کد خبر: ۳۲۲۹۷
۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۰
به زودی در پرتوهای ایکس کیهانی دید واضح تری خواهیم داشت. ماهواره JAXA و NASA یک صندلی در ردیف جلو برای رویدادهای پر انرژی در جهان دور خواهند داشت.
به گزارش جدید پرس:

هدف این ماهواره جدید مطالعه اجرام عظیم در جهان با استفاده از ابزارهایی است که قادر به اندازه گیری گرمای یک فوتون پرتو ایکس هستند. ماموریت تصویربرداری و طیف‌سنجی اشعه ایکس XRISM این است که با استفاده از وسیع‌ترین ابزار میدان دیدی که تاکنون در این نوع کاوشگر تصویربرداری اجرا شده است، تجزیه و تحلیل می‌کند.

بر اساس بیانیه ناسا، این ابزار قادر خواهد بود نور پرانرژی را به معادل یک رنگین کمان پرتو ایکس باز کند. XRISM قرار است در ۲۵ اوت از مرکز فضایی Tanegashima ژاپن پرتاب شود. زمان دقیق آن هنوز اعلام نشده است.

XRISM توسط JAXA، با همکاری ناسا و مشارکت علمی با آژانس‌های فضایی کانادا و اروپا هدایت می‌شود.

برایان ویلیامز، دانشمند پروژه XRISM در ناسا، می‌گوید:« ماموریت بینش هایی را در مورد برخی از دشوارترین مکان ها برای مطالعه، مانند ساختارهای داخلی ستارگان نوترونی و ذرات با سرعت نزدیک به نور که توسط سیاهچاله ها در کهکشان های فعال کار می کنند، به ما ارائه می دهد.»

«جیمزوب» دیگری در راه است؟/ عکس

این ماهواره از یک جفت ابزار برای مطالعه پدیده های عظیم کیهانی استفاده خواهد کرد. اولین ابزار XRISM، یک طیف سنج برای اشعه ایکس، Resolve نام دارد. هر یک از پیکسل های آشکارساز ۶ در ۶ پیکسلی Resolve می تواند یک فوتون پرتو ایکس را جذب کند. قابلیت دقیق این ابزار به Resolve اجازه می دهد تا میلیون ها اندازه گیری با وضوح فوق العاده بالا را فهرست کند.

برای انجام ماموریت خود، ابزار باید تا دمای فوق العاده سرد، نزدیک به صفر مطلق، خنک شود. محفظه Resolve در یک فلاسک مخصوص از هلیوم مایع قرار دارد که سازه را تا حدود -۴۶۰ درجه فارنهایت سرد می کند.

میدان دید Resolve با ابزاری به نام Xtend بزرگ‌تر می‌شود. Xtend به Resolve اجازه می‌دهد تا تصاویری را در منطقه‌ای وسیع‌تر از هر ماهواره تصویربرداری اشعه ایکس قبلی ثبت کند.

هر دو Resolve و Extend از مجموعه‌های آینه‌ای دوگانه اشعه ایکس که در Goddard در نزدیکی بالتیمور توسعه یافته‌اند، استفاده خواهند کرد.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها