کد خبر: ۳۲۸۶۸
۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۰
به گفته معاون رفاهی و امور اقتصادی وزیر رفاه، فاز جدید طرح ملی کالابرگ الکترونیکی اجرایی می‎شود.
به گزارش جدید پرس:
به گفته معاون رفاهی و امور اقتصادی وزیر رفاه، فاز جدید طرح ملی کالابرگ الکترونیکی اجرایی می‎شود. بر این اساس سه دهک اول جامعه در صورت خرید ۱۱ قلم کالای اساسی با ۲۰۰هزار تومان از یارانه ۴۰۰هزار تومانی خود می‌توانند ۱۲۰هزار تومان اعتبار اضافی دریافت کنند. البته این ۱۲۰هزار تومان می‌تواند تنها برای خرید همین اقلام اساسی استفاده شود. نکته دیگر این است که قیمت این کالاها به قیمت ثابت سال ۱۴۰۱ خواهد بود و ما‌به‌التفاوت تورمی آن توسط دولت پرداخت خواهد شد. معاون وزیر رفاه همچنین خبر داد که در فاز سوم طرح کالابرگ الکترونیکی، از حدود ۲۹میلیون نفر تحت پوشش، یک‌میلیون خانوار معادل حدود ۳میلیون نفر از این طرح استقبال کردند.

به گزارش دنیای اقتصاد،روز گذشته نشست خبری علیرضا عسگریان، معاون رفاهی و امور اقتصادی وزارت رفاه، با خبرنگاران در رابطه با جزئیات مرحله جدید طرح ملی کالابرگ برگزار شد. به گفته او، از سال ۱۴۰۱ با حذف ارز ترجیحی، مبلغ یارانه نقدی حدود ۸ الی ۹برابر شد و حدود ۷۸میلیون نفر مشمول دریافت یارانه نقدی شدند. بر این اساس منابعی که پیش از این برای یارانه نقدی حدود ۳هزار میلیارد تومان در ماه بود به ۲۷هزار میلیارد تومان در ماه و حدود ۳۲۰هزار میلیارد تومان در سال افزایش یافت.

عسگریان ادامه داد: در همین راستا در آن زمان هر خانواده ۴نفره حدود یک‌میلیون و ۶۰۰هزار تومان یارانه دریافت می‌کرد و چون زیرساختی برای پرداخت کالابرگ نبود، تخصیص کالابرگ الکترونیکی با یک وقفه یک‌ساله همراه شد. معاون وزیر رفاه با اشاره به اینکه در ابتدا افراد خود تشخیص می‌دادند که این یارانه نقدی صرف چه چیزی شود، افزود: اما چون این منابع برای کالابرگ و تغذیه مردم در نظر گرفته شده بود، به مرور ۱۱قلم کالای استاندارد به تشخیص انستیتوی تحقیقاتی ایران برای تامین سلامت بین‌نسلی مشخص شد و افراد آزادی عمل داشتند که یا از یارانه خود به صورت نقدی استفاده کنند یا از کالاهای مشخص‌شده خریداری کنند.

جذاب‌سازی کالابرگ الکترونیکی

عسگریان با اشاره به تغییرات جدید طرح ملی کالابرگ، خاطرنشان کرد: در مرحله قبلی طرح گفته شد اگر فردی ۳۲۰هزار تومان از ۴۰۰هزار تومان مبلغ یارانه را از سبد کالای اعلامی خریداری کند، ۸۰هزار تومان اعتبار یارانه‌اش شارژ اضافی خواهد شد. در مرحله جدید طرح کالابرگ، آزادی عمل بیشتری به سه دهک درآمدی داده شد؛ به این صورت که اگر افراد این سه دهک ۲۰۰هزار تومان از یارانه ۴۰۰هزار تومانی خود را صرف خرید ۱۱ قلم کالای اساسی کنند، ۱۲۰هزار تومان اعتبار اضافه دریافت می‌کنند که البته این اعتبار تنها برای خرید همین اقلام قابل استفاده است و مهلت استفاده از آن تا پایان ماه است. به این ترتیب در‌حال‌حاضر میزان یارانه برای ۳ دهک اول جامعه، که معادل ۲۹میلیون نفر هستند، به ۵۲۰هزار تومان رسیده است.

پوشش مابه‌التفاوت تورمی

عسگریان در رابطه با مزایای جدیدی که در این طرح برای کالابرگ الکترونیک در نظر گرفته شده است، گفت: نکته مهم دیگر این است که قیمت این ۱۱ قلم کالا به قیمت سال ۱۴۰۱ ثابت می‌ماند و ما‌به‌التفاوت تورمی آن توسط دولت پرداخت خواهد شد. به گفته معاون وزیر رفاه، افزایش اعتبار ۱۲۰هزار تومانی و پوشش مابه‌التفاوت تورمی دو امتیاز تغییرات جدید طرح ملی کالابرگ است. عسگریان در پاسخ به پرسش «دنیای اقتصاد» مبنی بر منابع این طرح گفت: در مجموع ماهانه ۲۷هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه در نظر گرفته شده است که ما با توجه به تغییرات تورمی و اعتبارات اضافه در نظر گرفتیم ماهانه ۷ الی ۸هزار میلیارد تومان بر این منابع اضافه کنیم. البته او تاکید کرد که هرچند منابع لازم برای این طرح سنگین است اما تدابیر لازم برای آن در نظر گرفته شده است.

استقبال پایین از طرح کالابرگ

عسگریان در رابطه با استقبالی که تاکنون از این طرح به عمل آمده است نیز گفت: چون ابتدا یارانه به صورت نقدی پرداخت شده و نیازهای مردم بر این اساس شکل گرفته است، تغییر آن کمی سخت است. اما در پایلوت سوم این طرح، یک‌میلیون تراکنش انجام شده است. یعنی از ۲۹میلیون نفر مشمول، یک‌میلیون خانوار یا ۳میلیون نفر به استفاده از کالابرگ الکترونیکی تمایل داشتند. به گفته او این میزان نسبت به پایلوت‌های قبلی ۲ الی ۳برابر شده است. همچنین عسگریان تاکید کرد: اگر فردی افزایش ١٢٠هزار تومان اعتبار را در ماه خرید نکند این مبلغ برای ماه بعد ذخیره نمی‌شود و تنها همان مبلغ ۴۰۰هزار تومان در موعد مقرر واریز یارانه، قابل‌برداشت است؛ اگر این مبلغ را نیز نقدی برداشت نکند به ماه بعد منتقل می‌شود.

تجهیز ۹۰هزار فروشگاه

او در رابطه با فروشگاه‌هایی که تحت پوشش این طرح قرار دارند، خاطرنشان کرد: اکنون تعداد فروشگاه‌های متصل به طرح از ۴۵هزار به ۹۰هزار افزایش یافته است. فاصله فروشگاه‌ها به طور متوسط در شهرهای بزرگ بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ متر است. از نظر مدیریتی و دسترسی مشکل تا حدود قابل‌قبولی رفع شده است. همچنین این امکان وجود دارد که فردی کارت بانکی را همراه خود نبرده باشد، که با استفاده از اپلیکیشن و برنامه کاربردی «شما» امکان خرید با ارسال کد فراهم شده است.

معاون وزیر رفاه با تاکید بر اینکه تامین غذایی جامعه یکی از مهم‌ترین موضوعات در دستور کار دولت است، ادامه داد: حال که این تامین انجام شده است، پیشنهاد می‌شود مردم حتما از کالابرگ و این امتیاز استفاده کنند، زیرا اگر از این امتیاز استفاده نکنند شارژ ۱۲۰هزار تومانی ذخیره نمی‌شود؛ این در حالی است که ۱۲۰هزار تومان اضافی ماهانه به ازای هر فرد تعلق می‌گیرد. همچنین او در رابطه با گران‌فروشی‌هایی که در برخی موارد صورت می‌گیرد، تاکید کرد: یک بحث گرانی و یک بحث گران‌فروشی وجود دارد. این ۱۱ قلم کالاهای تعزیراتی هستند و باید در مورد آنها در بازار طرح و برنامه‌ای وجود داشته باشد. به همین ترتیب در مورد گران‌فروشی سازوکار مفصلی داریم که اکنون گره آن را محکم‌تر کرده‌اند تا گران‌فروشی و کم‌فروشی صورت نگیرد. طرح کالابرگ گرانی و تورم و فاصله تورمی را پوشش می‌دهد.

عسگریان همچنین با تاکید بر اینکه تغییرات دهک‌بندی به صورت ماهانه و ۶ ماه یک‌بار صورت می‌گیرد، گفت: در بعد خانوار تغییر شاخص‌ها ماهانه است؛ در‌صورتی‌که ازدواج، طلاق، فوت و تولدی صورت بگیرد در این سامانه تغیرات اعمال می‌شود. همچنین تغییرات شاخص‌های اقتصادی نیز هر ۶ ماه یک‌بار اعمال می‌شود. اکنون وضعیت‌ها و حجم مراجعات را بررسی کردیم و در صورت بروز تغییر به مردم اعمال می‌شود. همه مردم قایل به این مساله هستند که دریافت یارانه باید عادلانه و به‌روز باشد.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها