کد خبر: ۳۰۳۳۳
۲۱ تير ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۰
شنیدن صدای سکوت از دوران ارسطو تاکنون یکی از اصلی‌ترین بحث‌های دانشمندان و فیلسوفان بوده است.
به گزارش جدید پرس:

به نقل از نیویورک‌تایمز، اخیرا نیز یک‌سری آزمایش‌های جدید توسط محققان دانشگاه جانز هاپکینز در ایالات متحده انجام شده است که ممکن است پاسخ مناسبی برای این ابهام باشد.

براساس این مطالعه که صداها یا به‌عبارت بهتر فقدان صداها را با توهمات شنوایی آزمایش می‌کند، درواقع می‌توان سکوت را شنید. محققان جانز هاپکینز برای انجام این مطالعه، هزار نفر را گردهم آوردند تا به چندین توهم صوتی گوش دهند که شامل توالی‌هایی از سناریوهای با صدای بلند و به‌دنبال آن چند ثانیه سکوت بود. از این توهمات شنوایی برای وادار کردن شرکت‌کنندگان به شنیدن دوره‌های زمانی طولانی‌تر یا کوتاه‌تر از آنچه واقعا هستند استفاده شد.

این ترفند مغز شنوندگان را فریب می‌دهد تا فکر کنند ۲ صدای مجزا، کوتاه‌تر از یک صدا هستند، حتی اگر در واقعیت کل زمان این صداها یکسان باشد.

نویسندگان این مطالعه به جای آزمایش صداهای مختلف، توالی‌های سکوت را در فواصل کوتاه و بلند در یک جای شلوغ مانند رستوران برای شنونده‌ها پخش کردند. سپس شرکت‌کنندگان باید تعیین می‌کردند که کدام دنباله سکوت کوتاه‌تر یا طولانی‌تر است، درحالی‌که درواقع طول هر دو یکسان است.

روی چیگا، دانشجوی فارغ التحصیل فلسفه و روانشناسی از دانشگاه جان هاپکینز به‌دنبال این مطالعه گفت: سکوت، هر چه که باشد، یک صدا نیست، بلکه فقط فقدان صدا است. محققان معتقدند از آنجا که ما در این ترفندها به سکوت واکنش نشان می‌دهیم، واقعا آن سکوت را می‌شنویم نه اینکه فقط استنباط کنیم وجود دارد.

آزمایش‌های مشابه دیگری نیز انجام شد که سکوت‌های جزئی و سکوت‌هایی را پوشش می‌داد که از نظر نزدیکی یا دوری از هم متفاوت بودند. در تمام آنها، اثرات یکسان بود: ظاهرا سکوت به همان روش صدا پردازش می‌شود. ایان فیلیپس، فیلسوف و روانشناس جان هاپکینز گفت: این مطالعه به دانش روزافزون ما در مورد نحوه عملکرد حس شنوایی ما می‌افزاید. انواع توهمات و اثراتی که به‌نظر می‌رسد منحصر به پردازش شنیداری صدا هستند، با سکوت دریافت می‌کنیم که نشان می‌دهد واقعاً غیبت صدا را نیز می‌شنویم.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها