کد خبر: ۲۹۸۹۴
۱۷ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۰
یک روز پس از برنامه ریزی مقام‌های آمریکایی در تامین مهمات خوشه‌ای به اوکراین، وزیر خارجه آلمان امروز (جمعه) اعلام کرد که دولت برلین مخالف ارسال چنین تسلیحاتی برای کی‌یف است چون باعث کشته شدن و قطع عضو غیرنظامیان می‌شود.
به گزارش جدید پرس:

آنالنا بربوک وزیر خارجه آلمان گفت، سازمان‌های حقوق بشری مخالف چنین اقدامی هستند و دولت برلین نیز با این اقدام مخالفت کرده است.

وی افزود، آلمان یکی از ۱۱۱ عضو کنوانسیون مهمات خوشه‌ای است. آمریکا اما عضوی از این کنوانسیون نیست.

وزیر امور خارجه آلمان در پاسخ به اظهارات مقام‌های آمریکایی درباره تامین سلاح خوشه‌ای برای اوکراین با توجه به شرایط کنفرانس در وین به خبرنگاران گفت: من گزارش‌های رسانه‌ای را پیگیری می‌کنم. ما به عنوان یکی از طرف‌های کنوانسیون مهمات خوشه‌ای به تعهداتش پایبند هستیم.

بربوک به این کنوانسیون اشاره کرد که در سال ۲۰۰۸ در اوسلو، نروژ امضا شد و بر اساس آن استفاده، ذخیره، تولید و انتقال مهمات خوشه‌ای منع شده است.

کاخ سفید اعلام کرده که ارسال مهمات خوشه‌ای به اوکراین در دست بررسی است؛ اما هنوز اظهارنظری در این باره نکرده است. جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا قرار است در روزهای آتی در نشست ناتو در لیتوانی حضور یابد که محوریت آن مساله جنگ اوکراین است.

دیده بان حقوق بشر از روسیه و اوکراین خواسته استفاده از مهمات خوشه‌ای را متوقف کنند و از ایالات متحده نیز خواست که آنها را تامین نکند. این گروه گفت که نیروهای روسیه و اوکراین هر دو از این تسلیحات استفاده کرده‌اند که غیرنظامیان اوکراینی را کشته است.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها