کد خبر: ۲۷۵۴۵
۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰
خبرگزاری رویترز روز دوشنبه با اشاره به آغاز دهمین نشست تجاری مشترک چین و اعراب به میزبانی عربستان، در گزارشی نوشته است که تعمیق روابط و گسترش همکاری های همه جانبه چین و عربستان به ویژه در زمینه های امنیتی و فناوری، موجب نگرانی جدی آمریکایی هاست.
به گزارش جدید پرس:

 رسانه های غربی از جمله رویترز در گزارش های مختلف در خصوص دهمین نشست تجاری مشترک چین و جهان عرب به صراحت نوشتند عربستان بدون اعتنا به نگرانی های فزاینده غرب، اراده جدی برای گسترش همکاری ها چین در زمینه های گوناگون دارد.

شاهزاده "عبدالعزیز بن سلمان بن عبدالعزیز" وزیر انرژی عربستان در اظهاراتی اعلام کرده است ریاض نگرانی های غرب را پیرامون گسترش روابط با پکن را نادید می گیرد و خواستار توسعه همکاری همه جانبه با چین است.

چندی پیش وانگ ونبین سخنگوی وزارت امور خارجه چین خبر داده بود که بزرگترین نشست اقتصادی و تجاری مشترک چین و کشورهای عربی روزهای ۲۱ و ۲۲ خرداد ماه جاری به میزبانی عربستان برگزار خواهد شد و فرصت بزرگی برای همه طرف ها برای تقویت همکاری ها و مبادلات تجاری و اقتصادی است.

بر اساس گزارش رویترز، اگر چه روابط دوجانبه عربستان سعودی با چین به عنوان بزرگترین مصرف کننده انرژی جهان بر پایه روابط هیدروکربنی استوار است اما همکاری بین ریاض و پکن در سایز زمینه های دیگر نیز از جمله فن آوری و امنیتی رو به افزایش گذاشته است و این مساله موجبات نگرانی واشنگتن را فراهم آورده است.

شاهزاده عبدالعزیز سلمان در پاسخ به سوالی درباره انتقاد از روابط دوجانبه در یک کنفرانس تجاری اعراب و چین گفت: «من در واقع به عنوان یک تاجر آن را نادیده می‌گیرم. باید جایی رفت که فرصتها آنجا هستند.»

شاهزاده عبدالعزیز سلمان افزود: ما مجبور نیستیم با هیچ انتخابی روبرو باشیم که به ما بگوید با دیگران صحبت کنیم یا خیر.

بر اساس این گزارش، در حال حاضر شماری از کارآفرینان و سرمایه گذاران چینی برای شرکت در این کنفرانس که چند روز پس از دیدار آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا برگزار شد، به ریاض هجوم آورده اند.

در ماه مارس سال جاری (فروردین-اردیبهشت)، آرامکو غول نفتی دولتی عربستان سعودی دو معامله بزرگ را برای افزایش سرمایه گذاری چند میلیارد دلاری خود در چین و تقویت رتبه خود به عنوان بزرگترین تامین کننده نفت خام چین اعلام کرد.

این بزرگترین موارد اعلام شده از زمان سفر شی جین پینگ، رئیس جمهور چین به عربستان سعودی در ماه دسامبر به شمار می آید.

در این دیدار رئیس جمهوری چین خواستار انجام مبادلات تجارت نفت به یوان شد، اقدامی که سلطه دلار را تضعیف می کند..

شاهزاده عبدالعزیز گفت: «تقاضای نفت در چین همچنان در حال افزایش است، بنابراین ما باید بخشی از این تقاضا را تامین کنیم.

به جای رقابت با چین، با این کشور همکاری کنید..وی افزود:

بر اساس این گزارش، توسعه همکاری دو کشور در حال حاضر چشم اندازهایی را برای موفقیت مذاکرات مربوط به توافق تجارت آزاد بین چین و شورای همکاری خلیج فارس از سال ۲۰۰۴ میلادی آغاز شده را فراهم آورده است.

خالد الفالح، وزیر سرمایه‌گذاری عربستان سعودی نیز گفت: هر گونه توافقی باید از صنایع نوظهور خلیج فارس محافظت کند، زیرا این منطقه در حال متنوع کردن بخش‌های اقتصادی غیرنفتی است.

الفالح گفت: «ما باید صنایع خود را برای صادرات فعال و توانمند کنیم، بنابراین امیدواریم همه کشورهایی که با ما برای معاملات آزاد مذاکره می‌کنند بدانند که باید از صنایع جدید و نوظهور خود محافظت کنیم.»

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها