کد خبر: ۲۸۹۸
۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۴
دبیرکل انجمن صنایع لوازم‌خانگی ایران:
دبیرکل انجمن صنایع لوازم‌خانگی ایران گفت: فارغ از مسائل مرتبط با اقتصاد کلان کشور، باید با به‌کارگیری شیوه‌هایی بتوانیم هزینه‌های قاچاق را در کشور بالا ببریم تا این پدیده شوم به حداقل برسد.
به گزارش جدید پرس:

«عباس هاشمی» امروز (سه‌شنبه) در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با اشاره به برگزاری جلسات هفتگی نهادهای مرتبط با مبارزه با قاچاق کالا و ارز در وزارت صمت، افزود: این انجمن با هدف نهادینه‌کردن فرهنگ استفاده از کالای دارای اصالت ایرانی و رضایتمندی حداکثری مصرف‌کنندگان، اقدام به فراخوان طراحی نماد شفافیت کالاهای دارای اصالت لوازم‌خانگی کرد.

وی اظهار داشت: انجمن صنایع لوازم‌خانگی ایران به عنوان بزرگترین و قدیمی‌ترین تشکل ملی صنعت لوازم خانگی کشور به نمایندگی از ۲۵۰ واحد تولیدی عضو در دو طیف محصول‌سازان و قطعه‌سازان، در راستای عمل به رسالت ذاتی خود در اجرای سیاسیت‌های دولت و توجه به مسوولیت‌های اجتماعی، با هدف نهادینه‌کردن فرهنگ استفاده از کالای دارای اصالت ایرانی و رضایتمندی حداکثری مصرف‌کنندگان، اقدام به فراخوان طراحی نماد شفافیت کالاهای دارای اصالت لوازم‌خانگی کرد.

وی بیان‌داشت: نصب این نماد به معنای استاندارد بودن محصول، قاچاق نبودن آن، زیرپله‌ای و تقلبی نبودن آن و همچنین مجوز دار بودن واحد تولیدکننده است و در مجموع به نفع مصرف‌کننده، تولیدکننده و فرآیند مبارزه با قاچاق کالا است.

هاشمی خاطرنشان کرد: در این زمینه علاوه بر فراخوان عمومی، با سه نهاد جهاد دانشگاهی، دانشکده هنر دانشگاه تهران و پژوهشگاه فرهنگ، هنر و معماری وارد تعامل شده‌ایم تا بتوانیم بهترین طرح‌ را انتخاب کنیم.

وی گفت: نحوه نصب این نماد، عدم امکان کپی برداری و تقلب در آن، تعریف قابلیت رهگیری لوازم‌خانگی دارنده این نماد و غیره از جمله مسائلی است که در تعامل با وزارت صمتف مرکز تجارت الکترونیکی زارت صمت، سازمان ملی استاندارد و دیگر نهادها و سازمان‌ها در ادامه به بحث و تبادل نظر گذاشته خواهد شد تا شاهد بهترین عملکرد این نماد در معرفی محصولات ایرانی باشیم.

چارچوب مفهومی این طرح باید تداعی‌کننده محصول صنعتی تولید و ساخت ایران باشد و چهارشنبه (۱۵ تیرماه) به عنوان آخرین مهلت دریافت نماد شفافیت در نظر گرفته شده است.

به گزارش ایرنا و به اعتقاد کارشناسان، قیمت محصولات قاچاق به‌طور متوسط ۳۰ تا ۴۰ درصد پایین‌تر از تولیدات داخلی است، این در حالی است که مواردی همچون بیمه، مالیات، مالیات بر ارزش‌افزوده، گمرکی و غیره ۳۰ درصد قیمت تمام‌شده تولیدکنندگان داخلی را تشکیل می‌دهد. قرار دادن این دو مقوله در کنار هم عدم توان رقابت محصولات داخلی با کالای قاچاق را نشان می‌دهد که این مساله ناشی از خلأهای قانونی است و تا این شرایط را داریم ارزش اقتصادی شرکت‌های ما نمی‌تواند بزرگ شده و منجر به کاهش تولید و اشتغال می‌شود.

امروز عزمی جدی برای مقابله با قاچاق لوازم ‌خانگی در کشور شکل گرفته است و اقدامات متنوعی در دستور کار قرار دارد، با این حال بهترین راه مقابله افزایش کیفیت و قیمت‌های منصفانه و رقابتی است که می‌تواند حتی در صورت آزادی واردات لوازم ‌خانگی هم بزرگ‌ترین حامی این صنعت باشد.

برآوردهای برگرفته بر اساس کشفیات نشان می‌دهد که از کل قاچاق کالاهای وارداتی به کشور سهم لوازم‌یدکی خودرو ۲.۵ میلیارد دلار، اسباب‌بازی ۵۵۰ میلیون دلار، لوازم‌آرایشی بهداشتی ۲ میلیارد دلار و سهم لوازم‌خانگی حدود ۱.۶ میلیارد دلار است.


 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها