کد خبر: ۲۷۹۰۸
۲۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۰
در میانه افزایش درخواست‌ها برای پیوستن به گروه بین‌المللی بریکس، وزیر دارایی سوریه از عزم این کشور برای عضویت در بریکس و سازمان شانگهای خبر داد.
به گزارش جدید پرس:

«کنعان یاغی»، وزیر دارایی سوریه روز گذشته پنجشنبه (۱۵ژوئن) در گفت‌وگو با خبرگزاری «اسپوتنیک» گفت که دمشق قصد دارد برای پیوستن به «بریکس» و «سازمان همکاری‌های شانگهای» درخواست دهد.

طبق گزارش این خبرگزاری روسی، وزیر دارایی سوریه علاوه بر تایید تلاش‌های دولت دمشق برای پیوستن به این دو سازمان فرامنطقه‌ای اقتصادی، خاطرنشان کرد که قرار است شعبه‌ای از «اسبربانک» هم در سوریه افتتاح شود.

«وانگ وانگ شیمین»، رئیس موسسه تحقیقاتی نوسازی و جهانی‌سازی چین، روز گذشته به اسپوتنیک گفته بود که ۱۳ کشور تمایل خود را برای پیوستن به گروه بریکس ابراز کرده‌اند.

وانگ شیمین تصریح کرده بود: «همه می‌دانند که ایده «+BRICS» برای افزایش تدریجی گفت‌وگو و همکاری بین کشورهای بریکس و سایر کشورهای در حال توسعه و اقتصادهای در حال بزرگ‌ترشدن، مطرح شده است.

گروه بریکس بلوکی است که شامل روسیه، چین، برزیل، آفریقای جنوبی و هند می‌شود که در سال ۲۰۰۶ در نشستی به میزبانی شهر یکاترینبورگ روسیه تأسیس شد. پس از پیوستن آفریقای جنوبی به آن در سال ۲۰۱۱ نام آن از BRIC به BRICS تغییر یافت.

کشورهای عضو این گروه بین‌المللی قصد دارند سطح روابط اقتصادی بین خود را به ارزهای محلی افزایش دهند تا از این طریق وابستگی به دلار کاهش پیدا کند.

گروه بین‌المللی بریکس بزرگترین اقتصادهای در حال رشد جهان را گرد هم آورده است؛ حالا تعداد دیگری از کشورها از جمله آرژانتین، ایران، اندونزی، ترکیه، عربستان سعودی و مصر قصد دارند به این بلوک اقتصادی بپیوندند.

آفریقای جنوبی که در ماه گذشته، ژانویه ریاست دوره‌ای بریکس را بر عهده گرفته بود، میزبان پانزدهمین اجلاس سران بریکس در ماه اوت خواهد بود. اعضای بریکس در آخرین نشست خود با صدور بیانیه‌ای، از بازگشت سوریه به اتحادیه عرب و ازسرگیری روابطش با کشورهای عربی استقبال کرده بودند.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها