کد خبر: ۲۸۰۶۳
۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۰
در حالی‌که برخی ثبت‌نام‌کنندگان در فروش اخیر خودرو در سامانه یکپارچه با پیغام «عدم تخصیص» مواجه شده‌اند، اما به گفته مدیر این سامانه، فرصتی دیگر در اختیار این افراد قرار خواهد گرفت تا محصولی جایگزین را انتخاب کنند.
به گزارش جدید پرس:

دور دوم فروش بزرگ خودرو از مسیر سامانه یکپارچه، اوایل خرداد امسال به اجرا درآمد و نتایج آن چهارشنبه هفته گذشته اعلام شد. هنگام ثبت‌نام، متقاضیان این امکان را داشتند که پنج اولویت را از بین خودروهای موجود [محصولات سایپا و چند شرکت بخش خصوصی]انتخاب کنند. از همین رو، گمان عمومی این بود که به هر پنج اولویت انتخابی خودرو اختصاص خواهد یافت و تنها زمان تحویل آن‌ها متفاوت است.

به عبارت بهتر، ثبت‌نام‌کنندگان گمان می‌کردند پس از اعلام نتایج، امکان انتخاب از بین اولویت‌های خود را خواهند داشت و مثلا اگر اولویت اولشان کوییک (مثلا با بازه زمانی تحویل در زمستان امسال) بوده و اولویت دیگرشان جک (مثلا با اولویت تحویل در تابستان سال آینده)، این امکان را خواهند داشت تا جک را انتخاب کنند. این در حالی است که پس از اعلام نتایج، مشخص شد تنها همان اولویت نخست لحاظ شده و به دیگر اولویت‌ها خودرویی اختصاص نیافته است. حالا این پرسش مطرح است که وقتی تنها همان اولویت نخست ملاک تخصیص خودرو بوده، پس اصلا اولویت‌بندی و امکان انتخاب پنج خودرو (با اولویت‌های مختلف) چه دلیلی داشته است؟

مساله دیگر این است که ظاهرا حدود سه درصد از ثبت‌نام‌کنندگان در دور دوم فروش خودرو، مشمول دریافت هیچ‌کدام از اولویت‌هایشان نشده‌اند و به عبارت بهتر، خودرویی به آن‌ها تخصیص نیافته است. این در حالی است که طبق اعلام مسوولان وزارت صمت قرار بود به همه ثبت‌نام‌کنندگان واجد شرایط در دور دوم فروش، خودرو تعلق گیرد. در پاسخ به این پرسش که تکلیف این سه درصد از مشتریان چه خواهد شد، مدیر سامانه یکپارچه خودرو اعلام کرده فرصتی دیگر برای این افراد در نظر گرفته می‌شود. مهدی تقدسی در گفتگو با ایسنا در رابطه با عدم تخصیص به برخی از افراد حائز شرایط که پنج اولویت هم انتخاب کرده بودند، گفت: به ۹۷ درصد ثبت‌نام‌کنندگان در مرحله دوم فروش یکپارچه خودروها، طبق برنامه زمان بندی تا پایان سال ۱۴۰۳ و بر اساس برنامه تولید خودروسازان، خودرو تخصیص خواهد گرفت.

آن سه درصد نیز متقاضی محصولات مونتاژی متعلق به خودروسازان خصوصی بودند که با توجه به محدودیت ایجادشده و ظرفیت جذب‌نشده این شرکت‌ها، تخصیص صورت نگرفته، اما با حفظ اولویت امکان انتخاب خودروی جدید و جایگزین برای آن‌ها فراهم خواهد شد. وی البته مشخص نکرده که منظورش از «حفظ اولویت» (وقتی که به هیچ‌کدام از اولویت‌های انتخابی خودرو تخصیص داده نشده) چیست. به‌هرحال، آن‌طور که تقدسی اعلام کرده، برای سه درصد موردنظر با توجه به اینکه ظرفیت خالی برای تعدادی محصول، هم در سال جاری و هم در ۱۴۰۳ وجود دارد، پس از برنامه‌ریزی، سایت سامانه دوباره فعال خواهد شد تا برای خودروهایی که مشخصا ظرفیت خالی دارند، ثبت تقاضا انجام شود.

وی با بیان اینکه ظرفیت تولید برای تعدادی از این خودروها، محدود و تقاضای بسیار زیادی برای آن‌ها ایجاد شده، گفته که این موضوع باعث عدم‌تخصیص مونتاژی‌ها به برخی ثبت‌نام‌کنندگان شده است؛ بنابراین با حفظ اولویت، متقاضیان می‌توانند برای محصولاتی که ظرفیت خالی دارند و در سال ۱۴۰۲ همه تعهدات خود را پوشش داده‌اند و باز هم دارای ظرفیت خالی هستند (مانند ام وی ام ایکس ۲۲ پرو مدیران‌خودرو یا کوییک S سایپا) ثبت‌نام کنند. تقدسی تاکید کرده که جزئیات طرح جایگزینی، مهلت انصراف از طرح دوم سامانه یکپارچه و لیست خودروهای تکمیلی در هفته جاری اعلام خواهد شد. با توجه به اظهارات تقدسی، باید منتظر ماند و دید سامانه فروش یکپارچه در نهایت در چه تاریخی و برای کدام دسته از ثبت‌نام‌کنندگان باز خواهد شد.

مدیر سامانه یکپارچه خودرو در ادامه با بیان اینکه نتایج خودروهای فرسوده هنوز اعلام نشده، گفت: پالایش اطلاعات متقاضیان این طرح، زمان بیشتری نیاز داشت؛ اما برای آنکه همه را برای متقاضیان خودروهای فرسوده که تعدادشان زیاد هم نیست، معطل نکنیم، نتایج طرح عادی و مادران هفته گذشته اعلام شد و نتایج طرح جایگزینی خودروهای فرسوده طی هفته جاری اعلام می‌شود؛ طی امروز و فردا کار پالایش اطلاعات متقاضیان این طرح تمام و نتایج مشخص می‌شود.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها