کد خبر: ۴۰۶۳۷
۲۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۵
نگهداری از گیاهان در آپارتمان کار ساده‌ای نیست و نیاز به رعایت نکات خاصی دارد تا گیاهان همیشه سرحال باشند و بتوانند به منزل شما طراوت ببخشند.

امروزه با گسترش آپارتمان‌نشینی و از بین رفتن حیاط و باغچه‌ها، مردم دوست دارند که در محیط آپارتمان از گل‌های زیبا و سبز استفاده کنند تا بتوانند حس طراوت و تازگی را در محیط کوچک خانه ایجاد کنند. اما نگهداری از گیاهان در آپارتمان کار ساده‌ای نیست و نیاز به رعایت نکات خاصی دارد تا گیاهان همیشه سرحال باشند و بتوانند به منزل شما طراوت ببخشند.

به گزارش فرادید، عوامل مختلفی ازجمله نور، خاک مناسب، میزان آبیاری و... در نگهداری از گیاهان آپارتمانی نقش دارند. در این مطلب می‌خواهیم 5 راز مهم و کاربردی را برای نگهداری از هر نوع گل و گیاه در آپارتمان با شما کاربران گرامی به اشتراک بگذاریم، پس در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

 

5 راز مهم درباره شیوه نگهداری گل‌های آپارتمانی

1ـ بدون دلیل گلدان را تعویض نکنید

تعویض گلدان یک کار ضروری است که باید انجام بدهید؛ اما این کار نیاز به رعایت اصول خاصی دارد. اگر گیاه شما رشد خوبی دارد و سرحال است، هرگز گلدان را تعویض نکنید. هرگاه ریشه گیاه از خاک بیرون بزند، زمان مناسب برای تعویض گلدان است؛ همچنین زمانی که رشد گیاه متوقف شده است، باید هرچه زودتر گلدان را تعویض کنید. اواخر فصل زمستان و ماه اسفند و ابتدای فصل بهار بهترین زمان برای تعویض گلدان و خاک آن است. اواسط تابستان تا اواسط فصل زمستان هرگز زمان مناسبی برای تعویض گلدان نیست.

2ـ بیش از حد به گیاه کود ندهید

استفاده بیش از حد و بی‌مورد از کود موجب رشد بیشتر گیاهان نمی‌شود، برعکس ممکن است با این کار گیاهان را نابود کنید. کوددهی باید زمانی انجام شود که رشد گیاه متوقف شده است و یا گیاه نیاز به تجدید قوا دارد. سعی کنید کوددهی را در فصل رشد گیاهان یعنی فصل بهار و تابستان که بیشترین فعالیت رویشی را دارند، انجام بدهید. بهتر است در فصل پاییز و زمستان به گیاهان استراحت بدهید و کوددهی را انجام ندهید.

3ـ جلوگیری از تابش مستقیم آفتاب

برخی تصور می‌کنند اگر گیاهان در معرض نور مستقیم آفتاب باشند، برای رشدشان مفید است. اما همین نور مستقیم خورشید گاه موجب سوختن و از بین رفتن گیاه می‌شود. بهتر است گیاهان را در محلی از منزل قرار بدهید که نور به صورت غیرمستقیم به گیاه بتابد. بهترین حالت تابش نور از پشت پرده سفید و یا پنجره است.

4ـ پرهیز از آبیاری زیاد

بهتر است سعی کنید به اندازه کافی به گیاهتان آب بدهید. دادن آب زیاد و بالعکس آب دادن کم باعث پوسیدگی و پژمردگی گیاه می‌شود. برای اینکه بدانید چه زمانی برای آب دادن به گیاه مناسب است، با انگشت دست میزان رطوبت خاک را اندازه بگیرید. اگر متوجه شدید که خاک رطوبت کافی دارد، نیازی به آبیاری نیست و اگر احساس کردید خاک خشک است، حتما به گیاه آب بدهید. توجه داشته باشید که همیشه از آب ولرم برای گیاه استفاده کنید. آب خیلی سرد و یا خیلی گرم برای گیاه مضر است. همچنین بهتر است از آب تسویه شده و یا جوشانده شده برای آبیاری گیاهان استفاده کنید.

5ـ جابه جا نکردن مرتب گیاهان

یکی از مواردی که موجب ازبین رفتن گیاهان می‌شود، جابه جا کردن مدام و بی‌دلیل گیاهان در منزل است. گیاهان معمولا به محلی که در آن قرار گرفته‌اند، عادت می‌کنند. اگر جای گیاهان را مدام تغییر بدهید، موجب ایجاد تنش در گیاه می‌شود؛ پس سعی کنید فقط در مواقع ضروری گیاهان را جابه جا کنید. 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها