کد خبر: ۲۹۲۰۶
۰۹ تير ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۰
یک دیپلمات سوری از اقدام آمریکا برای جذب عناصر مسلح کُرد و عرب در این کشور برای جنگ در اوکراین خبر داد.
به گزارش جدید پرس:

یک منبع دیپلماتیک در دمشق به خبرگزاری ریانووستی گفت که جنگ اوکراین به نفع آمریکا پیش نمی‌رود و از این رو واشنگتن اقدام به جذب عناصر مسلح در سوریه برای جنگ در اوکراین کرده است.

این منبع سوری همچنین به گزارش برخی رسانه‌ها در ماه می گذشته اشاره کرد که از آموزش تروریست‌ها در پایگاه التنف آمریکا واقع در جنوب شرق سوریه برای انجام حملات تروریستی در روسیه خبر می‌داد.

او افزود: «با توجه به ناکامی نیروهای اوکراینی و ناامیدی دولت جو بایدن از پیروزی علیه روسیه، واشنگتن تلاش‌های بیشتری برای جذب افرادی که مایل به جنگ در کنار ارتش اوکراین هستند در پیش گرفته است».

به گفته او سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سی.آی.ای) مذاکرات جدی با یگان‌های مدافع خلق کُرد و شیوخ برخی عشایر عرب در سوریه، برای جذب نیرو انجام داده است.

در ۲۶ آبان ۱۴۰۱ نیز منابع محلی در استان ادلب، واقع در شمال غرب سوریه خبر دادند که ۸۰۰ مزدور مسلح این استان را برای حضور در مناطق درگیری اوکراین و جنگ علیه روسیه، ترک کرده‌اند.

این منبع سوری همچنین خبر داد که افسران اطلاعاتی آمریکایی و اوکراینی، گفت‌و‌گوهای دوره‌ای مشترکی با طرف‌های عراقی برای مقابله با حضور روسیه در سوریه انجام داده‌اند و تصمیم بر این شده است که تعداد گروهک‌های تروریستی در سوریه افزایش یابد.

به گفته این مقام دیپلماتیک سوری، معمولا وظیفه جذب شبه نظامیان و انتقال آنها به سوریه به «علی شاکر» کنسول اوکراین در اقلیم کردستان عراق، محول می‌شودو پس از جذب عناصر عراقی، آن‌ها به سوریه اعزام شده و در آن‌جا در پایگاههای آمریکایی به دست افسران اوکراینی آموزش می‌بینند تا از آن‌جا به اوکراین فرستاده شوند.

در این راستا روزنامه الوطن سوریه نیز در دسامبر سال گذشته میلادی نوشت که «ابومحمد الجولانی» سرکرده ارشد جبهه النصره اوایل ماه سپتامبر ۲۰۲۲ در منطقه «الشغر» در شمال شهر «جسرالشغور» در غرب ادلب با سران تروریستی که بیشتر آن‌ها چچنی، روسی و اویغوری بودند، دیدار و آن ها را در قالب یک «تیپ خارجی» یه اوکراین اعزام کرده است.

در ماه مارس گذشته نیز خبرگزاری آسوشیتد پرس مجموعه تصاویر و یک ویدئو که ظاهرا چند جنگجوی کی‌یف در خط مقدم در منطقه دونتسک را نشان می‌دهد، منتشر کرد. در یکی از این تصاویر، یک نظامی که این خبرگزاری آمریکایی او را فرمانده یک واحد اوکراینی به نام کورت معرفی کرده، با نشان داعش روی بازوی چپش دیده می‌شود. 

 

تمامی تلاش غرب از اعزام نیرو و ارسال انواع تجهیزات در نهایت منجر به این شده است که به گفت منابع رسانه‌ای، کشورهای غربی از نتایج ضد حمله اخیر ارتش اوکراین علیه مواضع روسیه به هیچ وجه راضی نیستند.

این نارضایتی تا جایی است که «میکولا آزارف» نخست‌وزیر اوکراین در سال‌های ۲۰۱۰ الی ۲۰۱۴ شب گذشته در کانال تلگرامی خود نوشت: «تمامی ناکامی‌ها در جبهه نبرد، بار سنگینی بر دوش زلنسکی است، او اکنون برای آمریکا گزینه مناسبی نیست و توانایی پیشبرد اوکراین به سمت گفت و‌گوهای صلح را ندارد، غرب با جدیت به دنبال گزینه برای جانشینی اوست».

در این راستا نشریه اکونومیست روز گذشته (پنج‌شنبه) در گزارشی از وضعیت جنگ اوکراین نوشت که کشورهای غربی از نتایج ضد حمله اوکراینی‌ها راضی نیستند و ارتش این کشور را تحت فشار قرار داده‌اند.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها