کد خبر: ۳۰۳۷۹
۲۱ تير ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۰
منابع غربی گزارش دادند که واشنگتن به شدت از توییت انتقادی رئیس‌جمهوری اوکراین علیه ناتو خشمگین است.
به گزارش جدید پرس:

به نقل از وبسایت روزنامه واشنگتن پست، ولودیمیر زلنسکی سه‌شنبه پیش از ورود به ویلنیوس برای شرکت در اجلاس ناتو، با لحنی تند در توییتر نوشت: اکنون، در راه ویلنیوس، اخباری دریافت کردیم مبنی بر اینکه در نبود ما سیاست‌گذاری‌هایی در حال انجام است؛ آن هم نه برای عضویت اوکراین، بلکه برای دعوت برای عضویت (که یک مرحله قبل از عضویت است). علاوه بر این، عباراتی مبهم در مورد «شرایط» برای دعوت از اوکراین هم اضافه شده است. آنطور که از شواهد پیداست، نه آمادگی برای عضویت اوکراین وجود دارد و نه حتی عزمی برای دعوت.

زلنسکی مدعی شد که ناتو قصد دارد عضویت اوکراین را به تعویق بیندازد تا در مذاکرات احتمالی صلح با روسیه، از آن به‌عنوان یک اهرم قدرت استفاده کند.

به گفته یک مقام غربی که نخواست نامش فاش شود، هیئت اعزامی واشنگتن به ویلنیوس از این توییت زلنسکی بسیار خشمگین شدند.

برخی از سیاست‌گذاران ناتو گفتند که زلنسکی قصد دارد پیش از رسمی شدن سیاست ناتو در این اجلاس در قبال عضویت اوکراین، حداکثر فشار ممکن را بر اعضای این اتحاد نظامی وارد کند.

حدود ۱۰ دقیقه پس از انتشار توییت زلنسکی، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا و ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو دست داده و اعلام کردند که در مورد نحوه واکنش به درخواست عضویت اوکراین به توافق رسیده‌اند.

بایدن و دستیارانش سعی داشتند از موافقت ترکیه با عضویت سوئد در ناتو استفاده کنند تا تصویری منسجم و هم‌بسته از این اتحاد نظامی ارائه کنند؛ اما این اظهارات زلنسکی علیه ناتو، تلاش‌های آنان را ناکام گذاشت و این خشم واشنگتن را برانگیخت.

یک مقام دفاعی ارشد ناتو که نخواست نامش فاش شود، گفت که این توییت زلنسکی دو منظور دارد. او با این کار هم به اتحاد ناتو فشار می‌آورد و هم محبوبیت او را در داخل اوکراین افزایش می‌دهد، زیرا این پیام را منتقل کرده که تا آخرین نفس می‌جنگد.

 

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها