کد خبر: ۳۳۶۰۹
۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۰
معین وزارت انرژی در امور آب و آب گفت: با کمک وزارت امور خارجه بالاخره به تیم فنی ایران اجازه داده شد تا از ایستگاه بالا دست هایدرومتریک آب گیر آب کجکی دیدن کند، اما افغانستان به ایران اجازه نداد که خود از این آبراه کجکی دیدن کند.
به گزارش جدید پرس:

محمد جوانبخت امروز در یک کنفرانس مطبوعاتی با اشاره به بازدید از ایستگاه هایدرومتری هلمند در افغانستان و نتایج آن گفت: بر اساس پیمان 1972 سالانه 820 میلیون متر مکعب آب از رودخانه هلمند وارد ایران شود و از آب رسانی در استان های ایران، پاکستان و بحرین استفاده کند، اما این اتفاق در چهار سال گذشته نیفتاده و آب موثری آزاد نشده است.

وی گفت که یکی از پیش بینی های این پیمان این بود که اگر ما از آمار طرف مقابل راضی نبودیم، خاطر نشان کرد: ما در یک و نیم سال گذشته سه جلسه با کمیشنران و دو جلسه حاشیه ای برگزار کردیم، اما در هر صورت اجازه بازدید از آن داده نمی شد؛ بالاخره پس از تلاش های ما و کمک وزارت خارجه آنها پذیرفتند که از آن دیدن کنند، البته باید توجه داشت. این موثر است زمانی که رودخانه دارای بیشترین آب است.

معین وزارت انرژی آب و آب گفت که بر اساس بازدید این گروه فنی، اکنون جریان آب در آب کجکی است و امیدواریم بخشی از حقوق ایران فراهم شود، وی گفت: متاسفانه در این سفر مقامات افغان اجازه ندادند که تیم فنی ایران از مخزن دام کجکی که در تصاویر ماهواره ای قابل مشاهده است به تیم فنی ایران مراجعه کند اما در هر صورت پیگیری ما ادامه دارد و در نقاط مختلف کشور. ما این موضوع را از نظر فنی دنبال می کنیم و هرگز از دریافت این حقوق ناامید نمی کنیم.

جوانبخت با تاکید بر اینکه تغییرات اقلیمی، خشکسالی و سیلاب ها باعث شده است که حوادث خاص و جدی در میدان آب اتفاق بیفتد و در هر صورت با منابع محدود آبی مواجه هستیم، جوانبخت گفت: اکنون توسعه مصرف به موازات محدودیت اتفاق افتاده است، همیشه پاسخگوی خواسته های توسعه مصرف است و این امر باعث شده است که ما با وضعیت خاصی روبرو باشیم.

وی افزود: "هر سال ما با صدها محل تنش در کشور مواجه هستیم که در برخی جاها بسیار شدید است. به عنوان مثال، سال گذشته ما شاهد تکمیل آب در بندرکباتان در سال جاری بودیم که بند در تبریز به دلیل یک حادثه هواشناسی خالی شد، در حالی که این بخش سال ها پیش سرریز شده بود، اما در هر صورت، همکاران توانستند یک متر مکعب آب را جایگزین کنند.

جوانبخت ادامه داد: امسال برای اولین بار آب رسیده است که آب این شهر را تامین می کند، در حالی که ما چند قله خسته کننده داریم، از جمله زمان روز نو، اواخر بهار، نیمه تابستان و پایان تابستان در این شهر.

وی با اشاره به اینکه از دو سال به این طرف هیچ آبی وارد چاه نصفه های استانستان نشده و قرار است شرایط دشواری داشته باشیم، البته وزارت انرژی در سه مرحله در حال ساخت است تا مسئله آب در استان های سیستان وبلوچستان که مرحله اول وضعیت اضطراری است را مدیریت کند و امسال تکمیل خواهد شد. همچنین، سوپرپروژ انتقال آب از دریای عمان در دستور کار قرار دارد.

معین وزارت انرژی در امور آب و آب گفت که ما در بخش آب رسانی زراعتی مشکل داریم، که برای حل این مسئله با تهیه جداول منابع و با استفاده از خوشبختانه به حال بالاترین سطح کشت محصولات استراتژیک گندم ، او گفت ، با همکاری وزارت جهاد کشاورزی برنامه خوبی برای حفاظت از آب های زیرزمینی با توجه به تعهدات قانونی مانند بند (ج) توجه داشته باشید 8 قانون بودجه برای تخصیص آب به صنایع و همچنین مدیریت آب ما داریم و برای چاه های زراعتی برق داریم.

با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه دیپلماسی آب، جوانبخت خاطر نشان کرد: ما اکنون در فضای خوبی با عراق هستیم، مسئله ارس با ترکیه را در بخش شرقی کشور پس از سال ها طرف مخالف دنبال می کنیم، تیم فنی ما به ما اجازه داد تا طبق قرارداد از ایستگاه هیدرومتریک داروود در بالا دست دام کجکی بازدید کنیم و در واقع وقتی اعتراض می کنیم می توانیم درخواست بازدید کنیم. ما یک کشور بزرگ هستیم و مشکلات زیادی داریم.

 

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها