کد خبر: ۳۰۷۴۵
۲۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۰
روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان البرز نسبت به احتمال ریزش بنا و گنبد امامزاده سلیمان (ع) اشتهارد هشدار داد.
به گزارش جدید پرس:

وضعیت پایداری بنا بر اساس گزارشات شورای فنی اداره کل میراث فرهنگی البرز بحرانی و ناپایدار گزارش شده است.

بر اساس این گزارش احتمال برچیدن بنای گنبدخانه در صورت درخواست اداره کل اوقاف البرز و تأیید وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای جلوگیری از هرگونه آسیب جانی احتمالی وجود دارد.

هشدار میراث فرهنگی برای جلوگیری از «آسیب جانی» زائران؛ حرکت بنا با چشم قابل رویت است/ عکس

این گزارش می افزاید: اداره کل میراث فرهنگی استان البرز طبق وظیفه ذاتی خود به خاطر جلوگیری از هرگونه حادثه برای زائران این بقعه متبرکه و تنویر افکار عمومی در این زمینه اطلاع رسانی لازم رات انجام داده است. به همین منظور روز جمعه هفته گذشته بازدید اضطراری تیم کارشناسان فنی وزارت میراث‌فرهنگی از وضعیت بنای امامزاده سلیمان صورت گرفت و به این ترتیب در صورت درخواست اداره کل اوقاف استان به عنوان متولی امامزاده و تایید شورای فنی وزارت میراث فرهنگی و جمع‌بندی نهایی مبنی بر برچیدن بنا، برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی جانی در حین مرمت و حتی بعد از مرمت و در زمان بهره برداری این اقدام انجام خواهد شد.

بررسی های شورای فنی استان و نظر مشاور اعزامی وزارت میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی دال بر ناپایداری بنا و پیشنهاد برچیدن و نوسازی دوباره آن بر اساس طرح و نقشه ثبت شده است.

همچنین متن صورت جلسه شورای فنی اداره کل میراث فرهنگی استان البرز به شرح ذیل است: نظر به حادثه ریزش دیواره جنوبی امامزاده سلیمان(ع) پیرو بازدیدها و بررسی‌های کارشناسان فنی در سطح استان و کشور از بنا و با توجه به شرایط بحرانی سازه بنا، جلسه اضطراری شورای فنی تشکیل شد که به دلایل مشروحه ذیل مقرر شد در صورت تأیید وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بخش گنبدخانه بنا برچیده و مجددا طبق ضوابط وزارت متبوع، مطابق با وضعیت موجود بنا( بر اساس مستندات و شواهد برداشت شده) بازسازی و اجرا و بخش شبستان بر اساس طرح مصوب مورد تأیید اداره کل میراث‌فرهنگی، مرمت و استحکام بخشی شود.

1- به دلیل سستی بستر رُسی پی بنا که جای گذاری شمع جهت استحکام پی بنا در آن بسیار دشوار است ۲. عدم وجود پی مناسب در زیر بنا و عدم باربری آن ۳. عدم تحمل بار زیاد گنبد توسط دیوارهای بنا به علت سستی آن و وجود ترک‌های عمودی ۴. افزایش تصاعدی تعداد و ابعاد ترک‌های سازه‌ای ۵. ایجاد شکاف در بخش اتصال گنبدخانه به شبستان که به صورت مداوم در حال پیشروی و عمیق‌تر شدن است این امر خطر ریزش بنای گنبدخانه و همچنین ریزش و تخریب شبستان را تشدید می‌کند ۶. انجام پروسه مرمت گنبدخانه به دلیل شدت آسیب‌ها خطرات جانی زیادی به همراه خواهد داشت( لازم به ذکر است خاک پی بنا دستی بوده و امکان استقرار ماشین آلات مکانیکی در اطراف بنا جهت آواربرداری( به دلیل ایجاد تنش و احتمال ریزش) ممکن نیست. ۷. شانه دادن بنا و حرکت آن به سمت غرب که به راحتی با چشم قابل رویت است ۸. خالی بودن بستر زیر گنبدخانه در اثر حفاری‌های صورت گرفته و وزن بیش از حد گنبد و عدم ایستایی آن ۹. با توجه به تخریب بیش از ۵۰ درصد گنبدخانه مرمت این بخش از بنا اقدام چندان موثری نخواهد بود و امکان ریزش مجدد در سال‌های آتی بالا خواهد بود.

بنای بقعه متبرکه امامزاده سلیمان (ع) مربوط به سده های هفتم تا نهم قمری است 

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها