کد خبر: ۳۳۶۷۵
۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۰
عربستان سعودی به بریتانیا، ژاپن و ایتالیا فشار می‌آورد تا به این کشور اجازه دهند در برنامه جنگ هوایی جهانی (GCAP) که این سه کشور در دسامبر سال گذشته امضا کردند، شریک شود.
به گزارش جدید پرس:

هدف از این برنامه توسعه نسل ششم جت جنگنده رادارگریز تا سال ۲۰۳۵ است که با مشارکت مالی عربستان تا حد زیادی پیشرفت خواهد کرد. نظر بریتانیا و ایتالیا نسبت به پیشنهاد سعودی‌ها مثبت است، به گفته سران این دو کشور، دخالت عربستان علاوه بر بودجه قابل توجه، می‌تواند شامل پیشنهادهای ارزشمند مهندسی در مراحل مختلف پروژه باشد.

با این حال ژاپن با اضافه شدن یک کشور چهارم به این برنامه، به شدت مخالفت می‌کند. افزودن عربستان به این ترکیب می‌تواند مشکلات پیچیده‌ای درباره اینکه توکیو می‌تواند به کدام کشورها تسلیحات خود را بفروشد، ایجاد کند. به علاوه هدف ژاپن بر روی ارائه این جنگنده تا سال ۲۰۳۵ متمرکز شده و مذاکرات با سعودی‌ها می‌تواند منجر به تأخیر شود.

عربستان سعودی علی‌رغم اینکه یکی از واردکنندگان اصلی تسلیحات است، قصد توسعه صنعت تسلیحات داخلی خود را دارد و به دنبال مشارکت دفاعی است.

فایننشال تایمز به نقل از افرادی که در این مورد مطلع شده اند می گویند که دخالت عربستان به طور بالقوه شامل مشارکت مالی بالقوه قابل توجهی در پروژه ای است که هزینه های آن ده ها میلیارد دلار تخمین زده می شود. به گفته آنها، پیشنهاد سعودی می تواند شامل پیشنهادی برای مشارکت در تخصص مهندسی در مراحل مختلف پروژه باشد.

عربستان‌سعودی جنگنده نسل ششم می‌سازد!

جنگنده نسل ششم، نوعی مفهوم در دسته‌بندی هواپیمای جنگنده است. این طرح اکنون در دست توسعه است و از جنگنده‌های نسل پنجم پیشرفته‌تر است. چندین کشور از جمله ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، روسیه، چین، ژاپن، آلمان و فرانسه، برنامه توسعه جنگنده نسل ششم خود را علنی کرده‌اند.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها