کد خبر: ۳۲۶۶۹
۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۰
جو بایدن، در نظر دارد دست به اقدامی بزند که هیچ یک از روسای جمهور پیشین امریکا جرأت انجام آن را نداشته اند. بایدن به دنبال امضای یک پیمان امنیتی متقابل با عربستان سعودی در ازای عادی سازی روابط ریاض با اسرائیل است. جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید، برت مک گورک مشاور ارشد بایدن در خاورمیانه و آموس هوچستین، مشاور ارشد رئیس جمهور در حوزه انرژی، ظاهرا در عربستان سعودی حضور دارند تا درباره یک توافق احتمالی گفتگو کنند. چنین اقدامی برای منافع ایالات متحده فاجعه آمیز خواهد بود و با وجود گسست اساسی بین منافع و ارزش‌های امریکا و عربستان، واشنگتن را به عنوان ضامن امنیت ریاض، به دام می‌اندازد. این توافق جان امریکایی‌ها را برای دفاع از یک دیکتاتوری سرکوبگر به خطر می‌اندازد و چارچوبی را برای دیگر دیکتاتورهای منطقه فراهم می‌کند تا ایالات متحده را برای دریافت امتیازات مشابه تحت فشار قرار دهند.
به گزارش جدید پرس:

نشریه هیل نوشت: جو بایدن، در نظر دارد دست به اقدامی بزند که هیچ یک از روسای جمهور پیشین امریکا جرأت انجام آن را نداشته اند. بایدن به دنبال امضای یک پیمان امنیتی متقابل با عربستان سعودی در ازای عادی سازی روابط ریاض با اسرائیل است. جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید، برت مک گورک مشاور ارشد بایدن در خاورمیانه و آموس هوچستین، مشاور ارشد رئیس جمهور در حوزه انرژی، ظاهرا در عربستان سعودی حضور دارند تا درباره یک توافق احتمالی گفتگو کنند.

در ادامه این مطلب آمده است: چنین اقدامی برای منافع ایالات متحده فاجعه آمیز خواهد بود و با وجود گسست اساسی بین منافع و ارزش های امریکا و عربستان، واشنگتن را به عنوان ضامن امنیت ریاض، به دام می اندازد. این توافق جان امریکایی ها را برای دفاع از یک دیکتاتوری سرکوبگر به خطر می اندازد و چارچوبی را برای دیگر دیکتاتورهای منطقه فراهم می کند تا ایالات متحده را برای دریافت امتیازات مشابه تحت فشار قرار دهند. به نظر می رسد دولت بایدن این توافق را به صورت یک جانبه دنبال می کند و اطلاعات مربوط به مذاکرات را از کنگره و مردم امریکا مخفی نگه داشته است.

ایالات متحده در حال حاضر یک رابطه امنیتی عمیق، اما از نظر استراتژیک و اخلاقی قابل نقد، با عربستان سعودی دارد. امروز، منافع ایالات متحده و عربستان سعودی همسو نیستند. در واقع، عربستان سعودی به طور فعال منافع و ارزش های ایالات متحده را تضعیف می کند و اعطای هیچ امتیازی به ریاض، این را تغییر نخواهد داد. در عوض، حمایت تزلزل ناپذیر ایالات متحده با ارائه این اطمینان که امریکا به کمک آنها خواهد آمد و آنها را مسئول نخواهد دانست، سعودی ها را در رفتار سرکوبگرانه و تهاجمی شان، جسورتر می کند. با وجود این گسست ها بین ریاض و واشنگتن، سیاست ایالات متحده هنوز مسیر خود را تغییر نداده است.

پیشبرد سلسله توافقات عادی سازی روابط بین اسرائیل و کشورهای مختلف عربی که عموما از آن به عنوان «توافق ابراهیم» یاد می شود، به سرعت به عنوان چارچوبی جدید برای سیاست خارجی ایالات متحده در خاورمیانه و منطقی جدید برای دوچندان کردن روابط امریکا و عربستان ظاهر شده است.

دولت بایدن که میانجیگری عادی سازی روابط عربستان و اسرائیل را به عنوان سنگ بنای سیاست خاورمیانه ای خود در اولویت قرار داده است، مدعی است که «منافع امنیت ملی» ایالات متحده در این میانجیگری است. انبوهی از گزارش ها در سال جاری حاکی از آن است که دولت بایدن به شدت تلاش می کند روابط بین اسرائیل و عربستان تا پایان سال 2023، عادی سازی شود. بایدن سفر خود به اسرائیل و عربستان سعودی در سال 2022 را بر این موضوع متمرکز کرد. ریاض بر دولت بایدن فشار می آورد تا در ازای عادی سازی روابط با اسرائیل، تعهدات امنیتی رسمی تر و همچنین کمک به توسعه برنامه هسته ای غیرنظامی اش را از امریکا دریافت کند.

دولت بایدن اشتباه می کند که چنین معامله ای را مورد بررسی قرار می دهد. اعطای امتیازات سیاسی و یا افزایش تعهدات امنیتی به عربستان سعودی در ازای عادی سازی رسمی روابطش با اسرائیل، متضمن هیچ مشوق راهبردی برای ایالات متحده نیست.

عربستان امیدوار است در ازای عادی سازی رسمی روابطش با کشوری که هم اکنون نیز در اغلب موارد از نظر استراتژیک با آن همسو است، ایالات متحده را برای ارائه امتیازات سیاسی و افزایش تعهدات امنیتی تحت فشار قرار دهد. این بخشی از استراتژی محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی برای سوء استفاده از ترس فزاینده واشنگتن در مورد از دست دادن نفوذ خود در خاورمیانه است؛ به ویژه در شرایطی که بازیگران دیگری مانند چین در حال گسترش حضور منطقه ای خود هستند.

توافقی که تعهدات امنیتی ایالات متحده را در قبال عربستان سعودی افزایش دهد، در واقع موجب افزایش حمایت واشنگتن از بی ثباتی در منطقه می شود. واشنگتن نباید هزینه های عادی سازی روابط ریاض- اورشلیم را بپردازد و منافع خود را در این روند قربانی کند.

دولت بایدن در مورد یک چیز درست می گوید: زمان ارزیابی مجدد روابط ایالات متحده و عربستان گذشته است. متأسفانه آنها همه چیز را اشتباه به پیش می برند. درک گسست اساسی بین منافع و ارزش های ایالات متحده و عربستان و لزوم اجتناب از تعمیق روابط با یک حکومت خودکامه و سرکوبگر، ضروری است.

خارج از قوه مجریه، تنها نهادی که می تواند این ارزیابی مجدد را انجام دهد کنگره است. بایدن با پیگیری یکجانبه این پیمان امنیتی متقابل، در حال دور زدن کنگره در زمینه سیاست خارجی است. بدتر از آن اینکه اگر توافق امنیتی حاصل شود، توانایی قوه مقننه برای ممانعت از این معاهده، در بهترین حالت، نامشخص است.

بنابراین، اگر کنگره بخواهد این توافقنامه امنیتی رسمی بین عربستان سعودی و ایالات متحده را متوقف کند، باید فورا وارد عمل شود و امیدوار باشد که بتواند نظر دولت بایدن را درباره این توافق، تغییر دهد.

وقتی صحبت از سیاست ایالات متحده در قبال عربستان سعودی می شود، [تعهد] کمتر، موثرتر و بهتر است. ریاض یک متحد نیست.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها