کد خبر: ۴۰۴۱۶
۱۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۰
پولستار با معرفی هایپرکار کانسپت سینرژی در نمایشگاه مونیخ خبرساز شد. ابرخودرو Synergy نمایان‌گر اوج جاه‌طلبی این خودروساز در طراحی است.

پولستار (Polestar)، شرکت سوئدی تولیدکننده خودرو الکتریکی که یکی از زیرمجموعه‌های کمپانی ولوو است، اخیراً با رونمایی از «سینرژی» (Synergy) در نمایشگاه خودرو مونیخ ۲۰۲۳ توجهات زیادی را به خود جلب کرد. سینرژی، هایپرکاری با طراحی آینده‌گرایانه است که تنها یک دستگاه در کل دنیا ساخته و تولید خواهد شد. این هایپرکار با ترکیب ۳ طرح برتر «مسابقه طراحی پولستار» (Polestar Design Contest) شکل گرفته؛ مسابقه‌ای که بیش از ۶۰۰ طرح از طراحان کارآموز و حرفه‌ای برای رقابت در آن به ثبت رسید.

معرفی هایپرکار برقی پولستار سینرژی

پولستار با ۳ برنده مسابقه طراحی خود شامل دو نفر در دسته طراحی نمای بیرونی و یک نفر در دسته فضای داخلی به مدت ۶ ماه برای توسعه سینرژی همکاری کرده است. نتیجه همکاری آن‌ها هم یک هایپرکار تک سرنشین با تمرکز روی راننده است که طراحی آینده‌گرایانه متفاوت آن اول از هر چیزی توجه را به خود جلب می‌کند. در واقع طراحی منحصر به فردی را از این محصول می‌بینیم که پیش‌تر در هیچ‌کدام از ساخته‌های پولستار به چشممان نخورده بود؛ شاید خودرو اسپرت تمام الکتریکی پولستار ۶ که احتمالاً در سال ۲۰۲۶ به عرضه می‌رسد، نزدیک‌ترین ساخته این خودروساز سوئدی به آن باشد.

ابرخودروی جدیدی که از فیلم‌های تخیلی بیرون آمده/ عکس

دو طراح مستقر در پاریس «دواشیش دشماک» (Devashish Deshmukh) و «سواپنیل دسای» (Swapnil Desai) مسئولیت طراحی نمای بیرونی Synergy را بر عهده داشته‌اند. دشماک در طراحی بخشی که به آن سپرده شده بود، از کوسه سرچکشی الهام گرفت و طراحی خود را مبتنی بر قسمت‌های توخالی انجام داد. طراح دیگر هم مفهومی تحت عنوان «ماندگاری عاطفی» را معرفی کرد و موادی را انتخاب کرد که با گذر زمان نه‌تنها تازگی خود را از دست نمی‌دهند، بلکه به جذابیت ظاهری آن‌ها اضافه می‌شود.

فضای داخلی که «یینگ ژیانگ لی» (Yingxiang Li) مستقر در چین طراحی کرده است، حول محور عملکرد می‌چرخد و به راننده حس «کنترل و راحتی شناور» را القا می‌کند. بنا به گفته «توماس اینگنلاث» (Thomas Ingenlath)، مدیرعامل پولستار، ابرخودرو سینرژی گواهی است بر اینکه خودروهای تمام الکتریکی حتی می‌توانند هیجان‌انگیزتر از نمونه‌های درون‌سوز مرسوم باشند. سینرژی در زمینه ابعاد هم خودرویی معمولی نیست و ۱۰۶۹ میلی‌متر ارتفاع دارد، در حالی که طول آن به ۴۵۵۹ میلی‌متر می‌رسد.

قوای محرکه پولستار سینرژی در هاله‌ای از ابهام قرار دارد؛ البته از کانسپتی که روی نمایش طراحی متمرکز است، انتظار دیگری نمی‌رود. با وجود این، حداقل بر اساس کانسپت‌های قبلی به نمایش گذاشته شده توسط این خودروساز سوئدی، احتمال داده می‌شود که دست کم دو موتور الکتریکی برای تامین قوای محرکه آن در نظر گرفته شده باشد. پولستار ۶، محصول مورد انتظار این خودروساز هم که پیش‌تر به آن اشاره شد، از دو موتور الکتریکی جهت تولید قدرت ۸۸۴ اسب بخار بهره می‌برد.

ابرخودروی جدیدی که از فیلم‌های تخیلی بیرون آمده/ عکس

هرچند پولستار سابقه تولید انبوه کانسپت‌های خود را دارد، هایپرکار سینرژی را صرفاً به‌عنوان یک محصول نمایشی ارائه داده است که احتمالاً به تولید در مقیاس گسترده نخواهد رسید. پولستار پس از نمایشگاه خودرو مونیخ ۲۰۲۳، این هایپرکار تمام الکتریکی را در در چندین محل در ایالات متحده به نمایش خواهد گذاشت.

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها