کد خبر: ۲۷۶۶۶
۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۰
در شب 21 آگوست 1986 در کامرون، دریاچه نیوس فوران کرد؛ در طول آن شب، دریاچه که در دهانه آتشفشان خاموش قرار گرفته بود، نه گدازه و نه خاکستر، منتشر کرد، بلکه ابر عظیمی از گاز دی اکسید کربن خنک منتشر کرد که بی‌صدا هر موجود زنده‌ای را دیدار مرگ فرستاد!
به گزارش جدید پرس:

در آن شب حدود یک چهارم مایل مکعب دی اکسید کربن از دریاچه نیوس آزاد شد و در سراشیبی با سرعتی نزدیک به 45 مایل در ساعت حرکت کرد. در روستاهای مجاور، 1746 نفر جان باختند که بیشتر آنها در خواب بودند. در خود شهر نیوس، تقریباً هیچ موجودی زنده باقی نماند.

 

بر خلاف بسیاری از بلایای آتشفشانی، رویداد نیوس هزار یا حتی صد سال پیش رخ نداده است. همانطور که در سال 1986 اتفاق افتاد، دانشمندان توانستند ظرف چند روز به این مکان سفر کنند. بر این اساس، ما تصویری دقیق از آنچه در دریاچه نیوس اتفاق افتاد، داریم، تصویری که هم وحشتناک و هم عجیب است.

قاتل نامرئی دریاچه کامرون/ چه چیزی جان هزاران نفر را گرفت؟

این دریاچه آنقدر با گازها پرفشار می شود که می تواند مثل یک بمب ساعتی عمل کند! در آب و هوای گرم و استوایی کامرون لایه سطحی و گرم آب مثل یک درپوش کل سطح دریاچه را می پوشاند و این باعث می شود که این آب های گرم با آب های سردی که در کف دریاچه هستند ترکیب نشوند. برای همین گازهای آتشفشانی مثل دی اکسید کربن و دی اکسید گوگرد که از کف دریاچه بیرون می آیند با گذشت زمان در همان کف دریاچه تجمع می کنند. اما در روز حادثه انگار درپوش طبیعی این دریاچه برداشته شد و ناگهان همه دی اکسیدهای کربن کف دریاچه به بیرون آمد! دانشمندان مطمئن نیستند که چرا درپوش طبیعی این دریاچه ناگهان به این روز در آمد. شاید زمین لرزه و یا فوران آتشفشانی در کف دریاچه باعث شده تا این طبقه بندی آب از بین برود. روزهای قبل از این فاجعه هوا بارانی بود ممکن است که این بارندگی سطح دریاچه را خنک کرده و این باعث شده که آب های سطح جای خودشان را به آب های پر از گاز کف دریاچه بدهند. شاید هم رانش زمین مقصر این اتفاق بوده است.

قاتل نامرئی دریاچه کامرون/ چه چیزی جان هزاران نفر را گرفت؟

به محض اینکه آب های سرد و پر از گاز کف دریاچه به سطح آب رسیدند انفجاری اتفاق افتاد که نتیجه آن آزاد شدن ۱.۶ میلیون تن گاز دی اکسید کربن بود! دریاچه ناگهان منفجر شد و آب ها را تا فاصله ۱۰۰ متری پرتاب کرد، چیزی شبیه یک سونامی کوچک! اما کشنده تر از «آب» گاز ها بودند! این گازها ابر بزرگی را به وجود آوردند. حتما می دانید که گاز دی اکسید کربن نه رنگ دارد و نه بو، از طرفی از هوای عادی هم سنگین تر است پس اصلا اتفاق عجیبی نیست که این ابر سمی از آسمان به زمین بیاید و روستاهای اطراف را پر از گاز خفه کننده دی اکسید کربن کرد. گاز اکسید کربن سمی است و اگر غلظتش زیاد باشد می تواند باعث بیهوشی و مرگ شود. بعضی از کسانی که زنده ماندند می گفتند بوی عجیب و غریبی هم می آمد که احتمالا بوی گازهای آتشفشانی گوگرد دار بوده است.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها