کد خبر: ۲۹۶۹۵
۱۵ تير ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
باکیفیت‌ترین و بی‌کیفیت‌ترین خودروسازهای جهان در رده بندی JD پاور ۲۰۲۳ معرفی شدند؛ اما جایگاه ایران از نظر کیفیت خودروهای تولیدی کجاست؟
به گزارش جدید پرس:

موسسه آمریکایی JD پاور به‌تازگی لیست باکیفیت‌ترین و بی‌کیفیت‌ترین خودروسازهای جهان و همچنین خودروهای مختلف را منتشر کرده است. این موسسه هر ساله خودروهای مختلف و برندهای گوناگون را مورد بررسی قرار می‌دهد و تعداد مراجعه به نمایندگی برای رفع ایرادات، یکی از مهم‌ترین معیارهای آنها برای مقایسه کیفیت بین خودروها و خودروسازهای مختلف است.

موسسه JD Power در آمارگیری‌های خود، ۹۰ روز ابتدای مالکیت خودروهای صفر کیلومتر را ملاک قرار می‌دهد و تعداد مراجعه به نمایندگی از هر صد مورد را مقایسه می‌کند. مثلا عدد ۱۴۰ برای دوج به معنای ۱۴۰ بار مراجعه به نمایندگی به‌صورت میانگین در بین ۱۰۰ خودرو بوده است.

 

بر اساس آمارهای JD Power، امسال مراجعه مالکان خودروهای صفر کیلومتر به نمایندگی‌ها، هفت درصد بیشتر از سال قبل شده و ظاهرا شرایط کیفی خودروها افت کرده است. طبق لیست جدید جی دی پاور برای سال ۲۰۲۳، برندهای دوج، رم و آلفارومئو که هر سه زیرمجموعه گروه فیات کرایسلر هستند، در رتبه‌های اول تا سوم باکیفیت‌ترین خودروسازان جهان قرار گرفته‌اند. برندهای آمریکایی رتبه‌های چهارم تا ششم را به‌خود اختصاص داده‌اند و برندهای آلمانی نیز در رتبه‌های میانی این فهرست دیده می‌شوند.

 

نکته عجیب در این فهرست، قرارگیری ولوو در رده آخر است و این برند سوئدی که خیلی‌ها به‌خصوص در ایران، محصولات آن را با کیفیت بالا می‌شناسند، به‌عنوان بی‌کیفیت‌ترین خودروساز معرفی شده است. کرایسلر و فولکس واگن نیز در رده‌های پایانی فهرست قرار دارند و عملکرد ناامیدکننده‌ای از خود نشان داده‌اند. آئودی، اینفینیتی و لینکلن که جزو خودروسازان مورد اعتماد بازار آمریکا بودند نیز حالا در رده‌های آخر جدول دست و پا می‌زنند.

در بین برندهای تمام برقی نیز عملکرد شرکت‌هایی مثل تسلا، ریویان، پولستار و لوسید ناامیدکننده بوده است؛ به‌عنوان مثال، میزان مراجعه خودروهای صفرکیلومتر تسلا به نمایندگی‌ها افزایش قابل ملاحظه‌ای نسبت به سال گذشته داشته است. همچنین در فهرست منتشر شده از سوی جی دی پاور، باکیفیت‌ترین خودروهای سال نیز معرفی شده‌اند که بالاترین امتیاز به نیسان ماکسیما اختصاص پیدا کرده است. در ادامه می‌توانید بهترین خودروهای هر دسته را مشاهده کنید:

بالاترین کیفیت: نیسان ماکسیما

سواری سایز متوسط: تویوتا کمری

سواری سایز کوچک: کیا ریو

 

سواری پریمیوم سایز متوسط: کیا استینگر

سواری پریمیوم سایز کوچک: آئودی A۳

سواری اسپورت سایز متوسط: شورولت کامارو

سواری کامپکت: کیا فورته (سراتو)

سواری اسپورت پریمیوم: شورولت کوروت

سواری پریمیوم کامپکت: لکسوس‌ای اس

سواری پریمیوم سایز متوسط رو به بالا: جنسیس جی ۸۰

سواری اسپورت کامپکت: مینی کوپر

سواری پریمیوم سایز بزرگ: بی‌ام و سری ۸

باکیفیت‌ترین خودروسازهای جهان

شاسی بلند پریمیوم سایز متوسط: لکسوس جی ایکس

شاسی بلند سایز کوچک: بیوک Encore GX

شاسی بلند سایز متوسط رو به بالا: تویوتا ۴Runner

شاسی بلند پریمیوم سایز کوچک: آئودی کیو ۳

شاسی بلند پریمیوم سایز متوسط رو به بالا: کادیلاک ایکس تی ۶

شاسی بلند کامپکت: شورولت Equinox

شاسی بلند سایز بزرگ: شورولت Tahoe

شاسی بلند پریمیوم کامپکت: آلفارومئو استلویو

شاسی بلند سایز متوسط: نیسان مورانو

شاسی بلند پریمیوم سایز بزرگ: کادیلاک اسکالید

پیکاپ سایز بزرگ: رم ۱۵۰۰

پیکاپ سایز متوسط: فورد رنجر و جیپ گلادیاتور

مینی ون: کیا کارناوال

از خودروسازان ایرانی چه خبر؟

طبیعتا در گزارش جی دی پاور خبری از خودروسازان و خودروهای ایرانی نیست. اما بر اساس گزارشی که اخیرا مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی منتشر کرده، می‌توانیم به شاخص میزان رضایت از کیفیت اولیه محصول و تعداد ایرادها در سه ماه اول پس از تحویل خودرو پی ببریم.

طبق گزارشی که شرکت بازرسی و کیفیت استاندارد ایران در سال ۱۳۹۶ منتشر کرد، این شاخص برابر با ۳.۷ بوده که در سال ۱۳۹۹ به ۳.۱۲ و در پایان پاییز سال ۱۴۰۰ به ۲.۷۹ رسید. متوسط بین‌المللی این شاخص ۰.۹ برآورد شده که نشان می‌دهد مشتریان ایرانی خودروهای داخلی در سه ماه اول استفاده از خودرو صفر کیلومتر، بیش از ۳ برابر بیشتر از متوسط جهانی برای رفع ایرادها به نمایندگی‌ها مراجعه کرده‌اند. این آمار، فاصله معنادار کیفیت خودروهای بازار ایران با خودروهای روز جهان را نشان می‌دهد.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها