کد خبر: ۳۳۰۴۹
۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۲
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: برای نخستین بار اصفهان تحت‌تاثیر کانونهای گردوغبار ناشی از خشکی تالاب گاوخونی قرار گرفته است و تنها راه مقابله با تنش آبی و دمایی در استان اصفهان احیای رودخانه زاینده‌رود است.
به گزارش جدید پرس:

منصور شیشه‌فروش با تاکید بر اینکه تنها راه باقی‌مانده برای حفظ میراث اصفهان، احیای رودخانه زاینده‌رود از سراب تا پایاب است، اظهار کرد: متاسفانه امسال شاهد تنش دمایی و آبی شدید و همچنین فعالیت کانونهای گردوغبار ناشی از خشکی تالاب بین‌المللی گاوخونی هستیم که دو هفته مستمر هوا برای گروه‌های حساس و عموم ناسالم شد.

وی با اشاره به اینکه خشکی تالاب بین‌المللی گاوخونی ۱۵ شهرستان استان اصفهان و همچنین استانهای مجاور را تحت تاثیر قرار داده است، گفت: خشکی تالاب گاخونی به ۹۹ درصد رسیده است و انتظار می‌رود سازمان حفاظت از محیط زیست کشور نسبت به تامین حقابه زیست محیطی تالاب گاوخونی با جدیت برخورد کند و وزارت نیرو حقابه زیست محیطی زاینده رود را در جدول منابع و مصارف لحاظ کند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان علت تمام مسائل زیست‌محیطی در استان اصفهان را در عدم جریان زاینده‌رود از سراب تا پایاب دانست و تاکید کرد: بیش از ۵۰درصد قنوات و چاه‌های استان اصفهان خشک شده است و تامین آب شرب در بیش از ۳۶۰ روستا و شهر در اصفهان از طریق تانکر صورت می‌گیرد.

۱۰ هزار هکتار باغات اصفهان تحت تاثیر تنش دمایی و آبی

وی با اعلام اینکه تنش دمایی و آبی ۱۰ هزار هکتار از درختان باغات را تحت‌تاثیر قرار داده است، افزود: ریشه‌های درختان نوار زاینده‌رود خشک شده‌اند و با اندک وزش باد سقوط می‌کنند و در تابستان شاهد خزان این درختان هستیم.

شیشه‌فروش در پایان با تاکید بر اینکه وزارت نیرو همانند رسیدگی به سایر استانها از استان اصفهان غافل نشود، گفت: امیدواریم تا استان اصفهان با سابقه میراثی و تاریخی از دست نرود سازمان حفاظت از محیط زیست کشور و همچنین وزارت نیرو نسبت به تامین جریان زاینده‌رود از سراب تا پایاب اقدام عاجل انجام دهند.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها