های دارای اسناد عمومی او هم یک آپارتمان ۷۴مترمربعی، یک تریلر و سه خودرو است. اما برآوردها از دارایی خالص او تا ۲۰۰ میلیارد دلار یا بیشتر است. اسناد پاناما در سال ۲۰۱۶، پوتین را مرتبط با معاملات محرمانه فراساحلی به ارزش ۲ میلیارد دلار نشان داد. فورچون می‌نویسد که او یک «کلبه روستایی» به ارزش ۴/۱میلیارد دلار و ۱۹ خانه دیگر، ۷۰۰ ماشین و ۵۸ هواپیما و هلیکوپتر دارد. یک کشتی بزرگ به ارزش ۱۰۰ میلیون دلار نیز احتمالا بخشی از دارایی‌های او است.

بوریس جانسون

ارزش خالص دارایی جانسون ۲ میلیون دلار برآورد شده است. زمانی که جانسون نخست‌وزیر بریتانیا بود، ظاهراً دستمزد خود را کاهش داد. او قبل از این سمت به‌عنوان روزنامه‌نگار حقوق دریافت می‌کرد. براساس گزارش سلبریتی‌نت‌ورث، جانسون در دیلی‌تلگراف سالانه ۴۵۰هزار دلار درآمد داشت. او دستمزدهای بالایی برای سخنرانی‌هایش دریافت می‌کند. حقوق جانسون به‌عنوان نخست‌وزیر معادل ۲۱۷هزار دلار است. نشریه میرور نوشته که او در زمان نخست‌وزیری سالانه ۱۶۶۵ پوند صورت‌حساب مالیات شورا را برای ملک چهارخوابه مرکز لندن می‌پرداخت.

جان کری

اگرچه کری مدت زیادی است که در سنا حضور ندارد، اما طبق گزارش سلبریتی‌نت‌ورث، دارایی خالص او در سال ۲۰۲۲ به ۲۵۰ میلیون دلار رسید. فاکس‌بیزینس در سال ۲۰۱۲، سال قبل از خروج کری از سنا، دارایی خالص او را حدود ۲۳۶ میلیون دلار برآورد کرده بود. البته کری بخش بزرگی از ثروت ۷۵۰ میلیون دلاری همسر فقیدش را نیز به ارث برده است. براساس گزارش رویترز، در سال ۲۰۱۳ کری ۹۱۷۵ دلار از حقوق ۱۸۳۵۰۰ دلاری خود در وزارت امور خارجه را به یک مؤسسه خیریه کمک می‌کرد.

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها