کد خبر: ۳۰۹۷۰
۲۸ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۰
سرپرست دفتر اقتصاد مسکن از پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن به ۳۲۲ هزار متقاضی خبر داد و گفت: برای ۵ بانک اصلی حدود یک میلیون و ۳۴۷ هزار متقاضی نهضت ملی مسکن معرفی شده است.
به گزارش جدید پرس:

ابوالفضل نوروزی با اشاره به دلایل عدم همراهی بانک‌های عامل با نهضت ملی مسکن، اظهار کرد:‌ یکی از موارد به سامانه بر می‌گشت؛ برخی بانک‌ها در سال اول چون عزمی نبود به سامانه متصل نمی‌شدند با این‌که زیرساخت سامانه موجود بود و بانک اول از همان روز اول به سامانه متصل شد.

وی با یادآوری این‌که بانک مرکزی به موقع سهمیه بانک‌ها در نهضت ملی مسکن را ابلاغ کرد، افزود:‌ سهمیه ۳۶۰ هزار میلیارد تومانی بانک‌ها و موسسات در نهضت ملی مسکن شهریور ماه سال ۱۴۰۰ ابلاغ شد و همه بانک‌ها از سهمیه خود اطلاع داشتند.

وی با اشاره به تاکید رئیس‌جمهوری در خصوص پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن، تصریح کرد: در زمان حاضر همه بانک‌ها از مسیر دولت هوشمند متصل هستند و امکان پرداخت وام برای تسهیلات حمایتی در زمین‌های ۹۹ ساله فراهم شده است. چون ادبیات پرداخت تسهیلات تخصصی است برخی بانک‌ها به فرآیندهای آن آشنا نبودند.

سرپرست دفتر اقتصاد مسکن با تاکید بر این‌که زیرساخت پرداخت تسهیلات مسکن توسط وزارت راه و شهرسازی فراهم شده است، اضافه کرد: برای ۵ بانک اصلی حدود یک میلیون و ۳۴۷ هزار متقاضی نهضت ملی مسکن معرفی شده است. تا ۱۷ تیرماه ۱۴۰۲ تسهیلات به ۳۲۲ هزار متقاضی ( شامل پروژه‌های خودمالکی، مسکن روستایی و طرح‌های حمایتی) پرداخت شده است.

نوروزی با بیان این‌که از ۵ ماه گذشته بانک‌ها به پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن وارد شده‌اند، اظهار کرد: طبق اطلاعات تا ۳۱ خردادماه امسال بانک دی در سال اول اجرای قانون جهش تولید مسکن هیچ تسهیلاتی برای نهضت ملی مسکن پرداخت نکرده است. در سال ۱۴۰۲ تا ۳۱ خرداد ماه نیز عدد صفر بوده است.

وی یادآوری شد: پس از برگزاری سه جلسه شورای عالی مسکن با حضور رئیس جمهور در سال جاری، همکاری بانک‌ها با نهضت ملی مسکن نسبت به سال قبل بهبود یافته اما همچنان کافی نیست.

به گفته وی، امسال قرارداد ۸۰ هزار میلیارد تومان وام نهضت ملی مسکن امضا شد هاست.

مستوفی مدیرکل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی نیز با اشاره به جریمه مالیاتی بانک‌هایی که در نهضت ملی مسکن تسهیلات تکلیفی را پرداخت نکرده‌اند، گفت:  این سازمان دیماه سال گذشته نسبت به مطالبه این مالیات اقدام کرده است هم اکنون بالغ بر ۶۰ هزار میلیارد تومان برگه مالیاتی از تمامی بانک‌هایی که نسبت به انجام تعهدات عمل نکرده‌اند، صادر و ابلاغ شده است.

وی بیان کرد: تمام بانک‌ها به این برگه‌های مالیاتی اعتراض کرده‌اند، اما آنچه مهم است در ۶ ماه اول صرفاً ۱۹ درصد تعهدات انجام شود که نسبت به ۳۶۰ هزار میلیارد همان ۶۰ هزار میلیارد تومان است.

 بانک‌ها تا شهریور امسال وقت دارند نسبت به انجام تعهدات پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن در ۶ ماه دوم سال قبل و ۶ ماه اول امسال اقدام کنند. تسهیلات ۴۵۸ هزار میلیارد تومان باید تسهیلات پرداخت شود بلافاصله پس از اعلام وزارت راه و شهرسازی نسبت به صدور برگه مالیاتی اقدام می‌شود.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها