کد خبر: ۲۹۵۴۶
۱۴ تير ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۰
عضویت دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگهای روز سه شنبه ۴ تیرماه در بیست و سومین نشست سران این سازمان به ریاست هند رسما اعلام شد.
به گزارش جدید پرس:

اسناد پیوستن رسمی ایران در این اجلاس از سوی سران این سازمان امضا شد.

آیت الله «سید ابراهیم رئیسی» رییس جمهوری اسلامی ایران در بیست و سومین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای گفت: امیدوارم حضور ایران در این سازمان خاص و تاثیرگذار، بستر تامین امنیت جمعی، رهنمون شدن به سوی توسعه پایدار، گسترش پیوندها و ارتباطات، تقویت وحدت، احترام به حق حاکمیت کشورها و هم افزایی برای مقابله با تهدیدات محیط زیستی را فراهم کند.

رئیس جمهور به عنوان یکی از اعضای اصلی سازمان همکاری شانگهای گفت: ایران بر این باور است که شانگهای، سازمانی در حال رشد با شاخص‌ها و ظرفیت‌های قابل توجه و جایگاه ممتاز است و مزایای این عضویت رسمی ایران در شانگهای در تاریخ ماندگار خواهد شد.

«سید ابراهیم رئیسی» ظهر امروز سه‌شنبه، اولین بار به عنوان رئیس جمهور نهمین عضو اصلی سازمان همکاری شانگهای، در بیست و سومین نشست سران این سازمان مهم منطقه‌ای، بزرگترین ظرفیت کشورهای عضو برای وحدت و صلح‌سازی را ظرفیت تمدنی آنها دانست و اظهار داشت: اینک که این قاره کهن دوباره سربرآورده باید با تکیه بر اخلاق، معنویت، عدالت، عقلانیت و احترام به کرامت انسانی، بار دیگر تمدن‌ساز گردد. سازمان همکاری‌های شانگهای که نماد این «خانواده بزرگ تمدنی» است اکنون در جایگاهی ایستاده که می‌تواند، افق‌های جدیدی از همگرایی منطقه‌ای و همکاری‌های امنیت‌ساز را بنا نهد.

به اعتقاد کارشناسان ایران با پیوستن رسمی به این سازمان به نقطه کلیدی در تقاطع طرح های کمربند و جاده و شمال-جنوب تبدیل می شود.

رسانه ها با اشاره به اینکه در پی نتایج اجلاس امروز این سازمان که به صورت ویدئویی برگزار شد ایران به عضویت سازمان همکاری شانگهای درآمد نوشتند: ورود ایران به سازمان همکاری شانگهای به توسعه تجارت بین اعضای سازمان انگیزه می دهد.

به گفته کارشناسان و رسانه ها ایران از لحاظ استراتژیک متحد مهمی است که به اعضای سازمان همکاری شانگهای کمک می کند تا در خاورمیانه جای پای خود را پیدا کنند و امنیت قفقاز و آسیای مرکزی را تقویت کنند.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها