کد خبر: ۲۷۵۸۷
۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۰
یک کامپیوتر کوانتومی به نام Juizhang که توسط تیمی به رهبری پان جیان‌وی ساخته شده است، ادعا کرده است که می تواند وظایف مرتبط با هوش مصنوعی (AI) را ۱۸۰ میلیون بار سریعتر پردازش کند. جیان‌وی به‌عنوان «پدر کوانتوم» در این کشور شناخته می‌شود.
به گزارش جدید پرس:

 در حالی که ایالات متحده پیشتازی خود را در فهرست TOP۵۰۰ ابررایانه های جهان جشن می‌گیرد، چین به آرامی تخصص خود را در مرز بعدی محاسبات یعنی محاسبات کوانتومی به رخ می‌کشد. Juizhang چین اولین بار در سال ۲۰۲۰ به شهرت رسید، زمانی که تیم تحقیقاتی به رهبری جیان‌وی نمونه‌برداری بوزون گاوسی را در ۲۰۰ ثانیه انجام داد. همین امر در یک رایانه معمولی حدود ۲.۵ میلیارد سال طول می کشد.

 

محاسبات کوانتومی هنوز در مراحل ابتدایی خود است و محققان در سراسر جهان تنها شروع به آزمایش نحوه عملکرد این سیستم ها و استفاده از آنها در آینده کرده اند. با این حال، تیم پان جیان‌وی تصمیم گرفت از کامپیوترهای کوانتومی "مقیاس متوسط نویزدار" برای حل مشکلات دنیای واقعی استفاده کند.

 

آنها Juizhang را با اجرای دو الگوریتم که معمولاً در جستجوی تصادفی هوش مصنوعی و تبرید شبیه‌سازی‌شده مورد استفاده قرار می گیرند، مورد آزمایش قرار دادند. این الگوریتم‌ها می‌توانند حتی برای ابررایانه‌ها نیز چالش‌برانگیز باشند و محققان تصمیم گرفتند از ۲۰۰۰۰۰ نمونه برای حل آن استفاده کنند.

در سطوح فناوری کنونی، حتی سریع‌ترین ابررایانه‌ها نیز حدود ۷۰۰ ثانیه زمان لازم دارند تا از هر نمونه عبور کنند و در مجموع پنج سال زمان محاسباتی برای پردازش نمونه‌هایی که محققان در نظر داشتند، طول می‌کشد. در مقابل، Juizhang کمتر از یک ثانیه طول کشید تا آنها را پردازش کند. این ۱۸۰ میلیون برابر سریع‌تر از سریع‌ترین ابررایانه امروزی است.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها