کد خبر: ۲۹۹۷۴
۱۸ تير ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۰
محققان برخی از بزرگ‌ترین ابزارهای سنگی ماقبل تاریخ را در بریتانیا کشف کرده‌اند، از جمله تبری که تقریباً بزرگ‌تر از آن است که بتوان آن را به کار گرفت.
به گزارش جدید پرس:

کاوش‌هایی که در کنت انجام شد، آثار باستانی ماقبل تاریخ را در رسوبات عمیق عصر یخبندان نشان داد که در دامنه تپه‌ای بالای دره مدوی حفظ شده بود.

محققان از UCL Archaeology South-East هشتصد عدد از مصنوعات سنگی را کشف کردند که تصور می شود بیش از ۳۰۰۰۰۰ سال قدمت داشته باشند و در یک گودال و کانال رودخانه باستانی مدفون شده بودند.

دو چاقوی سنگ چخماق بزرگ، در میان این کشفیات بودند. تبرهای باستانی مصنوعات سنگی هستند که از دو طرف تراش خورده یا کوبیده شده اند تا شکلی متقارن همراه با لبه‌ای برای برش پیدا کنند. اعتقاد بر این است که این نوع ابزار معمولاً در دست بوده و ممکن است برای قصابی حیوانات و بریدن گوشت استفاده می‌شده‌است.

دو عدد از بزرگترین تبرهایی که در این مکان یافت شده‌اند، شکلی متمایز دارند، همراه با نوک تیز بلند و ظریف کار شده و پایه‌ای بسیار ضخیم‌تر.

لتی اینگری، زمین‌باستان‌شناس ارشد در موسسه باستان‌شناسی UCL، می‌گوید: «ما این ابزارها را زمانی که بیش از ۲۲ سانتی‌متر طول داشته باشند به‌عنوان «غول‌» توصیف می‌کنیم و دو مورد در این محدوده اندازه داریم. بزرگ‌ترین آن، با طول ۲۹.۵ سانتی‌متر، یکی از بزرگترین نمونه‌هایی است که تاکنون در بریتانیا یافت شده است.»

۳۰۰هزار سال از عمر این تبرها می‌گذرد!/ عکس

تبرهای غول‌پیکر مانند این معمولاً در مناطق تیمز و مدوی یافت می‌شوند و قدمت آنها به بیش از ۳۰۰۰۰۰ سال پیش می‌رسد. این تبرها آنقدر بزرگ هستند که تصور اینکه چگونه می‌توانستند به راحتی نگه داشته شوند و استفاده شوند، دشوار است.

«شاید آنها کارکردی کمتر عملی یا نمادین‌تر از ابزارهای دیگر داشتند، یعنی نمایشی واضح از قدرت و مهارت بوده‌اند. در حال حاضر، ما مطمئن نیستیم که چرا چنین ابزارهای بزرگی ساخته شده‌اند، یا کدام گونه از انسان‌های اولیه آن‌ها را می‌ساختند، این سایت فرصتی برای پاسخ به این سؤالات هیجان‌انگیز ارائه می‌دهد.»

تصور می‌شود که این مکان مربوط به دوره‌ای از اوایل ماقبل تاریخ بریتانیا باشد، زمانی که مردم نئاندرتال و فرهنگ‌هایشان در حال ظهور بودند و حتی ممکن است این مناظر را با دیگر گونه‌های اولیه انسان به اشتراک گذاشته باشند.

در این زمان دره مدوی منظره ای وحشی از تپه های جنگلی و دره های رودخانه ای بود. در آن گوزن‌ها و اسب‌های قرمز و همچنین پستانداران کمتر آشنا، که اکنون منقرض شده‌اند، زندگی می‌کردند.

دکتر مت پوپ، از مؤسسه باستان‌شناسی UCL، گفت: این کاوش‌ها "فرصتی فوق‌العاده ارزشمند برای مطالعه چگونگی شکل‌گیری کل چشم‌انداز عصر یخبندان در بیش از ربع میلیون سال پیش فراهم کرد."

یک برنامه تجزیه و تحلیل علمی، شامل متخصصان UCL و سایر موسسات بریتانیا، اکنون به ما کمک می کند تا بفهمیم چرا این مکان برای مردم باستانی مهم بوده است و چگونه مصنوعات سنگی، از جمله تبرهای غول پیکر، به آنها کمک می‌کرده‌است تا با چالش های عصر یخبندان سازگار شوند.”

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها