کد خبر: ۲۵۵۲۷
۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۰
بلو اوریجین متعلق به جف بزوس «فرودگر جدید روی ماه» با نام «بلو مون» را برای فضانوردان آرتمیس خواهد ساخت.
به گزارش جدید پرس:

این دومین فرودگر ساخته شده برای فضانوردان آرتمیس پس از «استارشیپ اسپیس ایکس» است. «اسپیس ایکس» در سال ۲۰۲۱ انتخاب برای ساخت فرودگر آرتمیس روی کره ماه انتخاب شده بود. مقامات ناسا اعلام کردند که یک فرودگر جدید در ماه ساخته کمپانی «بلو اورجین» متعلق به جف بزوس، دومین سیستمی خواهد بود که فضانوردان ناسا را به سطح ماه می برد.
ناسا طی یک اطلاعیه اعلام کرد که کنسرسیومی به رهبری «بلو اوریجین» برنده دومین قرارداد سیستم فرود انسانی (HLS) برای برنامه آرتمیس شد. طبق این قرار داد ۳.۴ میلیارد دلاری، «بلو اوریجین» دومین گزینه فرود فضانورد بر ماه را برای ناسا پس از «استارشیپ اسپیس ایکس» که در سال ۲۰۲۱ انتخاب شده بود، ارائه می‌دهد.

بیل نلسون، مدیر ناسا در این باره در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: یک فرودگر دیگر و متفاوت کمک خواهد کرد تا اطمینان حاصل کنیم که ما سخت افزار لازم برای یک سری فرودها برای انجام توسعه علم و فناوری در سطح ماه را داریم.
نمایندگان «بلو اوریجین» اعلام کردند که فرودگر جدید ببا نام «بلو مون» پس از پرتاب و فرود آزمایشی برای فرود برنامه ریزی شده ماموریت«آرتمیس ۵»در سال ۲۰۲۹ آماده خواهد شد.

جان کولوریس، معاون حمل و نقل فرود گر جدید ماه «بلو اوریجین» در همان کنفرانس مطبوعاتی گفت: «ما سیستم‌های کامل فرودگر و طراحی کامل را قبل از ورود فضانوردان به وسیله نقلیه آزمایش خواهیم کرد، این کار را تقریبا یک سال قبل (از انجام ماموریت آرتمیس ۵) صورت خواهیم داد.

جف بزوس با «بلو مون» به ماه می‌رسد

 

آرتمیس ۵ خواستار پرتاب «بلو مون»( Blue Moon) روی موشکی است که هنوز نام و مشخصات آن اعلام نشده است . این آژانس همچنین قصد دارد «بلو مون» را در «گیت وی» (Gateway) که یک پایگاه آینده تحت هدایت ناسا در مدار ماه است، مستقر کند. فضانوردان به طور جداگانه با موشک سیستم پرتاب فضایی ناسا در فضاپیمای اوریون پرتاب خواهند شد. پس از استقرار در گیت‌وی، دو فضانورد به بلو مون منتقل خواهند شد تا حدود یک هفته با این فرودگر به قطب جنوب ماه سفر کنند.

تیم «اس ال دی» بلو اوریجین همچنین شامل لاکهید مارتین، دریپر، بوئینگ، «آستروباتیک و هانیبی روباتیک »است. لاکهید مارتین یک سیستم حمل‌ و نقل بین ماه وزمین برای سوخت‌گیری مجدد «بلو مون» فراهم می‌کند، که برای کاهش هزینه، بین ماموریت‌های فرود، در یک «مدار پارکینگ» باقی می‌ماند.

مقامات ناسا از بیان اینکه چه چیزی «بلو اوریجین» را به گزینه برنده ساخت «فرودگر» جدید ناسا تبدیل کرده است، خودداری کردند و گفتند که اسناد به زودی منتشر خواهد شد. مناقصه قرارداد جدید «سیستم فرود انسانی» (HLS)در دسامبر بسته شد. یک رقیب دیگر وجود داشت، کنسرسیومی به رهبری نورثروپ گرومن، همکار سابق «بلو اوریجین» در آخرین دور مناقصه قرار داد «سیستم فرود انسانی» که در سال ۲۰۲۱ به پایان رسید، نیز حضور داشت

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها