کد خبر: ۲۹۸۵۱
۱۶ تير ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۰
مرسدس بنز قصد استفاده از فرمان جدیدی در کلاس S و EQS را دارد؛ همان فرمانی که تسلا در مدل S به کار گرفت، اما با چیزی جز موج انتقادات مواجه نشد.
به گزارش جدید پرس:

سطح طراحی و امکانات در خودروها امروزه به حدی رسیده است که فقط یک المان جذاب غیرمتعارف می‌تواند توجه رانندگان را جلب کند؛ مثلاً فرمانی با شکل و شمایل جدید به‌جای فرمان گِرد مرسوم. به نظر می‌رسد مرسدس بنز هم به دنبال این است که فرمانی جدید با حالت مستطیلی یا اصطلاحاً Yoke را در کلاس S و EQS، دو محصول پرچمدار خود ارائه بدهد. این درحالی است که استفاده از فرمانی مشابه در تسلا مدل S پلید به‌خاطر نواقص مربوط به ایمنی، موجی از انتقادات نسبت به تسلا را به دنبال داشت.

مرسدس بنز هم روی موج فرمان مستطیلی سوار می‌شود

استفاده از فرمان مستطیلی Yoke در مرسدس بنز کلاس S و EQS

فرمان مستطیلی کانسپت تازه معرفی شده Vision One-Eleven مرسدس بنز

بنا به گزارش روزنامه آلمانی هندلزبلت، مرسدس بنز فرمان مستطیلی را به سدان‌های پرچمدار کلاس S و EQS می‌آورد. به نظر می‌رسد این خودروساز آلمانی برای پیاده‌سازی چنین فرمانی به شکل درست، به‌جای ستون فرمان مکانیکی مرسوم قرار است سیستی مبتنی بر سنسور را جهت ارسال ورودی فرمان به‌صورت الکترونیکی به کار بگیرد. مرسدس همچنین در نظر دارد که در عوض دکمه‌های خازنی (لمسی)، بیشتر از دکمه‌های فیزیکی مرسوم استفاده کند که احتمالاً بیشتر باب میل رانندگان خواهد بود.

معمولاً ایراد وارده به فرمان Yoke این است که اجازه فرمان‌گیری دست روی دست را نمی‌دهد؛ روشی که همه رانندگان به آن عادت دارند و تغییر چنین عادتی باید کار چالش‌برانگیزی برایشان باشد. همین بارها مشکلاتی را برای مالکان تسلا مدل S هنگام گردش و مواقع مشابه به وجود آورده بود. با این حال، نحوه پیاده‌سازی این فرمان مستطیلی توسط مرسدس بنز است که عملکرد آن را تعیین می‌کند. تا به اینجا به واسطه کانسپت Vision One-Eleven مرسدس بنز که اخیراً به نمایش گذاشته شد، شاهد پیش‌نمایشی از فرمان مستطیلی این برند آلمانی بوده‌ایم.

استفاده از فرمان مستطیلی Yoke در مرسدس بنز کلاس S و EQS

گذشته از این نقطه ضعف که بارها مورد توجه قرار گرفته، باید به یکی از مزیت‌های این نوع فرمان اشاره کرد. مرسدس بنز با بهره‌گیری از فرمان Yoke دیدی کامل‌تر نسبت به صفحه آمپر و همچنین جاده را برای راننده فراهم می‌کند. حتی گفته می‌شود که امکان قرار دادن فرمان درون داشبورد وجود دارد تا فرمان تماماً از دید راننده کنار برود. البته مشخص است در صورتی می‌توان فرمان را به کل کنار گذاشت که از فناوری نیمه‌خودران سطح ۳ مرسدس بهره گرفت.

فرمان جدید مرسدس بنز از سال ۲۰۲۵ به بعد در محصولات مرسدس بنز از جمله کلاس S و EQS ارائه خواهد شد. طی این مدت زمان این خودروساز آلمانی می‌تواند مکانیزم این فرمان را با آزمون و خطا به ایده‌آل نزدیک‌تر کند.

گفتنی است که لکسوس، بخش لوکس تویوتا هم قصد استفاده از فرمان مستطیلی Yoke در سری RZ را دارد اما تا زمانی که از عملکرد بی‌نقض آن اطمینان حاصل نکند، آن را در این سری پیاده‌سازی نمی‌کند. حتی تصویری که اخیراً از تسلا سایبرتراک به بیرون درز پیدا کرده، نشان می‌دهد این پیکاپ الکتریکی نوعی فرمان شبیه به سبک Yoke دارد.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها