کد خبر: ۳۲۰۰۲
۰۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۰
برای اولین بار از زمان تاسیس ایستگاه فضایی بین المللی، ارتباط ناسا با این مرکز برای دقایقی قطع شد. اما علت چه بود؟
به گزارش جدید پرس:

به‌گزارش ناسا، در تاریخ 27 جولای (5 مرداد) به‌دلیل قطع برق مرکز فضایی جانسون در هیوستون، ارتباط این آژانس با ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) به مدت 90 دقیقه قطع شد. ماهواره ISS در مدار پایین زمین مستقر است.

از زمان راه‌اندازی اولیه در سال ۱۹۹۸، این ایستگاه به‌طور مشترک توسط بسیاری از کشورها و موسسات مختلف اداره و استفاده شده است. در حال حاضر، هفت فضانورد از کشورهای ایالات متحده، روسیه، ژاپن و آژانس فضایی اروپا در این ایستگاه حضور دارند که در حال آزمایش‌های علمی و فعالیت‌های اکتشافی مختلف هستند.

 

به‌نقل از ناسا، این اولین بار طی 24 سال گذشته است که این آژانس ارتباط خود با ایستگاه فضایی بین المللی ارتباط را برای دقایقی از دست می‌دهد. با این حال، ناسا خاطرنشان کرده که این قطعی هیچ خطری برای ایستگاه فضایی یا فضانوردان به همراه نداشته است. جوئل مونتالبانو، مدیر برنامه ISS نیز افزود که ناسا این قطعی را بررسی خواهد کرد و از آن درس خواهد گرفت. او گفت:

این یک مشکل کاملا زمینی است و فضانوردان و ایستگاه فضایی بین المللی در امنیت کامل به‌سر می‌برند.

اتفاقی شوکه‌کننده/ ارتباط زمین با ایستگاه فضایی قطع شد!

استفاده از سامانه‌های روسی در جریان قطع ارتباط ناسا با ایستگاه فضایی بین المللی

پس از قطع ارتباط مرکز کنترل زمینی ناسا، سازمان فضایی آمریکا ناگزیر به استفاده از سامانه‌های روسی شدند. به‌گزارش گاردین، این سیستم روسی به‌عنوان یک کانال پشتیبان میان ناسا و ایستگاه فضایی بین المللی عمل می‌کند. ناسا با استفاده از این سامانه توانست با فضانوردان تماس برقرار کرده و از ایمنی آنها اطمینان حاصل کند.

این مشکل ارتباطی یادآور ماموریت فرود آپولو روی ماه است، زمانی که یکی از فضانوردان به‌نام مایکل کالینز ارتباط خود با زمین را از دست داد. این در حالی بود که دو فضانورد دیگر، یعنی آرمسترانگ و آلدرین در حال کاوش تاریخی روی ماه بودند. با این حال، فضانوردان مستقر در ایستگاه فضایی، با چنین انزوایی مواجه نشدند و تنها برای ۲۰ دقیقه ارتباط خود با زمین را از دست دادند. این اتفاق به‌خوبی یادآور می‌شود که در مدار پایین زمین، حتی فقط چند صد کیلومتر بالاتر از سطح، ممکن است ارتباط انسان دچار مشکل شود.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها