کد خبر: ۳۲۰۰۳
۰۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۰
هواپیمای جنگنده یا هواپیمای شکاری گونه‌ای هواگرد نظامی با سرعت بالا و مانورپذیری بسیار است و از سلاح‌هایی برای از میان بردن هواپیماهای دشمن برخوردار است. جنگنده‌ها در درجه اول برای تضمین کنترل فضای هوایی طراحی می‌شوند. جنگنده‌ها در مقایسه با هواپیماهای نظامی دیگر اندازه کوچکی دارند.
به گزارش جدید پرس:

جنگنده‌ها همچنین با ایجاد برتری هوایی در فضای نبرد و تسلط بر حریم هوایی میدان نبرد به بمب‌افکن‌ها و هواپیماهای تهاجمی اجازه می‌دهند تا در بمباران تاکتیکی و استراتژیک اهداف دشمن شرکت کنند. موفقیت یا شکست تلاش‌های یک جنگنده برای به دست آوردن برتری هوایی به عوامل متعددی از جمله مهارت خلبانان، درستی تاکتیکی دکترین جنگی برای استقرار جنگنده‌ها و تعداد و عملکرد آن جنگنده‌ها بستگی دارد.

 

در این گزارش به بررسی غول‌پیکرترین جنگنده‌های تاریخ پرداخته‌ شده‌است که توپولف تو-۲۸ در جایگاه نخست آن ایستاده‌است؛ هواپیمای رهگیر توپولف-۲۸ اساساً برای شناسایی اهداف پرنده در ارتفاع حداکثر۲۱۰۰۰ متر طراحی و ساخته شد تا محدوده‌های کور دفاع موشکی در سرزمین پهناور شوروی (سابق) را بپوشاند.

دو سوخو در بین غول‌پیکرترین جنگنده‌های دنیا!/ عکس

وزن این جنگنده آزمایشی هنگام تیک آف حدود ۹۶ هزار پوند است و ظرفیت دریافت سوخت ۲۹۹ هزار پوندی را دارد. توپولف -۲۸ که ناتو آنرا فیدلر نامید، دو سرنشین را حمل می‌کرد.

جنرال داینامیکس اف-۱۱۱دومین جنگنده غول‌پیکر در تاریخ است؛ آن جنگنده تهاجمی و بمب‌افکن میان بردی بود که از مدل‌های مختلفی از آن در نقش بمب افکن استراتژیک، هواپیمای اکتشافی و هواپیمای جنگ الکترونیکی هم استفاده می‌شد.

این هواپیما در دهه ۱۹۶۰ توسط شرکت جنرال داینامیکس آمریکا طراحی شده و از سال ۱۹۶۷ وارد فعالیت رسمی در نیروی هوایی آمریکا شد. نیروی هوایی استرالیا تنها کاربر دیگر این هواپیما بود که از سال ۱۹۷۳ تا ۲۰۱۰ از مدل اف-۱۱۱سی استفاده می‌کرد تا اینکه آن را با اف/آ-۱۸ سوپرهورنت جایگزین کرد.

دو سوخو در بین غول‌پیکرترین جنگنده‌های دنیا!/ عکس

این بمب افکن دومین هواپیمای ضربتی بزرگ و گران قیمت در تاریخ با طول 73.6 فوت است. وزن خالص آن 21 هزار و 410 کیلوگرم است.

سوخو30 و سوخو35 به ترتیب در جایگاه سوم و چهارم این فهرست قرار دارند؛ سوخو30 یک اتاق برای دو خلبان دارد که طول کل آن 71.9 فوت است. سوخو سو-30 مجهز به یک موشک‌انداز داخلی اوتو کانون است. موشک‌های جناح C نیز می‌توانند از طیف وسیعی از مهمات مانند بمب‌های هدایت شونده لیزری و بمب های خوشه‌ای و غیره استفاده کنند.

دو سوخو در بین غول‌پیکرترین جنگنده‌های دنیا!/ عکس

این جنگنده قابلیت پرواز در تمام شرایط آب و هوایی را دارد. وزن خالص سوخو سو-30 حدود 17 هزار و 700 کیلوگرم است.

سوخو ۳۵ نیز یک جنگنده پیشرفته نسل چهارم محسوب می‌شود. ساختار تک کابین (فاقد کمک خلبان) برای سوخو ۳۵ وجود دارد.

دو سوخو در بین غول‌پیکرترین جنگنده‌های دنیا!/ عکس

طول بدنه ۲۱/۹ متر، پهنای بال‌ها ۱۵/۳ متر و ارتفاع هنگام ایست روی زمین ۵/۹ متر اعلام شده است. وزن خالص هواپیما 17 و 200 کیلوگرم و بیشترین وزن هنگام برخواست 34 هزار و 500 کیلوگرم است.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها