کد خبر: ۳۰۸۳۳
۲۶ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۰
هواپیمای خورشیدی شرکت بریتانیایی Prismatic توانست در آزمایشی با موفقیت به ارتفاع ۲۰ هزار متری سطح زمین برود و دوباره فرود آید.
به گزارش جدید پرس:

هواپیمای شرکت Prismatic که با انرژی خورشیدی کار می‌کند، موفق شده است تا برای اولین‌بار به ارتفاع ۲۰ هزار متری در استراتوسفر برود. این هواپیما با نام Phasa-۳۵ برای اهداف نظارتی و ارتباطی طراحی شده است.

به‌ گزارش BBC، هواپیمای Phasa-۳۵ که نام خود را از سرواژه عبارت «هواپیمای خورشیدی ارتفاع بالای پایدار» گرفته، اخیراً در آزمایشی توانسته است به‌زعم مدیرعامل Prismatic، دستاوردی خارق‌العاده داشته باشد و به استراتوسفر برود.

این هواپیما با طول بال ۳۵ متری حدود ۱۵۰ کیلوگرم وزن دارد و می‌تواند به مدت یک سال در آسمان باقی بماند. البته در این آزمایش Phasa-۳۵ تنها به مدت ۲۴ ساعت در هوا بود و بعد دوباره روی زمین فرود آمد. نکته جالب اینجاست که چرخ‌های این هواپیما در حین پرواز از بدنه جدا می‌شود و بنابراین فرود آن اندکی عجیب به‌نظر می‌رسد.

پرواز هواپیما عجیب انگلیسی در ارتفاعی باورنکردنی/ عکس

«الی بیتز»، مهندس سیستم‌های هوانوردی شرکت Prismatic می‌گوید: «این مأموریت بسیار احساسی بود. از دیدن آن هیجان‌زده شدیم و اینکه هواپیما توانست به ارتفاعی بالاتر از انتظارات ما برسد، دستاوردی بزرگ بود.»

تولید هواپیمای خورشیدی توسط شرکتی کوچک در انگلیس

شرکت Prismatic که در آلتون، همپشایر انگلیس قرار گرفته است، تنها ۶۰ کارمند دارد و حدود دو سال طول کشید تا آن‌ها بتوانند این هواپیمای خورشیدی را طراحی کنند. Phasa-۳۵ اولین‌بار در سال ۲۰۲۰ به پرواز درآمد و رفته‌رفته ارتفاع پروازهای خود را افزایش داده است.

«دیو کورفیلد»، مدیرعامل Prismatic می‌گوید: «فکر می‌کنم افراد شگفت‌زده خواهند شد که می‌بینند شرکت کوچکی در آلتون به چنین فناوری [پیشرفته‌ای] دست یافته است. این مهم برای اولین‌بار در صنعت هوانوردی حاصل می‌شود.»

هواپیمای خورشیدی Phasa-۳۵ در طول روز با پنل‌های خورشیدی خود انرژی موتورش را تأمین کرده و به‌طور هم‌زمان در باتری‌ها برق ذخیره می‌کند. سپس در ساعات شب از این برق ذخیره‌شده برای تأمین انرژی موردنیاز هواپیما استفاده می‌شود.

این هواپیما برای پرکردن شکاف میان هواپیماهای سنتی و ماهواره‌های فضایی گران‌قیمت طراحی شده است. گام بعدی Prismatic ساخت هواپیماهای بیشتر و شکستن رکورد پرواز در ارتفاعات بالاتر خواهد بود.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها